Donderdag 24/09/2020

n Frontlijn.n De Grootste Belg.n Morgen beter.n De rechtvaardige rechters.n Rotten & Reynebeau.

Natuurtalenten uit de horeca hoorde ik wel eens vertellen dat het regelmatig veranderen van interieur een nieuwe boost aan je discotent geeft. Hoe die kerels bij de openbare omroep terechtkwamen, blijft me een raadsel. Na Stevaert kan alles. Kort? Ik baal van die peperdure 'restylingsoperaties'. Het Canvas-vierkant ging nog wel even mee, ook al heeft het Vlaams Belang het gepikt om zijn leeuw te kooien. Waar is de stem van Aza De Clercq overigens heen? Het geruststellende timbre waarmee ze ons voorbereidde op documentaires over gevaarlijke schorpioenen en zeemonsters. Weg, geofferd aan de nieuwerwetse strependans. Al was het als braakmiddel, ik wil het bedrag wel horen dat betaald werd aan 'het BBC gelieerde bureau' dat de VRT dat behang verkocht. De bollen van Eén waren een Coral-aflatertje, deze nieuwe look is een exacte kopie van de Culture Show op BBC. De rekening graag.

De opwaardering van de nuance is het enige verzet tegen extremisme. Wat programma's betreft, heeft Canvas een neus voor pareltjes. Ingekochte series als Blackpool, Black Books, The Catherine Tate Show, Messiah, maar net zo goed De wereld van Tarantino, en zelfs de documentaires onder de Bewogen leven-vlag... zijn dvd-materiaal. Met als nadeel dat je de drang niet voelt je te laten binden door het uitzenduur en je ervan droomt om alle afleveringen er in één weekend door te draaien. Je schrijft ze niet op het palmares van de zender, hoewel de aankoop alleen al verdienstelijk is.

Ik zal blij zijn als we door dit artificiële geschiedenislesje heen zijn. Wat een onzin. Ik heb mezelf verplicht naar Vermassen zijn Damiaan-pleidooi te kijken. Op risico van overkill, want Jef is niet meer van het scherm te branden. Hij bleek ook de ultieme blind date van Marleen Merckx op Eén. Daten maakt sowieso blind. Zij geloofde hem op zijn woord dat hij nooit acteerde of zijn pleidooien vanbuiten leerde. Nee, hij legt anders de nodige dramatiek aan de dag als hij een historische reconstructie van de ontdekking van Damiaans melaatsheid brengt terwijl hij een voetbad nam op Molokaï. Je zou gezworen hebben dat Jef er zelf een paar tenen bij inschoot, maar het bleef bij zijn geloofwaardigheid.

Rotten heeft me aangenaam verrast, ook al bereikte ons eerder het nieuws dat hij in de has been lade van de Britse reality-tv circuleert. Hij is geen pathetische karikatuur van zichzelf geworden. Enigma blijft hoe je in LA kunt wonen en tanden missen, maar goed. Rotten heeft oog voor telegenieke defaults. Hij vroeg meteen aan Reynebeau tot welk oog hij zich het best kon richten. Pluim voor de montage dat dat welkom niet geknipt werd. Anderzijds hebben diezelfde kerels zich wat te erg uitgeleefd in nabewerking. Te zwaar met Rule Britannia rondgestrooid en de educatief verantwoorde voice-over van Reynebeau metselt vruchtbare stiltes dicht. Wat me verraste, was het schabouwelijke Engels van onze held Marc. "I raised early in the morning"... it says it all. Ik had nooit gedacht dat ik dit nog zou zeggen, maar toen het duo in Bath arriveerde, miste ik de perfecte match voor Rotten: Serge Simonart. Een lopende camera had volstaan voor vuurwerk en hatemail. Beetje gemiste kans.

Waarom trekken muzikanten van leer tegen het internet, als ze met Jan Leyers pas echt een ei te pellen hebben. Hij eigent zich zomaar de naam van 'bard met brein' toe, alsof de rest van de pop- en rockscene idioten zijn. Laat ons er minstens bij zeggen dat hij voor een zanger van banale, zoutloze songs toch een behoorlijk IQ heeft. Heiligverklaringen zijn ongezond. Te lang rondhangen in de greep van een reuzenkrab, waar het decor nog het meest op lijkt, ook. Nu wil ik wel respijt geven, het is niet toevallig dat de eerste aflevering compleet verkwist werd aan het uitgemolken 'stakingsdebat'. Aan tafel nochtans een verhelderende Roger Blanpain, prof arbeidsrecht, en een goed geïnformeerde Rik Van Cauwelaert, gekruid met een VBO'er en een ACV'er. Leyers had blijkbaar weinig affiniteit met het onderwerp. Hebben we toch iets gemeen. Dat en niet echt kunnen modereren, wat momenten van puur pandemonium opleverde. Toch blijf ik kijken. Titelsuggestie: Bij gebrek aan beter.

Wat kan mij het uiteindelijk schelen dat ik op dinsdag naar het hippe breiwerk moet grijpen omdat het beest dat Sporza heet de tv opvreet. Laat ze hun brood en spelen. Ik geniet ook wel eens van birdwatching of het Worldchampionship doggydancing op die goddelijke BBC. We zijn nu eenmaal een beetje uit de Romeinse rok geschud en Tony Mary niet minder. Ik heb er meer moeite mee dat we ook dobbelende, bierdrinkende ouwe Belgen zijn en blijkbaar blijven. De rechtvaardige rechters. Nu is natuurlijk het ultieme argument van de hardnekkige verdedigers dat de Rechters stilaan een reservoir van De slimste mensen ter wereld wordt. Bert Kruismans, Alain Grootaerts en Wouter Deprez... Wel, die laatste telt echter niet mee. Hij is eruit gestapt, naar eigen zeggen was hij ook niet blij met de formule. Ligt het ook aan de locatie die een bepaald publiek aantrekt waar je geen doordenkertje aan kunt slijten. Ik vrees dat het aan de formule ligt, die meer op de leest van de Beierse zender ZDF geschoeid werd. De rechtvaardige rechters, hun lied incluis, vloeken met die nieuwe modieuze Canvas-strepen. Het is een ouwenonkelsshow die ruikt naar Vichy-ruitjes en bierviltjes. Waarom altijd maar persconferenties doen om nieuwe winden binnen Canvas aan te kondigen? Kan er eens geen vat af om kond te maken dat de schetenlatersbrigade eindelijk werd afgevoerd.

Chris Van Camp

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234