Vrijdag 16/04/2021

Muse - The 2nd Law

undefined

lllll

Bombast! Dramatiek! Jankende gitaren! Aanzwellende refreinen! U weet het eigenlijk al: er is een nieuwe Muse. Maar in plaats van eindeloos te blijven variëren op dezelfde succesformule verkent het Britse drietal ook nu nieuwe wegen. Minimalistische electro in 'Madness', dubstep (!) in 'Follow Me', en 'Prelude' is dan weer een groost klassiek werk dat met een orkest van meer dan tachtig muzikanten werd uitgevoerd. 'Follow Me' is onversneden progrock, pure pop overheerst in 'Explorers' en het majestueuze 'Supremacy' is een potentieel James Bond-thema. Je denkt dan: Muse rent alle kanten tegelijk uit. Maar nee: de band speelt het toch klaar om al die uiteenlopende geluiden, stijlen en arrangementen tot een coherent geheel te versmelten. Het resultaat? De meest veelzijdige en verrassende plaat die Muse tot nog toe gemaakt heeft. (Warner)

Steve Harris - British Lion

lllll

De oprichter, leider en voornaamste songschrijver van Iron Maiden die op 56-jarige leeftijd zijn solodebuut maakt? Op het eerste gehoor voelt het vreemd aan, deze British Lion. De plaat ligt absoluut niet in het verlengde van die Engelse heavymetalpioniers. Hier krijg je rock in de progtraditie van het oude Genesis en Yes, gekruid met een snedige vleug Thin Lizzy en een toefje Golden Earring. British Lion is veeleer te catalogeren als rechttoe rechtaan classic rock. Maar zonder de stramme spieren waarmee u voorgaande bands associeert. Meesterbassist Harris omringt zich tien gebalde nummers lang met een stel hongerige jonge honden en verruilt luchtsirene Bruce Dickinson voor de meer grofkorrelige stem van Richard Taylor. Kortom, een koffer vol songs die Harris bij zijn ijzeren maagden nooit kwijt was geraakt. Het ontdekken waard.

Efterklang - Piramida

lllll

De vierde langspeler van Efterklang ontleende zijn titel aan de verlaten nederzetting van een Russische mijn op Spitsbergen. Maar ook muzikaal liet de Deense groep zich inspireren door deze archipel in de Noordelijke IJszee. Alle songs werden geschreven op basis van klanken die ze er tapten: de ijzige wind in het spookstadje, de natuurlijke galm, het geluid van de meest noordelijke piano ter wereld (!) en percussieve geluiden op lege olietanks. Op die manier fluistert de woeste maar tegelijk adembenemende natuurpracht van Spitsbergen zich een weg doorheen de songs, die donkerder, desolater en méér winters klinken dan je van hen gewoon bent. Gooi dus een blokje extra op het vuur voor je geniet van dit wonderlijke plaatje.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234