Woensdag 20/10/2021

Museum aan de Stroom heeft primeur met huiscomponist

Het Museum aan de Stroom (MAS) opent op 17 mei 2011 de deuren, maar het Antwerpse museum heeft al Anne-Mie van Kerckhoven als ‘artist in residence’ en Eric Sleichim als huiscomponist aangesteld. Een museum met een huiscomponist is trouwens een wereldprimeur.

Het MAS is het Antwerpse museum voor de geschiedenis van stad en haven, maar wil veel meer zijn. Het wil vanuit de stad de blik op de wereld richten en de wereld in het museum binnenhalen.

MAS wil nadrukkelijk een hedendaags ‘totaalproject’ zijn met veel afwisseling. “Door hedendaagse beeldende kunstenaars aan te trekken, willen we het effect van een galerie creëren”, zegt schepen van Cultuur Philip Heylen. Kunstenares Anne-Mie Van Kerckhoven krijgt een dubbele opdracht. Enerzijds begeleidt zij jongeren om de vitrines in de verticale wandelboulevard artistiek onder handen te nemen, anderzijds werkt zij zelf aan de ontwerpen voor de grote lichtwanden op elke verdieping van het MAS.

Omdat het MAS alle zintuigen wil prikkelen werd Eric Sleichim als huiscomponist aangetrokken. Die zorgt voor ‘klanksculpturen’ in de toegangsruimte van elke museumzaal. In de wandelboulevard zelf blijft het stil. “Ik wil het gebouw een stem geven”, zegt Sleichim, een van de oprichters van het vermaarde Bl!ndman saxofoonkwartet. In het sas naar de ruimte over ‘leven en dood’ wil Sleichim een soundscape creëren die de big bang evoceert. Maar hij werkt evengoed met liturgische gezangen in het onderdeel over de grote monotheïstische godsdiensten. Aan de hand van documenten wil de componist ook op zoek gaan naar de muziek die bij het Afrikaanse sjamanisme zou kunnen hebben gehoord.

Nog een Belgische primeur voor het MAS is het open depot. Op de eerste verdieping van het gebouw kunnen de bezoekers het kijkdepot met zo’n 160.000 objecten bezoeken. “Hier willen we vooral het verhaal van de verzamelaars vertellen die aan de basis liggen van onze rijke collectie”, zegt MAS-directeur Carl Depauw. “We kunnen hooguit vier procent van onze verzameling tentoonstellen, maar door het kijkdepot kunnen we dat compenseren.”

Het totale bestand van 470.000 objecten is inmiddels in kaart gebracht en gedigitaliseerd. Elk object heeft een streepjescode gekregen. “Over zo’n achthonderd objecten hebben we momenteel gewoon geen informatie”, lacht Depauw. De geïnteresseerde bezoeker zal alle informatie over de objecten via de databank kunnen opzoeken en de objecten zelf ook opvragen. In het kijkdepot zullen gastcuratoren op regelmatige basis hun persoonlijke keuze uit de collectie tentoonstellen.

Het MAS wil een museum zijn voor zoveel mogelijk mensen. Er wordt gemikt op 200.000 à 250.000 bezoekers per jaar. Er zullen faciliteiten zijn voor rolstoelgebruikers, gehoorgestoorden en slechtzienden. “We zitten ook samen met alle gemeenschappen in deze stad, het moet een museum voor iedereen zijn,” zegt Philip Heylen nog.(ER)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234