Zaterdag 03/12/2022

Mystieke vrouwentongen van eigen bodem

Maya's Moving Castle. SX. Blackie & The Oohoos. Het Belgische rockgild oogt opvallend vrouwelijk, zo blijkt met die laatste band vanavond ook weer op het jeugdhuisfestival Don't Hype in de Gentste Vooruit. En klinkt hees. Met dank aan Beach House, invloedrijke zendelingen der zielzucht.

Terug naar de avond van 25 mei eerst. Een volgepakte Kreun in Kortrijk is door de Amerikaanse rockband Beach House net tot wolkenwereld omgetoverd. Victoria Legrand zong, ijlde, bezwoer. Als een majestueus kerkorgel holden haar elektronische klavieren merg en been uit. Ragfijn trilde ook gitarist Alex Scally zich een weg door de avond. Het publiek dwarrelde de nacht in.

Straks, zondagavond, wenkt een nieuwe betovering. In de Brusselse AB ditmaal, die al maanden uitverkocht is. Tekenend voor de huidige status van Beach House. Na drie platen in een steeds breder wordende marge wist de groep dankzij het succulente Bloom dit jaar tot de toplaag van de indierock door te dringen. Meer zelfs, zowel pers als publiek bestempelden de band uit Baltimore tot vaandeldragers van de 'dream pop'. Elk kind behoeft een naam. Zeiden Scally en Legrand eerder dit jaar in deze krant: "Het woord 'dromerig' wordt vaak misbruikt. Ik vind onze muziek meer fysiek en sensueel. Anderzijds begrijp ik wel dat onze muziek doet dromen. En ook in de naam Beach House ligt iets mysterieus bestorven. Maar ook iets gevaarlijks, licht explosiefs."

Melancholie

Hoe dan ook, net zoals The Velvet Underground en My Bloody Valentine hen beïnvloedden, zo straalt het succes van het sensuele trio af op een volgende lichting. Anno 2012 is Beach House een soort magnetiserende zon waarrond steeds meer nieuwe bands cirkelen. Wild Nothing, bijvoorbeeld, of Best Coast.

Ook in het vlakke land krijgt 'dream pop' stilaan stevig voet aan de grond. Mystieke synths plus hese vrouwenstem plus energieke liveshow is ook hier gelijk aan luid applaus.

Voor het Kortrijkse trio SX, met Arche net een zinderende debuutplaat uit, klinkt de referentie aan Beach House intussen behoorlijk afgezaagd. "Ik begrijp de vergelijking", zei zangeres Stefanie Callebaut in Focus Knack. "Maar mensen die ons live zagen, moesten die woorden altijd terugnemen. Er is veel meer muziek die ons inspireert: de ene maand luisteren we naar James Brown, de andere naar The Beach Boys."

Niettemin: net als Victoria Legrand en Alex Scally maken ook Callebaut en Benjamin Desmit van in keyboardnevel verpakte melancholie hun handelsmerk, getuige een SX-song als 'Aurora'.

Haast achteloos wekt ook Blackie & The Oohoos, het zusterlijke samengaan van Loesje en Martha Mahieu, dat gevoel op. Deze week verscheen Song for Two Sisters, het tweede album van de Antwerpse sirenen, en voelbaar was meteen: galm, samenzang, liefde. Drie bouwstenen waar ook Beach House een patent op heeft. Na de prijs voor Jong Muziek van Theater aan Zee in 2009 en een opgemerkte passage in Humo's Rock Rally 2010 verdienen de zusjes Mahieu met hun nieuwe album een ruimer podium. Bloedmooie makelaars in sfeer, niet verblind door engmakende structuren, en dit weekend op het Don't Hype Festival in Gent te zien.

Een ietwat andere koers vaart dan weer het Gentse Maya's Moving Castle. De band is ook jong, ook vrouwelijk, heeft ook net een nieuwe (titelloze) plaat uit, en belijdt ook een duidelijke voorliefde voor het tweespaltmysterie-melancholie, maar spreidt net iets meer afwijkende invloeden tentoon dan Blackie & The Oohoos of SX. Meer Björk bij de groep rond Anne-Sofie Claeys, en de donkere dansbeat van Bat For Lashes en Florence and The Machine.

Niettemin valt bij alle bovengenoemde groepen eenzelfde zucht naar traagheid op. Naar tijdloosheid. Vol verlangen, maar zonder haast, zingt men zich een weg richting hart. "What comes after that momentary bliss", vraagt Victoria Legrand zich in de Beach House-parel 'Myth' af. Zoeken naar een antwoord maakt onzeker, maar vooralsnog fleurt de warme gloed aan feminiene droompop aardig op.

Beach House speelt zondagavond in een uitverkochte AB.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234