Dinsdag 01/12/2020

Video

Music For Life brengt recordbedrag van 5.102.730 euro op

Beeld BELGA

Music For Life heeft dit jaar meer dan 5 miljoen euro opgebracht, bijna dubbel zoveel dan de vorige editie. Dat werd zopas bekendgemaakt tijdens de slotshow vanuit het provinciaal domein De Schorre in Boom. In totaal werden er 3.345 acties gehouden voor 1.045 goede doelen.

Op de laatste dag van de liefdadigheidsactie van Studio Brussel presenteerden presentatoren van vier VRT-radiozenders samen voor 'De Warmste Radio'. De live-uitzending werd tegelijkertijd op Studio Brussel, MNM, Radio 1 en Radio 2 uitgezonden. In totaal werd er geld ingezameld voor 3.345 acties en 1.045 verschillende goede doelen. Vorig jaar waren dat nog 2.040 acties, goed voor 2.727.405 euro.

"Nog nooit heeft een solidariteitsactie in Vlaanderen zoveel mensen in beweging gezet. Iedereen heeft echt voor iedereen gezorgd", besluit Studio Brussel-nethoofd Jan Van Biesen.

Vicepremier Alexander De Croo (Open Vld) schonk namens de federale regering 100.000 euro aan twee vzw's: 'Artsen Zonder Vakantie' en 'Advocaten Zonder Grenzen'. 26.226 lopers liepen deze week ook mee in de Warmathon, goed voor maar liefst 237.318 kilometer. Dat brengt het totaalbedrag van de Warmathon op zo maar even 287.260 euro.

Bovendien bezochten de afgelopen week meer dan 50.000 mensen - een record - De Schorre in Boom om er te vertellen welk goed doel zij een warm hart toedragen en waarom. Dat leverde ontroerende en hartverwarmende verhalen en momenten op die een grote indruk maakten op de presentatoren.

Nog niet het eindbedrag

De Koning Boudewijnstichting verwacht de komende dagen nog een aantal stortingen van acties die pas vandaag en gisteren afgesloten werden. Nadien betaalt de stichting de komende weken al het ingezamelde geld uit aan de verschillende goede doelen.

Maar Studio Brussel wil duidelijk zijn: Music For Life draait in de eerste plaats om sensibilisering. "We hebben dit gedaan voor alle mensen en verenigingen die zich al jaren met hart en ziel voor anderen inzetten. We zijn blij dat we hen met Music For Life de aandacht hebben kunnen geven die ze verdienen." En die aandacht hebben ze zeker en vast gekregen. Meer dan de helft van alle Vlamingen heeft via hun radio naar Music For Life geluisterd. Via televisie zijn dat meer dan 62 procent van de Vlamingen. En ook online leefde De Warmste Week enorm: de website van Studio Brussel lokte elke dag gemiddeld drie keer meer mensen dan normaal. En via Facebook bereikte Music For Life de afgelopen zeven dagen ruim 2,5 miljoen mensen.

De meest aangevraagde plaat dit jaar was 'Hello' van Adele. Tijdens Music For Life was muziek de rode draad. De Vlamigen vroegen massaal plaatjes aan. Daarnaast steunden vele nationale en internationale artiesten - van Tourist LeMC tot Muse - de solidariteitsactie van Studio Brussel. Vijf bands speelden een benefietconcert in The Flame: Balthazar, Black Box Revelation, De Jeugd Van Tegenwoordig, Sigma en Dotan haalden elk 15.000 euro op voor een zelfgekozen goed doel.

7,5 miljoen euro voor Serious Request

De actie Serious Request van de Nederlandse radiozender 3FM heeft dit jaar ruim 7,5 miljoen euro opgebracht. Dat is minder dan eerdere jaren. Het geld is bedoeld voor kinderen en jongeren in conflictgebieden. Vorig jaar werd er in totaal 12 miljoen euro opgehaald. In 2013 bracht de jaarlijkse goededoelenactie ruim 12,3 miljoen euro op. Rond 21.00 uur donderdagavond verlieten de dj's Domien Verschuuren, Giel Beelen en Paul Rabbering het Glazen Huis in Heerlen, waar ze zes dagen zonder te eten en 24 uur per dag tegen betaling muziek draaiden.

Music For Life 2015 in feiten en cijfers

• 3.345 warme acties
• Meer dan 50.000 bezoekers in De Schorre
• 26.226 deelnemers aan de Warmathon
• Aantal gelopen kilometers tijdens de Warmathon: 237.318 kilometer

• Meest aangevraagde platen: 1. "Hello" - Adele
2. "Happy" - Pharrell Williams
3. "10.000 luchtballonnen" - K3
4. "Iedereen is van de wereld" - The Scene
5. "Nothing Else Matters" - Metallica

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234