Dinsdag 21/09/2021

Musea in foto's gevat

Tilburg / Van onze medewerker

Ludo Bekkers

De Nederlandse Museumvereniging, die de morele en materiële belangen van de museamedewerkers behartigt en zorg draagt voor alle aspecten van het museumwezen, bestaat 75 jaar. Dat wordt in Tilburg gevierd met onder meer een groot congres en de Stichting voor Hedendaagse Kunst De Pont haakt daar op in met een bescheiden tentoonstelling van de Nederlandse fotografe Helena van der Kraan. In enkele voormalige wolhokken van de uitstekend aangepaste textielfabriek werden reeksen foto's opgehangen die de fotografe in een aantal Nederlandse musea maakte sedert het midden van de jaren negentig. Van der Kraan, in Vlaanderen relatief onbekend, werd in Nederland opgemerkt door haar portretten van mensen uit het artistieke circuit en door een actuelere interpretatie van het stilleven. Twee helemaal verschillende genres die zij in haar museumfoto's in zekere zin heeft gefusioneerd. Ze schreef enkele jaren geleden: "Ik maak graag stille foto's van grote zalen en vitrines die de afmetingen van beelden raadselachtig maken. Mijn belangstelling gaat ook naar de bezoekers die me de kans geven ze te observeren en vervolgens te ordenen en te bewaren voor het nageslacht, in een poging een nieuwe verzameling aan te leggen." Het museum zelf, bewaarplaats van artefacten van alle tijden en alle soorten, gebruikt zij als een stilleven. De binnenarchitectuur en het, al dan niet, historische interieur met toonkasten en losstaande voorwerpen zijn elementen die gecomponeerd worden tot verstilde beelden die losstaan van de verzameling, maar er uiteraard toch mee te maken hebben. Daarnaast zijn er de bezoekers die in de museale ruimtes als figuranten in een decor evolueren. Zo ziet de fotografe ze en meestal zorgt zij ervoor dat een of enkele personen in de richting van de camera kijken zodat er inexpliciete portretten ontstaan. In de reeks over het Arboretum Trompenburg in Rotterdam heeft ze net het tegenovergestelde willen doen. Naast veel sfeerbeelden heeft zij de bezoekers ditmaal gebruikt als volkomen anonieme personages die van de camera wegwandelen en zo in het natuurbeeld verdwijnen. En in de dierentuin Blijdorp, ook in Rotterdam, zijn het uiteraard de dieren die de volle aandacht krijgen. In die serie geen bezoekers maar binnen het nagebootste natuurdecor zijn de dieren zowel stilleven, want object, als levende elementen die, zoals de bezoekers in andere musea, geordend en bewaard worden voor later. Helena van der Kraan is geen uitzonderlijke fotografe maar ze heeft in deze reeksen over musea toch een visie ontwikkeld die buiten het gewone valt. Men moet deze foto's lezen met de intentie om een museum te zien als een levend organisme met een architecturale structuur die objecten omkadert en mensen ontvangt die zich een plaats binnen die structuur en rond de objecten toe-eigenen.

WAT: Helena van der Kraan, Museumfotografie WAAR EN WANNEER: De Pont, Stichting voor hedendaagse kunst, Wilhelminapark 1, Tilburg. Van dinsdag t/m zondag van 11 tot 17 uurONS OORDEEL: Pretentieloze tentoonstelling van musea en hun publiek op een persoonlijke manier geïnterpreteerd. Zonder meer.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234