Vrijdag 21/01/2022

Muscles from Brussels zit in zak en as

Biodrama > JCVD

JCVD staat voor Jean-Claude Van Damme en moet meteen de comeback inluiden van de Muscles from Brussels. In een poging tot zelfrelativering wordt de martial arts-acteur slachtoffer van een gijzelingsactie in een Schaarbeeks postkantoor waar hij zich maar niet uit kan redden.

Jean-Claude Van Damme overvalt een postkantoor in Schaarbeek. Zo wordt het aanvankelijk door de Brusselse flikken verkeerd begrepen, en ook door de schare fans die hem desondanks scanderend achter de nadarafsluiting komt steunen. Dat het Van Dammes lot is verkeerd begrepen te worden is in deze biografische fictie de onderliggende boodschap die debuterend regisseur El Mechri en Van Damme zelf ons willen meegeven. Verkeerd begrepen als hij wordt door het publiek, de filmwereld, het gerecht, de fiscus en zelfs zijn publiek!

In flashbacks zien we onder meer hoe Van Damme zich in de gerechtszaal verdedigt om het hoederecht over zijn dochtertje te krijgen. Zo komt de zelfrelativering - Van Damme wordt een dagje te oud voor zijn krachtpatsende fratsen - dicht tegen zelfbeklag te liggen, zeker in één opmerkelijke, nogal pathetische scène waarin Van Damme zich zowaar tot het publiek lijkt te richten en die vooral een joekel van een stijlbreuk tot gevolg heeft. Een stijl die sowieso al op de zenuwen werkt met verzadigde sepiatonen waarvan we het nut niet inzien.

Inside jokes, grapjes en venijn over John Woo ("Van Damme heeft John Woo naar Hollywood gehaald") en Steven Seagals ponystaart, een aantal droogkomische dialogen en de verbale oplawaai dat hij krijgt van een Brusselse taximadam konden we wel appreciëren, maar al bij al is dit een slappe ode aan Sidney Lumets magistrale Dog Day Afternoon.

Het wordt helemaal style-over-substance wanneer El Mechri scènes herhaalt vanuit een ander standpunt die weinig aan het verhaal toevoegen. De dialogen zijn soms grappig (zij het nooit intelligent), dan weer onbegrijpelijk onnozel. Kortom, als we ons geamuseerd hebben met JCVD dan niet omdat het een goede film is, laat staan omdat we in de wederopstanding van het titelpersonage als acteur geloven, wel omdat we geregeld goed gelachen hebben dankzij een vrij goede bezetting in de bijrollen en de opwekkende score van jazzfenomeen Gast Waltzing. Niet dat Van Damme ons niet benieuwd maakt naar Full Love, de film die hij namelijk zelf gaat maken. (NK)

JJ

Regie Mabrouk El Mechri Vertolking Jean-Claude Van Damme, François Damiens, Zinedine Soualem Land België, Luxemburg, Frankrijk Speelduur 102 minuten Niet voor wie Van Damme als vechtjas aan het werk wil zien Voor wie desondanks Van Damme zijn beste acteerprestatie ooit wil zien neerzetten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234