Dinsdag 06/12/2022

Muzieknoten doseren als kruiden voor een gerecht

Gents jazzfestival kampt met magere publieksopkomst ondanks het mooie weer

jazz l blue note festival zoekt nog naar zijn publiek HHHH

Jempi Samyn

'God is a dj", zei iemand ooit. De weergoden, daarentegen, zijn duidelijk jazzmuzikanten. Terwijl de Tour in Frankrijk te kampen had met stortbuien en hevige wind scheen de zon vrijdag en zaterdag tijdens de concerten van het Blue Note Festival.

Vrijdag opende met een prachtig optreden van de Frans-Amerikaanse pianist Jacky Terrasson en zijn trio. Met zijn onvoorspelbare pianospel en zijn fijnzinnige creativiteit overtrof hij de verbeelding van net iets minder dan 1.600 bezoekers. Af en toe lijkt het alsof hij de toetsen van zijn piano als een spel kaarten door elkaar schudt. Hij doseert zijn noten als kruiden voor een gerecht. Het verkregen resultaat laat hij langzaam aanzwellen tot een adembenemende climax. Gevolg: kippenvel bij de meeste toehoorders. Op 13 januari volgend jaar speelt Terrasson solo in Flagey ter promotie van zijn solo-album dat we tegen die tijd mogen verwachten. Iets om zeker naar uit te kijken.

Liefhebbers van Indiase muziek vonden hun gading met het optreden van John McLaughlin en zijn 'Remember Shakti'-project. Van zijn ontegensprekelijke virtuositeit als gitarist hoefde hij niemand meer te overtuigen. Dat die virtuositeit niet noodzakelijk hoeft te resulteren in oeverloos notengepingel bewees hij nogmaals met zijn fijngevoelige solo's. Daarin drijft niet alleen de jazz boven, die hij destijds onder meer bij Miles Davis kreeg ingespoten, maar ook doorleefde bluesfraseringen. Die verraden zijn samenwerking in een vorig leven met mensen als Eric Clapton en Alexis Korner. Als geen ander slaagt McLaughlin erin om dat alles te integreren in de traditionele muziek van zijn Indiase medespelers. Een van hen, U. Shrinivas, vervangt bovendien de sitar door een mandoline. Het is de muzikanten van Shakti duidelijk niet om de vorm te doen, doch om de inhoud. Hun muziek klinkt warm en zit boordevol emotie. Wynton Marsalis en het Lincoln Center Jazz Orchestra speelden zaterdag nagenoeg zonder versterking. Dat verhinderde de vijftienkoppige big band evenwel niet om op geregelde tijdstippen het publiek te verbazen met overweldigende passages. Volgens Wynton Marsalis is het heel simpel: als een trompettist zichzelf niet meer hoort spelen in de groep is er een probleem. Hij heeft ondervonden dat gemakzuchtige klanktechnici dat probleem doorgaans proberen op te lossen door er gauw nog een paar monitors aan toe te voegen en het geluidsvolume wat op te drijven. Hij vindt dat ze beter een stapje terug zouden zetten en het volume verminderen. Een van de eerste dingen die hij in de muziekschool heeft geleerd, is immers dat je altijd op natuurlijke wijze genuanceerd moet kunnen blijven spelen. Hij betreurt dat tegenwoordig de meeste orkesten meer weg hebben van een slagveld, waarbij elke muzikant gewapend wordt met minstens één persoonlijke monitor in de strijd om decibellen. Absolute blikvangers tijdens dit concert waren pianist Eric Lewis en zangeres Jennifer Sanon. Met een stem die qua timbre het dichtst aansluit bij Ella Fitzgerald vertolkte zij op voortreffelijke wijze jazzklassiekers als 'Lullaby of Birdland' en 'Midnight Sun'.

WIE Diverse artiesten WAT Blue Note Festival WAAR EN WANNEER De Bijloke, Gent. Vrijdag 16 en zaterdag 17 juli

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234