Maandag 06/04/2020

Muziekforum MySpace wint Oscar van het internet

MySpace is intussen zo populair geworden dat er al een werkwoord bestaat: do you myspace?

En de Webby Award goes to...

MySpace.com moet zowat de populairste communitysite van het moment zijn. Het muziekforum verzamelt wereldwijd meer dan zeventig miljoen muziekliefhebbers, en won onlangs nog de Webby Award voor doorbraak van het jaar.

Begin mei werden de Webby Awards uitgereikt, de Oscars van het internet, zeg maar. Opvallende winnaars in de tiende editie waren het Nederlandse Fabchannel.com (waar je concerten in Nederlandse concertarena's kunt herbekijken), de muziekgroep Gorillaz (de virtuele band van Blurfrontman Damon Albarn) en Google Maps & Earth (de kaartenservice van Google). In de jury zetelen onder meer Simpsonsbedenker Matt Groening, Anita Roddick van The Body Shop en David Bowie.

Zij gaven de award voor doorbraak van het jaar aan Tom Anderson en Chris DeWolfe, de oprichters van MySpace.com. Eerder dit jaar werd het duo ook opgenomen in de lijst van de honderd invloedrijkste mensen van Time Magazine. Vanwaar de hype? De site kende vorig jaar een geweldige opgang. In juli 2005, twee jaar na oprichting, was het domein nog 580 miljoen dollar (455 miljoen euro) waard. Dat was het bedrag dat News Corporation, het bedrijf van mediamagnaat Rupert Murdoch, op tafel legde om het bedrijf achter de site over te kopen.

MySpace is intussen zo populair geworden dat er al een werkwoord bestaat: do you myspace? De site is een typisch voorbeeld van web 2.0, een verzamelnaam voor een nieuwe generatie interactieve websites (DMM 22/04). Gebruikers krijgen een eigen webdomein, waarop ze allerlei persoonlijke info over zichzelf kwijt kunnen, van foto's over blogs tot muziekvoorkeuren. Bedoeling is een sociaal netwerk uit te bouwen, een virtuele vriendenkring. En dan maar anekdotes of liedjes uitwisselen.

Platenlabels hebben de trend ook gespot en besteden nu al een deel van hun marketingbudget aan promotie via MySpace. Zo beleefde het MySpacepubliek in 2004 de exclusieve première van Around the Sun, een plaat van de popband R.E.M.. Ook beginnende bands maken handig gebruik van het systeem: ze creëren een eigen account, zetten enkele van hun songs online, en verspreiden die via hun vriendenkring.

Een hype is snel geboren. De Amerikaanse band Hollywood Undead kan ervan meespreken. Na amper negen weken hadden al meer dan een miljoen MySpacers hun songs beluisterd.

MySpace is volgens sommige statistieken populairder dan Google, en telt tegenwoordig meer dan zeventig miljoen leden. Het populairste lid in de community is Tom Anderson, een van de oprichters. Elk nieuw lid dat zich inschrijft, krijgt automatisch Anderson als vriend. De man heeft dus letterlijk miljoenen vrienden. "Telkens als ik die getallen zie, kan ik mijn ogen niet geloven", zei hij aan The New York Times. "Ik blijf maar denken dat het een foutje moet zijn. Hoe kunnen we in 's hemelsnaam beter scoren dan Google? Ik bedoel maar... Mijn moeder kent Google, maar ze heeft nog nooit gehoord van MySpace."

INFO

www.webbyawards.com,

www.myspace.com.

Weerbestendig

U kon het al lezen in onze buitenspecial (DM 13/05): de gesofisticeerde tuin met alles erop en eraan is aan een opmars bezig. Groenliefhebbers integreren hightechsnufjes om van hun tuin een ultramodern en -luxueus verblijf te maken. Uw eigen vakantieparadijs in de achtertuin. Om dat paradijs helemaal compleet te maken, is er nu de Sanyo 32LM4, een weerbestendige televisie. Hij heeft een 32 inch (81 cm) LCD-display dat 100 procent bestand zou zijn tegen stof en water. Het scherm heeft een kijkhoek van 176 graden, waardoor het beeld vanuit bijna elke positie zichtbaar is. Voor zij die graag uren spenderen in hun geliefkoosde tuin, maar stiekem toch hun favoriete televisieprogramma's niet willen missen. Maar we zien ook grootsere mogelijkheden: vrienden uitnodigen voor een gezamenlijke openluchtfilmervaring, bijvoorbeeld. Entreegeld vragen is aangeraden om uw investering te bekostigen, want de Sanyo 32LM4 is niet van de goedkoopste.

vanaf 6.199 euro

INFO www.sanyo.be, 03/451.21.50.

Gsm toont de weg naar pizzeria

Google Maps, de gratis onlinekaartenservice van Google, krijgt een mobiele variant voor gsm's. Gebruikers kunnen via Google Maps for Mobile (GMM) kaarten of satellietbeelden bekijken op hun mobiele telefoon. Handig, want u kan ter plekke een route laten uitstippelen. Op zoek naar de dichtstbijzijnde pizzeria? Google Maps toont de weg.

Een demo op de site toont hoe het allemaal in zijn werk gaat. In het openingsvenster krijgt de gebruiker eerst de kaart van Noord-Amerika te zien, maar nadat we 'Belgium' hebben ingetypt, verschijnt al gauw ons land op de gsm. We nemen als target Gent en zoomen in op de Oost-Vlaamse hoofdstad. Daar verschijnt al gauw de Veldstraat. Maar als we een route willen uitstippelen, of een bepaalde locatie zoeken, hapert het systeem. Officieel werkt GMM dan ook nog niet in België, maar enkel in Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en de VS. Maar volgens Google zou de lijst snel uitbreiden.

De kostprijs is gratis, maar u betaalt wel de internetverbinding via de operator. De gsm moet dus ook over internettoegang beschikken: GPRS (global packet radio service, via radiogolven worden data verzonden of ontvangen) of UMTS (universal mobile telecommunications system, ook wel 3G genoemd, derde generatie gsm's die nóg sneller verbinding maken). Google geeft op zijn site een voorlopige lijst met geschikte gsm's. Benq Mobile (het vroegere Siemens) heeft al laten weten dat ze GMM vooraf zullen installeren op enkele modellen.

INFO www.google.com/gmm, www.google.com/gmm/devices.html.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234