Woensdag 17/07/2019

Muziekliefde over de grenzen heen

De kloof tussen klassiek en hedendaagse songs is minder groot dan de gemiddelde mens denkt: dat is wat het miXmass-festival duidelijk wil maken. Artiesten als Efterklang, DAAU en Dez Mona komen in deSingel hun dubbele muziekliefde belijden.

Muziek is geen exclusieve relatie. Wie getrouwd is met rock, kan al eens een stapje in de wereld zetten met klassiek, en omgekeerd. Die vrijheid wordt dit weekend bezongen in deSingel, tijdens het miXmass-festival. De programmatie wordt grotendeels verzorgd door Baroque Orchestration X, een collectief dat hedendaagse muziek onderdompelt in een barok klankenbad.

Zowel internationale namen als Efterklang (Denemarken), Shara Nova (VS) en een hele delegatie uit IJsland en lokale artiesten als Dez Mona, Simon Lenski en Nightman is ook ons eigen land goed vertegenwoordigd. Stuk voor stuk artiesten die de grenzen en verbindingen tussen verschillende tradities opzoeken.

Maar hoe wordt een mens verliefd op een genre? "Mijn ouders zijn klassieke muzikanten", zegt Simon Lenski. De cellist was een van de oprichters van DAAU, maakte muziek voor film en theater en werkte samen met Laïs. "Er werd bij ons voortdurend klassieke muziek gespeeld en gerepeteerd. Het is me met de paplepel ingegeven. En toen ik zes was, heeft Sinterklaas me een cello cadeau gedaan."

Zwart gat

Ook de eerste liefde van Dez Mona-bezieler Gregory Frateur ontstond in de platenkast van zijn ouders - "Aan hen heb ik mijn grote voorliefde voor oude gospelmuziek te danken" - en Tijs Delbeke, alias Nightman én muzikant bij Dez Mona, groeide op met de klassieke platen die zijn vader draaide. "En ik heb viool gestudeerd op de muziekschool: daar heb ik me ook door een klassiek repertoire gespeeld. Vooral Vivaldi was dat, maar eigenlijk was dat niet zo mijn ding."

De liefde voor klassieke muziek is er dan wel, zegt Delbeke, maar ze is met de jaren ook wat naar de achtergrond verdwenen. "Dankzij mijn oudere broer heb ik rock leren kennen. Op m'n achtste of negende was ik al serieus ondergedompeld in Nirvana, en later kwam daar ook nog dEUS bij." Delbeke leerde zichzelf gitaar en piano, om songs te kunnen schrijven. "De liefde voor klassiek is er nog wel, maar ze is een beetje naar de achtergrond verdwenen."

Niet zo bij Frateur. "Nirvana, Metallica, de bands op Werchter: dat interesseerde me niet zo. Het is nog altijd een zwart gat op muziekquizzen. Maar ik leerde wel zwarte muziek kennen, jazz en blues. Nina Simone had de brug al geslagen tussen klassiek en hedendaags, met klassieke pianopartijen en haar bluesy zang." Met Dez Mona zoekt Frateur ook naar de kruispunten tussen genres, of het nu jazz, barok of pop is. "Maar het is nooit een bewuste keuze, wel een organisch proces."

Hetzelfde verhaal bij Lenski. "Ik werd ook nieuwsgierig naar de muziek die buiten mijn eigen leefwereld leefde, en dankzij vrienden leerde ik The Beatles en Pink Floyd kennen, en later de new wave: The Cure, Siouxsie and the Banshees, dat soort dingen. Als jongere voel je aansluiting bij hedendaagse muziek, maar het is interessant om daar vanuit een klassieke traditie naar te kijken, en klassieke technieken te gebruiken."

Warmer dan ooit

De liefde evolueert voortdurend, zo blijkt. Hij heeft de wens om zijn kennis van het klassieke oeuvre verder uit de diepen. Frateur "heeft nooit voor een specifieke richting gekozen, ook nu niet." En Lenski ziet dat de oude en de nieuwe traditie elkaar steeds meer opzoeken. "Klassieke componisten zoeken nieuwe technieken in hedendaagse muziek. En artiesten als Björk zijn steeds meer geïnteresseerd in klassieke luistermuziek."

De liefde tussen klassiek en hedendaags lijkt, met andere woorden, warmer dan ooit tevoren.

miXmass, 5 en 6/1 in deSingel, Antwerpen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden