Zondag 27/09/2020

Intro's

Muzikale intro van popnummers wordt steeds korter door streaming

Jasper Maekelberg.Beeld Thomas Sweertvaegher

De muzikale intro van popnummers is met uitsterven bedreigd. In de jaren 80 duurde de intro van een popnummer 20 seconden, vandaag nog amper vijf. Allemaal de schuld van streaming, zegt de Ohio State University.

Onderzoeker Léveillé Gauvin analyseerde de top 10-nummers van 1986 tot 2015. Hij stelde zo vast dat de muzikale intro’s van pophits van gemiddeld 20 seconden naar vijf seconden zijn gezakt. In recente popmuziek wordt de stem ook sneller ingezet in een nummer. Volgens Gauvin ligt dat aan streamingdiensten als Spotify. “Nummers die de luisteraar sneller bij het nekvel grijpen, worden afgespeeld, anderen worden geskipt”, schrijft hij in zijn publicatie.

“Intro’s worden effectief korter”, beaamt Jasper Maekelberg, producer en frontman van Faces On TV. “Voor de Spotify-generatie moet het direct gebeuren, anders blijven ze niet luisteren. Ik heb me zelfs laten vertellen dat Spotify een algoritme hanteert waarmee het berekent hoe snel na de intro een refrein begint. En dat speelt mee om te bepalen of nummers al dan niet in playlists terecht komen. Een vreselijk idee, dat zoiets wordt bepaald door een computer.”

Toch probeert Maekelberg er geen rekening mee te houden wanneer hij muziek schrijft of producet. “Muziek maken is een creatief proces, dus de keuze voor een intro hangt enkel af of die ook bijdraagt tot de sfeer”, zegt hij. “Aan de andere kant geloof ik erg in het belang van een radio edit, of een kortere versie van singles. Die passen op de radio en op streamingdiensten, maar nodigen ook uit om integrale albums te beluisteren waar langere intro’s dan wel behouden blijven.”

Maekelberg denkt wel dat de langere intro kan overleven in deze digitale wereld. Maar dan zou Spotify een systeem moeten uitwerken waarbij dubbele nummers - radio- en albumversies - vermeden worden. “De luisteraar zou via een uitklapmenu moeten kunnen kiezen welke versie hij in de playlist wil horen”, denkt Maekelberg.

Single-gerichte muziek

Bij Studio Brussel worden nummers met lange intro’s niet per definitie geweerd. “Al hoeven ze natuurlijk ook geen twee minuten te duren”, zegt muziekcoördinator Joris Jonckheer. “Sommige nummers hebben een zodanig iconische intro, dat we die altijd zo zullen draaien.” Volgens Jonckheer worden intro’s wel degelijk korter, maar zullen ze nooit verdwijnen. Daarnaast worden ze op de radio ook vaak gebruikt door presentatoren als achtergrond bij de aankondiging van het volgende nummer.

Toch is het geen nieuw fenomeen, zegt muzikant en cultuursocioloog Gert Keunen. “Wat we beschouwen als de eerste popnummers - de rock ’n roll - waren covers van oudere nummers die dan meteen met het refrein werden ingezet. Daardoor trokken ze sneller de aandacht. Dat het vandaag nòg sneller moet beginnen, is inherent aan de culturele veranderingen. Onze aandachtsspanne wordt korter, we willen instant een kick krijgen. Dat kan je gerust vergelijken met hoe vaak we onze Facebook-newsfeed refreshen. Dus moet ook een popnummer meteen alle troeven op tafel leggen.”

Beeld ANP XTRA

De digitalisering zorgt ook voor een tweerichtingsverkeer dat ooit onbestaande was. “Vroeger was muziek minder beschikbaar, waren mensen afhankelijk van media om nieuwe dingen te ontdekken”, zegt Keunen. “Dankzij internet is dat eenrichtingsverkeer doorbroken en bepalen mensen zelf wat ze beluisteren en hoe lang. Maar niet alles verandert, het gaat hier om single-gerichte muziek. Door de digitalisering is het belang van albums dan wel geminderd. Toch wil dat niet zeggen dat er geen muziek met langere, muzikale intro’s meer wordt gemaakt.”

Want er zijn ook uitzonderingen, merkte ook de Amerikaanse onderzoeker. Zo was ‘Somebody That I Used To Know’ van de Australische Belg Gotye een wereldwijde tophit in 2012 en toch had het nummer een intro van 20 seconden. “Het is dan ook een onderzoek dat compleet overbodig is”, aldus Keunen. “Iedereen in de muzieksector weet dat het gebeurt. Wie dat kwantitatief onderzoekt, heeft gewoon te veel tijd.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234