Vrijdag 20/05/2022

Muziek voor alle schoonmoeders

Helmut Lotti staat voor meer dan alleen maar verkoopcijfers. Hij wordt op handen gedragen door het grote publiek en uitgespuwd door 'kenners', maar bovenal is hij een entertainer met een gezond gevoel voor humor. Dinsdagavond slaagde hij erin om alle schoonmoeders te doen smelten.

Vorst / Van onze medewerker

Koen De Meester

Als je mensen over Helmut Lotti hoort, dan hebben ze het telkens over cijfers. Bijvoorbeeld over het feit dat Helmut Lotti Goes Classic inmiddels 650.000 keer over de toonbank ging. Persoonlijk hebben wij een hekel aan lui die ons proberen plat te slaan met statistieken en opbrengsten. Raak ons, mik op het hart, heren artiesten, ontroer. Een zware opdracht voor de Gentse wonderboy, maar dinsdagavond slaagde hij er in elk geval in om alle schoonmoeders te doen smelten.

Wij waardeerden veeleer Lotti's zelfrelativerende humor. Helmut Lotti was vijf jaar terug het guitige kereltje dat klassieke muziek vertolkte "voor mensen die nooit naar klassieke muziek luisteren". De vertolking en het succes deden de gevestigde klassieke wereld kronkelen van nijd en onbegrip. Lotti's (toen volledig) ongeschoolde stem was voor het serieuze muziekestablishment een vloek, maar klonk honderdduizenden luisteraars hemels in de oren. Ondertussen is Lotti ook de kerel die Afrikaanse en Latijnse muziek zingt voor niet-wereldmuziekliefhebbers. Met dezelfde negatieve reactie bij de Afro- en latinokenners.

Lotti en zijn publiek van brave burgers trekken zich er natuurlijk niets van aan. Hun gevoel wat mooi is, werd gevormd in de jaren vijftig en zestig. Daarin was er geen plaats voor Beatles of Stones, maar wel voor een croonende Elvis Presley, een Paul Anka of de 78-toerenhit 'Tiritomba' van Margot Eskens. Als Helmut Lotti dan ook aan Latino Classics denkt, refereert hij meer aan Julio Iglesias of de sound van Herb Alpert & His Tijuana Brass dan aan de huidige Afro-Cubaanse roots van Buena Vista Social Club of wat een groep als Calexico ermee aanvangt

Hij startte zijn optreden achteraan in de zaal. Daar zong hij 'Guantanamerica' in een fraai Mexicaans pakje dat hem nog heel wat last zou bezorgen. Want bij het tweede nummer bleek de broek gescheurd en voor de rest van het eerste deel moest Lotti daarmee rekening houden. Lotti werkt als een soort baken voor veel mensen. Een onafgebroken processie van toeschouwers bracht hem een cadeautje of een bloemetje tussen de nummers door. Nu was dat extra lastig, want hij kon zich niet zomaar buigen. Hij grapte ongedwongen dat hij de mensen ervan verdacht om speciaal iets gekocht te hebben om "er eens naar te komen kijken".

Met zijn groot orkest werkte hij Latino Classics af. Heel vlotjes en beslist ongevaarlijk. Voor de pauze was er ook een minioptreden van Michael Junior. Vroeger een jongetje met een hoge, Heintjes-achtige stem, maar nu had hij net de baard in de keel, wat zorgde voor een ander repertoire dan in het programmaboekje stond. Géén 'Edelweiss' en dergelijke, gelukkig. Na de pauze kregen we een gevarieerde mix, gaande van 'Amazing Grace' op Elvisiaanse wijze tot Lotti's eigen 'Out of Africa'. Even leek het of 'The Lion Sleeps Tonight' het wildste van de hele avond zou zijn, maar wat verderop pakte Lotti zowaar Queens 'Bohemian Rhapsody' aan, inclusief zwaar rockend stuk. Net ervoor had hij nog zonder versterker voor een muisstil Vorst de laatste strofe van Carole Kings 'You've Got a Friend' gezongen. 'Bohemian Rhapsody' werd gevolgd door het Russische volksliedje 'Kalinka'. Qua uitersten hebben wij het nog maar zelden zo bont geweten. Hij biste met een Presley-medley, het klassieke 'Nessun Dorma' en 'We Wish You a Merry Christmas'. Lotti blijft wonderlijk, niet alleen op cijfergebied.

WIe: Helmut Lotti. Waar en wanneer: Dinsdag 26 december 2000 in Vorst Nationaal.ONS OORDEEL: Na 'Bohemian Rhapsody' volgde onmiddellijk 'Kalinka'. Qua uitersten hebben wij het nog maar zelden zo bont geweten.

'Lotti blijft wonderlijk, niet alleen op cijfergebied'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234