Woensdag 19/01/2022

Musici ongerust over renovatie PSK-zaal

Het volgende concertseizoen van de Filharmonische Vereniging van Brussel wordt bijzonder. Door de verbouwingswerken aan de zaal Henry Le Boeuf van het Paleis voor Schone Kunsten moest de vereniging voor de grote symfonische concerten naar uitwijkmogelijkheden zoeken. Ze vond een tijdelijk onderkomen in het Sint-Michielstheater in het oosten van Brussel, een zaal in een op de art deco geïnspireerde stijl, die aan 1.500 toeschouwers plaats biedt. Omdat de akoestiek niet optimaal is, zal er voor de concerten een akoestische schelp gebouwd worden.

Paul Dujardin drukte zijn bezorgdheid uit over de gang van zaken bij de renovatie van de PSK-zaal. "Ik vrees dat de ingenieurs van de Regie der Gebouwen een 'nog betere' akoestiek gaan willen dan diegene die Horta heeft gebouwd. Zijn benadering was empirisch en leidde tot een prachtig resultaat, waarvan de kwaliteit pas door latere toevoegingen achteruit is gegaan. Onze wens is dat de oorspronkelijke toestand zo veel mogelijk hersteld wordt: dat men het beton onder het podium zou verwijderen en dat men zou uitzoeken hoe de zetels eruit zagen, welke verf werd gebruikt, of er al dan niet tapijt lag. Maar op dit ogenblik worden we niet eens geïnformeerd over de plannen. Volgens ons zou men overigens in de eerste plaats niet de ingenieurs en de akoestici moeten raadplegen maar de musici."

Volgens voorzitter Jean-Pierre De Bandt is in het PSK niet enkel de verbouwing een uitdaging maar ook de vernieuwing van de structuur. Hij kon met enige voldoening meedelen dat de bevoegde kamercommissie net het desbetreffende wetsontwerp-Ylieff had goedgekeurd.

Het nieuwe seizoen wordt behalve door zaalproblemen ook getekend door Brussel 2000. Door samenwerking zijn een aantal projecten mogelijk geworden die anders moeilijk realiseerbaar waren geweest. Dat geldt vooral voor muziek van de twintigste eeuw en hedendaagse muziek. Zo wordt het retrospectief van de muziek van Messiaen voortgezet met onder meer de eerste volledige (zij het concertante) opvoering van de opera Saint François d'Assise in België; is er een reeks van vier concerten waarin Pierre Boulez klassiekers van de twintigste eeuw en vier creaties (van George Benjamin, Olga Neuwirth, György Kurtág en Salvatore Sciarrino) dirigeert en zijn er compositieopdrachten gegeven aan Belgische (Philippe Boesmans en Luc Brewaeys) en buitenlandse componisten (o.a. James Dillon en Ivan Fedele). Er zullen ook bestaande composities van Boulez, Grisey, Birtwistle en Ligeti te horen zijn.

Het leeuwendeel van het programma wordt echter nog altijd ingenomen door het zogenaamde 'grote repertoire', "in overeenstemming met de wensen van en uit respect voor het publiek", zoals programmaverantwoordelijke Christian Renard het uitdrukte. Zo wordt bijvoorbeeld de dood van J.S. Bach tweehonderdvijftig jaar geleden herdacht met bijna alle grote werken, krijgen we alle vioolsonates van Beethoven te horen (met Frank Peter Zimmermann en Christian Zacharias), wordt de reeks strijkkwartetten van Haydn voortgezet en is er bijzondere aandacht voor een andere jarige, Kurt Weill. Europalia wijdt zijn festival aan Hongarije, wat een bijzondere blik op Zoltán Kodály mogelijk maakt; twee grote Russische dirigenten, Valeri Gergiëv en Mariss Jansons, maken in verschillende concerten hun opwachting, naast vele andere sterren uit het muziekbedrijf, van Nikolaus Harnoncourt tot Barbara Bonney en van de jonge Russische pianist Arcadi Volodos tot de grote lyrische sopraan Rene Fleming, die op 1 april 2000 de grote zaal in het PSK mag heropenen. Marc Minkowski brengt met Anne Sofie von Otter Hercules van Händel en er is ook veel bekende en minder bekende oude muziek. De cyclus wereldmuziek focust op Korea en in de jazzcyclus komen vooral grote namen aan bod. Een nieuwigheid is de cyclus 'Muziek en poëzie' in samenwerking met de KVS en het Théâtre National.

Met dit erg omvangrijk programma bestaat het gevaar dat de kwantiteit ten koste gaat van de kwaliteit. De organisatoren maken zich nochtans sterk dat zulks geenszins het geval is en dat zij, zoals de vorige jaren, niet alleen trouwe klanten kunnen doen terugkeren, maar ook nog nieuwe publiekslagen kunnen aanboren.

Stephan Moens

Alle informatie over het seizoen vindt men in de jaarbrochure, gratis te verkrijgen door te bellen naar 02/511.34.33.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234