Donderdag 14/11/2019

n Barbara Wyckmans (artistiek leidster HetPaleis)

'Tijd voor positieve discriminatie van het jeugdtheater'

Zit het beleid juist als het vooral de grotere structuren lijkt te steunen?

"Enerzijds wel, ja. Stevige grote structuren kunnen een centrumfunctie vervullen omdat ze in principe genoeg middelen hebben om grote zaalproducties te maken en die op alle fronten professioneel te bezetten, tot de lichtman toe. Tegelijk kunnen ze risico's nemen die kleine huizen binnen hun beperkte aanbod vaak minder aankunnen, zoals jong talent uit de toneelopleidingen de kans geven om te mislukken en te groeien. Grote huizen zijn de masterclassopleidingen voor jonge afgestudeerden, terwijl je daarnaast ook voldoende ruimte kunt aanbieden voor ervarener mensen, zoals bij ons Dimitri Leue, Stefan Perceval of Piet Arfeuille. Zo voorkom je een nog grotere versnippering van subsidiebudgetten. Dat wil niet zeggen dat het juist is om alle gezelschappen die te veel om kunstenaars draaien zomaar te schrappen, zoals nu de tendens lijkt. Ik vind dat onkies. In tijden van strijd tegen schijnhuwelijken moet je kunstenaars toch niet dwingen tot samenwerking in functie van subsidies?"

Wat is de grootste uitdaging van HetPaleis in relatie tot de stad en haar publiek?

"Dat is nu in huis een grote vraag, want van de 1.450.000 euro die HetPaleis nodig heeft om zijn werking te optimaliseren hebben we maar twee derde gekregen. Eigenlijk zijn we dus als vierde stadstheater, en het enige voor jongeren, helemaal niet gehonoreerd als stadsgezelschap. Dat maakt het moeilijk om trouw te blijven aan ons ingediende beleidsplan. In elk geval wisselt HetPaleis zijn seizoens- voor een jaarwerking, zodat we ook een zomerprogramma krijgen en daarmee een nauwere band kunnen kweken met ons stadspubliek. Tegelijk blijven we ervoor kiezen om niet internationaal te gaan en te focussen op de grote verscheidenheid aan nationaliteiten in Antwerpen zelf. Dat is de grootste uitdaging: de culturele competentie vergroten van de 58 procent schoolgaande jeugd van niet-Nederlandstalige origine. Onderwijs en cultuur moeten absolute allianties aangaan om van cultuurparticipatie een evidentie te maken in de familie Doorsnee."

Missen we traditioneel goed gemaakt gesubsidieerd theater voor de middenklasseburger?

"Eerlijk, ik denk niet dat het hen daaraan ontbreekt. De grote variatie in het gesubsidieerde aanbod spijst ook zijn honger, ook in HetPaleis. Ons programma heeft geen inhoudelijk hoge drempels en ik ben dan ook bang van een positieve discriminatie voor traditioneel theater. Er is meer reden om te pleiten voor positieve discriminatie van het jeugdtheater, want we beleven nu echt een kindonvriendelijk cultuurbeleid. Ze hebben ons tien jaar teruggeworpen in de tijd. Vandaar mijn oproep: propagandisten, verenig u! Liefst aan de deuren van het kabinet." (WH)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234