Woensdag 22/01/2020

Muzikale kunsten

Het festival voor hedendaagse muziek Ars Musica begint deze week aan zijn jaarlijkse veertiendaagse. Te oordelen naar het programma en de musici die het ten gehore zullen brengen, wachten ons nog mooie dagen.

De term 'hedendaagse muziek', waaraan Ars Musica een liefdesverklaring heet te zijn, dekt vele ladingen, stilaan evenveel zelfs als er componisten zijn. Niet zelden wekken nieuwe muziekwerken bevreemding, en mogen ze dan al niet in de eerste plaats gericht zijn op een kleine incrowd van 'kenners' of mensen die zich om andere redenen met een bepaalde scène denken te moeten inlaten, dan geven ze toch heel vaak die indruk. Meer dan het menselijk bestaan lijkt het kunstenaarschap tegenwoordig ondraaglijk licht geworden. Ooit was het anders, ooit sprak men over - wat een prachtige term - 'musique savante'. En toch. Al te veel achterdocht jegens dat piep-knorgebeuren is ook weer misplaatst. Er valt nog altijd heel wat fraais te ontdekken, alleen kost het wat tijd en moeite om tussen de bomen het bos te ontwaren. Bovendien kan men met Mann zeggen: "Want net zo min als men het nieuwe en jonge kan begrijpen zonder in de traditie thuis te zijn, zo onecht en steriel is de liefde voor het oude gedoemd te blijven, wanneer men zich afsluit voor het nieuwe dat daar met historische noodzakelijkheid uit is voortgekomen." Voilà.

En wie zal tegenspreken dat een vrij kort, compact en rijk geprogrammeerd festival als Ars Musica een uitgelezen gelegenheid is om van dat nieuwe te proeven, hetzij mondjesmaat, hetzij gulzig? Vier componisten staan dit jaar centraal. Van de Portugees Emmanuel Nunes, een leerling van pioniers als Pierre Boulez en vooral Stockhausen, wordt in het openingsconcert zaterdag Ruf uitgevoerd, naast Das Lied von der Erde van laatromanticus Gustav Mahler. De man is naar het schijnt door 'verruimtelijking' geobsedeerd, wat hopelijk erger klinkt dan het in werkelijkheid is. Zijn Quodlibet "doet een beroep op de ontelbare graden van nabijheid en verwijdering van de originele materialen". In een ander, Lichtung, "wordt een artificiële ruimtelijkheid gecreëerd in de ruimte van de plaats". Dan toch maar luisteren.

Pascal Dusapin, van wie doorheen het festival de kwartetten worden verkend, is eigenlijk een vaste waarde. Dat valt toe te juichen, al is het opmerkelijk voor iemand die het beoefenen van 'het ambacht' als meest revolutionaire daad ziet. Als dat geen postmodernisme is. Waar Maurizio Kagel alleen maar mee opgezet kan zijn. Hij hoeft eigenlijk niet meer voorgesteld te worden als een van de grote smaakmakers van het moderne muziekgebeuren vanaf de jaren zestig. Wie Kagel zegt, zegt instrumentaal theater, parafrase en humor. Ten slotte wordt Bernd Alois Zimmermann in herinnering gebracht.

Behalve van deze vier wordt werk van vele anderen gebracht, en wel door een indrukwekkende batterij muzikanten: het kruim van het nationale veld (Ictus, Champ d'Action, Oxalys, Arne Deforce, Ensemble Musiques Nouvelles...) en eminente anderen als het Arditti-kwartet, het Prazak-kwartet, Reinbert de Leeuw, Pieter Wispelwey enzovoort. Ook het bijwonen van open repetities kan. Informeer u over wat, waar en wanneer, u vindt zeker en vast uw gading.

Festival Ars Musica. Van zaterdag 13 tot zondag 28 maart. Op verschillende tijdstippen in verschillende zalen in Brussel. Tickets: naargelang het concert; een abonnement (10 voorstellingen) kost 3.200 frank (79,3 euro). Tel. 02/219.40.44. Zie ook onze agenda en DEZE WEEK pagina 4.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234