Woensdag 23/10/2019

musical u The Strip wil harder schitteren dan Broadway

'Vegas werd altijd uitgelachen door artistieke New Yorkers. Nu is het onze beurt'

Las Vegas zet steeds meer in op musicals

Tot voor kort was Las Vegas het domein voor de shows van Cirque du Soleil, goochelspektakels als Siegfried & Roy, extravagante revues als Jubilee of sterren als Celine Dion. Maar Sin City wil het daar niet bij laten en haalt steeds meer musicals naar The Strip en omliggende straten. Nu heeft de Queen-musical We Will Rock You besloten om Broadway links te laten liggen en meteen naar de gokstad te trekken. In New York kunnen ze er niet om lachen.

Las Vegas/New York

The New York Times / Eigen berichtgeving

Wilfried Eetezonne

Dat Las Vegas, in de staat Nevada, meer wil zijn dan louter een stad van gokken en 24 op 24 uur geopende huwelijkskapellen, is al langer aan de gang. Wie tussen de spelletjes blackjack door kunst wil zien kan er terecht in de filialen van het Hermitage, het Guggenheim of de Steve Wynn Gallery, de private collectie van de gelijknamige casinotycoon. Daar zijn werken van onder anderen Matisse, Gauguin, Picasso, Modigliani en Van Gogh te bewonderen.

De stad wil haar 'culturele industrie' echter uitbreiden en musicals zijn de eerste keuze. Tot nu toe was dat geen probleem. Musicals die hun première op Broadway in New York beleven, gaan (indien succesvol) op tournee door de Verenigde Staten, waarbij Las Vegas een vaste stopplaats is. Of producenten brengen kloonproducties, exacte kopieën van het origineel, in de gokstad. Zo speelt in Las Vegas momenteel zo'n kloon van de Abba-musical Mamma Mia! in het Mandalay Bay-hotel. In de lente van 2006 gaat een ingekorte versie van Andrew Lloyd Webbers The Phantom of the Opera in première in een nog te bouwen theater (kostprijs: 30 miljoen dollar) in het Venetian Hotel. Ook Hairspray, Billy Elliot, Mary Poppins en Monty Python's Spamalot behoren tot de mogelijke kanshebbers voor een dergelijke citytrip.

New York zag daar ook helemaal geen graten in, maar dat veranderde toen de Broadway-musical Avenue Q aankondigde af te zien van een nationale tournee. De voorkeur ging naar een vaste plek in een - alweer - nog te bouwen theater in het Wynn Las Vegas-hotel. Het nieuws raakte bekend op het moment dat vakbonden en producenten in verhitte onderhandelingen waren verwikkeld over betere werkomstandigheden tijdens nationale tournees. "Ze sluiten een pact met de duivel", reageerde een gebelgde Broadway-producent in het vakblad Variety over de beslissing. "Alsof wij ooit gokautomaten in onze theaters zullen zetten."

Bovendien is de keuze van musical opmerkelijk. Avenue Q (de show opende in 2003 off-Broadway en verhuisde nadien naar Broadway, om een jaar later drie Tony Awards binnen te halen voor beste musical, beste muziek en beste scenario) wordt gespeeld met Jim Henson-achtige poppen die zingen over masturbatie, internetporno en de liefde bedrijven met elkaar. 'Full puppet nudity' luidt de ondertitel dan ook. In New York kan het nummer ''George Bush Is Only For Now', waarin gezongen wordt dat George Bush de verkiezingen hopelijk niet wint, telkens op staande ovaties rekenen. Waarnemers vragen zich af hoe dat zal verlopen in een stad waar Linda Ronstadt onlangs uit het Aladdin Hotel werd gezet nadat ze tijdens een show een pro-Michael Moore-standpunt innam (DM 23/7).

Maar Las Vegas ziet dat anders. De 'Bushies' halen ze binnen met 'veilig' entertainment als Celine Dion, een jonger en 'linkser' publiek willen ze nu bereiken met Avenue Q. Het geld van beide publieken heeft tenslotte dezelfde kleur.

Gaat het bij Avenue Q enkel om een afgeschafte tournee, dan werd Broadway bleek toen de producenten van de musical We Will Rock You vriendelijk bedankten voor een New Yorkse première. Ze verkozen in september te openen in het Paris Hotel in Vegas. We Will Rock You, met de muziek van Queen en een plot van Ben Elton, gaat over een futuristische, geglobaliseerde wereld waarin een poor boy from a poor family verboden rockmuziek wil maken. De musical opende in 2002 op West End in Londen en is daar nog steeds redelijk succesvol.

Om Broadway helemaal een neus te zetten hielden Ben Elton en ex-leden van Queen een persconferentie in het hotel. Daarvoor werd naast de pers nog eens duizend man publiek uitgenodigd, omdat ze - dixit Variety - er gewoon de plaats voor hadden. Een dergelijke publiciteitsstunt is in de oude theaters op de New Yorkse Great White Way ondenkbaar.

New York mag het dan not done vinden om de traditionele Broadway-première over te slaan, met miljoenen dollars op het spel zien producenten ook de voordelen van een première in Las Vegas. Je ruilt een kritisch en verwend Broadway-publiek voor toeristen in zorgeloze vakantiestemming die het geld willen laten rollen. En terwijl een negatieve kritiek in The New York Times een instant flop betekent, leggen de kranten in Vegas beduidend minder gewicht in de schaal. Nochtans betekent succes op Broadway niet meteen een hit op The Strip. De musical Chicago en de luchtacrobaten van De La Guarda konden op weinig belangstelling rekenen in de woestijn van Nevada.

Producent Ken Gentry ziet hoe dan ook helemaal geen heil in een soort Broadway West. "Het entertainment in Las Vegas was altijd T&A (wat staat voor 'tits and ass' of borsten en billen, WE), daarna moest het geschikt zijn voor het hele gezin, en dan keerde het weer terug naar T&A", zegt hij. "De enige constante is dat shows kort en spectaculair moeten zijn. Ik denk niet dat de meeste musicals er kunnen werken."

Maar niet iedereen deelt die visie. Columnist Anthony Del Valle van de Las Vegas Review Journal vatte de sfeer tussen beide steden onlangs samen. "Las Vegas is gewend om uitgelachen te worden door de artistieke wereld van de Oostkust. Maar ik heb het gevoel dat het nu onze beurt is."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234