Vrijdag 05/03/2021

Muzikanten gaan graag op de fles

Van de Rolling Stones die 'Blood Red Wine' bezongen tot Oasis' 'Champagne Supernova': wijn en rock gaan al decennia hand in hand. Maar voor heel wat muzikanten gaat de liefde dieper. Zoals Bent Van Looy van Das Pop.

In de laatste tien jaar vonden heel wat popartiesten een tweede roeping in de wijnbouw. Bob Dylan blijft de bekendste (én de duurste), maar ook Madonna, Sir Cliff Richard, Sting of Maynard James Keenan van Tool bezitten hun eigen wijnmerk, wijngaard of wijnkelder.

Dit weekend stelt Bent Van Looy zijn eigen witte bordeaux voor. Die gaat Cuvée B.V.L. heten. De frontman van Das Pop ontwierp het etiket, maar was ook van naadje tot draadje betrokken bij het hele productieproces. "Ik ben een groot wijnliefhebber. Lang moest ik dus niet nadenken toen me werd aangeboden om de look van een nieuwe wijn te bepalen. Een dag later stond ik al in Bordeaux om te zien waarover het ging."

Hoewel de wijn pas volgende week in de rekken ligt, is de Cuvée B.V.L. al een eigen leven gaan leiden. Zo behaalde de bordeaux blanc een tweede prijs in de Concours Mondial du Sauvignon 2012. En de Franse wijn wordt blijkbaar ook al verwerkt in een gerecht op de kaart van een Spaans restaurant, zegt Kris Couvent. "Geen idee hoe die daar is geraakt", zegt de uitbater van het Lennikse Huis Vossen, dat de schouders zette onder de nieuwe wijn.

"Het is geen moeilijke wijn. Wél jong en toch voldragen", beschrijft Van Looy. "De smaak is vol, en tegelijk erg fris. En aangezien hij niet gerijpt werd op hout, maar op staal, proef je de zachte puurheid van de wijn."

Met deze witte bordeaux wil Couvent een jong en vrouwelijk publiek aanspreken. "Daarom dacht ik spontaan aan Bent. Hij ligt erg goed in de markt bij jonge vrouwen. En hij is een perfectionist: ik was blij dat hij zijn naam niet zomaar aan de eerste de beste wijn wilde verbinden. Bent maakte zich dan ook niet snel af van zijn eigen werk: hij heeft voortdurend aan papier geroken en gevoeld, om het juiste etiket te bedenken."

Van Looy is natuurlijk niet de enige Belgische muzikant met een neus voor wijn: Dirk Swartenbroeckx, alias Buscemi, was hem al drie jaar geleden voor. De cd-release van In situ viel toen samen met de lancering van een gelijknamige Chileense rode wijn. Een wijn met een stevige afdronk en aroma's van peper en paprika. "Voor mij was het belangrijk dat de wijn karakter bezat. Als je twintig bent, zul je misschien niet van deze wijn houden. Maar ze is dan ook niet bedoeld om snel achterover te kappen. Wél om van te genieten." Voor Buscemi was zo'n eigen wijn geen frivole ingeving: "Ik ga al jaren geregeld naar wijnproeverijen. Zo kwam ik via via in contact met een wijnboer in Chili, die toevallig ook een plaat van mij in zijn bezit had. Samen hebben we deze wijn geselecteerd."

De beroemdste, meest gegeerde, maar ook prijzigste wijn (oorspronkelijke verkoopprijs in 2002: 60 euro) staat op naam van Bob Dylan. Volgens een van zijn biografen zou hij alle alcohol afgezworen hebben in de jaren 90, maar toch liet de bohémien begin deze eeuw zijn oog vallen op een Italiaanse wijn. Die kreeg de naam Planet Waves mee, naar één van zijn platen. Een fan van Dylan creëerde deze wijn, die Dylans persoonlijkheid moest schetsen: "Hoekig, wispelturig en moeilijk, zoals een montepulciano, maar ook genereus en vriendelijk als een merlot." Planet Waves viel in de smaak bij kenners, maar oudere fans maakten zich kwaad om het prijskaartje en de exclusiviteit: slechts 5.000 flessen gingen de wereld rond. En dat terwijl hun held vroeger om zich heen schopte in 'All Along the Watchtower': "Businessmen, they drink my wine (...) None of them along the line know what any of it is worth".

Mötley Cüvée

Even exclusief is de Toscaanse chianti van Sting, Il Serrestori, die alleen aan vrienden en familie verkocht wordt. Les Claypool van Primus vindt dan ook dat die Dylan-fans niet echt moeten zeuren. Ook hij verbouwt zelf vrij exclusieve wijn. Claypools Californische Purple Pachyderm wordt voornamelijk verkocht "aan de fancy restaurants in de buurt". Al zwemt hij daarom niet in het geld. "Wijn maken is verschrikkelijk arbeidsintensief. Volgens mij word ik er alleen maar armer door."

Dat schrikt de Californische rockscene echter niet af. Die blijkt immers sterk vertegenwoordigd in de wijnbouw. Zo zocht Vince Neil van Mötley Crüe zijn geluk in de Napavallei, waar hij twee wijnen lanceerde in 2003. Maynard James Keenan van Tool experimenteert dan weer al jaren in de Sunshine State met verschillende druifsoorten. "Ik kijk uit naar de dag dat ik grip krijg op dat hele proces. Ik zou een wijn willen scheppen die mijn karakter reflecteert. Of net omgekeerd. Die tegenstelling is misschien zelfs boeiender." Zijn wijnen uit de Caduceus Cellars zijn inmiddels aardig in trek bij restaurateurs, critici en - natuurlijk - fans.

Dat succes is niet vreemd. Volgens critici gaan popsterren zelden over één nacht ijs om hun wijn te slijten. Sommigen trekken zelfs een half continent rond, op zoek naar de juiste wijngaard. Sir Cliff Richard werd uiteindelijk verliefd op Portugal, waar zijn Vida Nova een bescheiden succes heet. En Mick Hucknall van Simply Red kocht op aanraden van een bevriend kenner zijn eigen wijngaard op de flanken van de Etna. Hucknalls Siciliaanse wijn Il Cantante sloeg in al een bom, waardoor de productie op vier jaar tijd verdriedubbeld kon worden. "Wijn vergt inzicht, liefde en arbeid", vertelt Hucknall. "Eigenlijk is het een pak ingewikkelder dan muziek."

Aanfluiting

Maar niet alle wijnboeren boeren goed. Kiss, Whitesnake en Satyricon verbonden hun naam aan een fles, maar vonden hoogstens aansluiting bij de diehardfans.

En zelfs de Queen of Pop liet zichzelf weinig succesvol vereeuwigen op een wijnetiket. Dat merk kwam zeven jaar geleden op de markt, naar aanleiding van de plaat Confessions on a Dancefloor. Critici haalden ongeïnteresseerd de schouders op. Maar erger nog: de wijngaard die door de familie van La Ciccone wordt opengehouden, bleek zelfs volgens fans een aanfluiting.

Even slecht lijkt AC/DC af, dat zijn naam vorig jaar aan liefst vier wijnen verbond. Sommige fans vonden dat getuigen van slechte smaak, na alle perikelen in de groep (zanger Bon Scott stierf door overconsumptie, twee groepsleden stonden tijdelijk op non-actief door alcoholisme). Bovendien gingen flessen voor 17 dollar van de hand, terwijl je volgens critici down under voor die prijs veel eerlijkere wijntjes op de kop kon tikken. De shiraz en chardonnay van Koala Blue bijvoorbeeld. Die wijn wordt al jaren verbouwd door zangeres/actrice Olivia Newton-John, en tot op vandaag in heel wat landen gedistribueerd: van Australië over Vietnam tot Noorwegen.

Ook Motörhead deed zijn voordeel met Australische wijn, die erg in trek raakte in de Scandinavische landen. Frontman Lemmy waarschuwt evenwel voor zijn eigen goddelijk vocht: "Benader het met voorzichtigheid. Wijn is bedrieglijk. Werkelijk alles kan gebeuren."

Bent Van Looys wijn, de Cuvée B.V.L, kun je vanaf 25 april officieel proeven in Huis Vossen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234