Woensdag 07/12/2022

n Teloorgang 20ste-eeuwse elektronica definitief ingezet door betaalbare digitale spitstechnologie

'Een klant moet wel gek zijn om nog een log, oud, omvangrijk toestel aan te kopen als de nieuwe versie zoveel beter werkt en zoveel minder plaats inneemt'

De stekker gaat eruit voor de cd, video en klassieke televisie

Als je vandaag nog een semafoon of bieper hebt, leef je met een prehistorisch toestel. Ook de videorecorder, de (elektronische) schrijfmachine en de radio-cassettespeler zijn helemaal uit de maatschappij gebannen of aan een forse terugval bezig. En dat is nog maar het begin. 'Het lijkt me sterk dat we in 2010 nog videorecorders zullen verkopen', voorspelt Vic Ragoen, algemeen directeur van tv-, video- en hifi-concern Vandenborre.

Brussel

Eigen berichtgeving

Marjan Justaert

In videotheken is de trend al een tijdje bezig: video's moeten er steeds meer schapruimte afstaan aan dvd's. Filmgigant Time Warner heeft nu aan de belangrijkste videoketens laten weten dat het zijn nieuwe kaskrakers niet meer op video aanbiedt. Wie de films wil huren, zal zich dus een dvd-speler moeten aanschaffen. Het bericht komt niet uit de lucht vallen. De videorecorder lijkt ten dode opgeschreven.

"In het geval van de videorecorder en de vhs-banden zal de vervangingsperiode nog enkele jaartjes aanslepen, maar de verschuiving van analoge naar digitale technologie is onomkeerbaar", bevestigt Julien Michiels, woordvoerder van elektronicagigant Philips. Videotheken verschuiven hun vhs-cassettes naar het achterplan, en werken meer en meer met dvd's. "Dvd's hebben een betere kwaliteit, zijn makkelijker in het gebruik en verslijten niet", weet ook Ragoen.

Technologiefabrikant Sony focust zich dan ook op dvd-recorders. "Vandaag bieden we nog slechts vier vhs-modellen aan, twee combo's (video en dvd) en acht dvd-toestellen, waaronder drie recorders", verduidelijkt Ann Glorieus van Sony Belgium. "Er zijn nog altijd behoorlijk wat mensen die een videotoestel gebruiken, al is het maar omdat ze geen afstand kunnen doen van hun oude vhs-banden. En al zeker niet van de zelf opgenomen exemplaren met filmpjes van familie of vrienden."

De dvd staat misschien niet voor een revolutie in de audiovisuele sector, maar toch minstens voor een pijlsnelle evolutie, weet Ragoen. Hij werkt al bij Vandenborre van toen de audiocassette door de compactdisc vervangen werd. "Dat was toen ook een grote stap voorwaarts", blikt de directeur terug. "Maar dankzij de digitalisering, het internet en niet te vergeten het betaalbaar worden van die nieuwe vormen van elektronica, gaat de markt niet met stappen maar met reuzensprongen vooruit."

Een ouderwetse bandopnemer, cassetterecorder of transistorradio. Jongeren die volwassen worden in 2005, weten amper nog waar het om gaat. Sinds de cd in 1983 zijn intrede op de audiomarkt maakte, lijken de audiovisuele apparaten van voordien in onbruik te zijn geraakt. "Muziekcassetjes worden nog wel gebruikt in bijvoorbeeld autoradio's", legt Glorieus uit, "maar veel minder dan pakweg vijftien tot twintig jaar geleden. Ook de lp's of vinylplaten zijn gedoemd om ten onder te gaan. In ons Sony-gamma hebben we nog maar twee platenspelers. Louter aan amateurs of in het dj-wereldje worden ze nog verkocht." Hoewel veel dj's de platen achterwege laten en hun party's opluisteren met blinkende cd-schijfjes. En zelfs de cd wordt momenteel met rasse schreden ingehaald door de mp3, de minidisk of de iPod. "Meer dan twintig jaar lang overheerste de cassette de markt", aldus Michiels. "Nu worden nieuwigheden almaar sneller geïntroduceerd en hebben elektronische toestellen dus een veel kortere levensduur."

Vooral op het vlak van televisietoestellen is de kentering voelbaar. Michiels: "Sinds kort bestaat onze omzet qua tv-toestellen voor 60 procent uit de verkoop van de ultradunne, digitale flat-tv's met een hoge pixelwaarde en een zeer goede beeldkwaliteit. De gewone tv's maken nog maar 40 procent van de omzet uit."

Jürgen De Mesmaecker van onderzoeksbureau Gfk Research, analyseert: "Traditionele kleurentelevisie's zijn ingehaald door plasma-tv of lcd-toestellen. Dat gebeurt natuurlijk niet zomaar. De lcd is aan een gigantische prijzenslag begonnen, waardoor het voor de consument almaar minder aantrekkelijker wordt om nog een gewone tv in huis te halen."

"Waarom zou je ook?" reageert Ragoen laconiek. "Een klant moet wel gek zijn om nog een log, oud, omvangrijk toestel aan te kopen als de nieuwe versie zoveel beter werkt en zoveel minder plaats inneemt. Het feit dat de digitale tv-, video- en hifi-toestellen betaalbaar zijn geworden, dat is de echte doorbraak geweest voor de nieuwe spitstechnologie." Al mag de rol van het internet niet onderschat worden.

De teloorgang van de alomgekende elektronische apparaten geldt niet in de keuken zo blijkt. Evergreens als de eierkoker, het wafelijzer of de mixer blijven het goed doen. Ook de markt van microgolfovens houdt kranig stand. "De witgoedsector, zoals wij dat noemen", legt Ragoen uit, "blijft stabiel. Waarom? Wel, een huishoudapparaat moet in de eerste plaats gewoon en goed functioneren. Een mixer moet mixen, een wasmachine moet wassen. Met de ingang van de elektronisering worden wasmachines beter en beter, maar er is geen sprake van een 'digitale kentering'. Een fruitpers zal er elk jaar wat blitser uitzien, maar dient uiteindelijk om fruit te persen. Zolang dat gebeurt, blijft de keukenprins trouw aan zijn toestellen."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234