Zaterdag 24/10/2020

Museum om in te wonen

Noem het een wandelhuis. In de helder verlichte woning van Paul Declercq in Rumbeke werd iedere kamerhoek ingericht met kunst. Je wandelt van de ene impressie in de andere.

Een gigantische vlinder vastgespeld met honderd naalden, dat is het openingsbeeld ten huize Declercq. Het schilderij doet de typische 'hey, hoe gaat het?' behoorlijk verstommen. Verder in de woning, die door muurgrote ramen helder verlicht wordt, wordt al snel duidelijk dat dit werk van Cindy Wright niet het enige is. Alle witte muren zijn aangestipt met kleurrijke werken uit het Belgische kunstlandschap. We merken op: een Cosmopolitan Chick van Koen Vanmechelen in een terrarium, een groot schilderwerk van Jan De Vliegher, een bescheiden Roger Raveel en veel Hans Vandekerckhove. "Hans is dan ook de eerste kunstenaar die ik gekocht heb", zegt Paul. "In 2003 was dat. Eigenlijk ben ik nog maar een goede vier jaar echt intens met kunst bezig.

"Dat heeft te maken met het feit dat ik daarvoor andere prioriteiten had", gaat hij verder. "De kinderen bijvoorbeeld, maar ik was ook te hard alleen met mijn werk bezig." Paul werkte tot een goede vijftien jaar geleden misschien wel iets te hard. Tijdens een reis door India met zijn vrouw Marie-Rose zag hij dat in. Niet dat hij terugkeerde als boeddhist - "We zijn geen zweverige personen" - maar wel als man die besloten had om naast het werk ook te genieten van de rust en de soberheid des levens.

Coup de foudre

Met die houding groeide ook een oog voor beeldende kunst. "Vaak wandel ik gewoonweg door het huis en geniet ik van de werken die aan de muur hangen", zegt hij. Het huis lijkt wel op maat van de wandelaar. Iedere kamer, muur of hoek is een plaatje, een minutieus ingericht kader van kunst en bijpassende decoratieve elementen. Zo loopt het groen van een sereen schilderij van Hans Vandekerckhove in de keuken verder door in de keukentafel, de stoelen en de kopjes. Even verderop, in de hoek van de eetkamer, domineert de kleur oranje met twee schilderijen van wederom Vandekerckhove die vergezeld worden door oranje keramiek van de Belg Tjok Dessauvage en lampen uit witte keramiekschilfers van Claeys Verlichting. "Alle werken zijn perfect geïntegreerd in de ruimte", zegt Paul. "Ieder werk vormt een geheel met zijn omgeving ."

Ook in de zitkamer sluiten de kleuren van meubel en muur aan bij de kunst, ditmaal bij een wild werk van Jan De Vliegher - "Het is een werk dat meer aanleunt bij het karakter van Marie-Rose", zegt Paul daarover. Ook in de slaapkamer worden kunst en design op basis van kleur en sfeer gecombineerd. Boven het bed hangt een reeks kleine aquarellen in aardse tinten van Arpaïs Du Bois, een zeer onderschatte Belgische kunstenares die haar werken - het lijken wel droedels - steeds bundelt in een hebbedingerig boek. "Dat was een coup de foudre", zegt Paul over de werken. Arpaïs Du Bois wordt gecombineerd met bruintinten, Afrikaanse objecten en een 'installatie' van een luipaardhuid en een zitbank in luipaardmotief. Een keuze van Marie-Rose. "Ik wilde wel wat exotisme in de slaapkamer", glimlacht ze. Jungle fever: moet kunnen.

PAUL DECLERCQ (60)

Woont in het West-Vlaamse Rumbeke / CEO van herenmerk Zilton / verzamelt voornamelijk jonge Belgische kunst / sponsorde de expo These Strangers ... Painting and People in het S.M.A.K. en onlangs fotograaf Peter Waterschoot tijdens BAD / houdt van soberheid

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234