Maandag 10/05/2021

Multiplayer 'Assassin's Creed Brotherhood' is verslavend psychologisch steekspel

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

We wisten lang niet wat te denken van de multiplayerbèta van 'Assassin's Creed Brotherhood', maar zijn inmiddels helemaal verkocht. De eerste indruk was gematigd positief, maar vervolgens vonden we de specifieke manier van spelen gewoon vervelend. Hoewel de besturingen hetzelfde zijn als in 'Assassin's Creed II' en de singleplayermodus van 'Brotherhood', is het opzet van de multiplayer namelijk helemaal anders.

Eens voorbij die initiële teleurstelling drong het potentieel van de multiplayer pas echt tot ons door. De game is enorm gevarieerd, ziet er schitterend uit en is allesbehalve een doorslagje van het singleplayerspel. Dat laatste hebben we trouwens ook al een paar uur kunnen testen, en lijkt zijn voorganger nog te zullen overtreffen.

Spel
In de multiplayerbèta kan je kiezen uit verschillende personages zoals de dokter, de priester, de beul en de courtisane, die verschillende wapens en moordtechnieken hebben. Spijtig genoeg beperken de verschillen zich wel tot hun uiterlijk en de animaties van hun moorden. Verder is spelen met de verschillende personages krak hetzelfde.

In de bèta kan je met maximaal acht spelers tegelijk op verschillende manieren doelwitten uitschakelen in twee verschillende gamemodi. In 'Gezocht' probeer je je slachtoffer te vermoorden terwijl andere spelers op jou jagen, en in 'Bondgenootschap' werk je samen met een andere speler om tegenstanders uit de weg te ruimen. Beide modi zijn speelbaar in drie verschillende maps.

Bijzonder
Wat het spel zo bijzonder maakt, zijn de manieren om je achtervolgers af te schudden. Terwijl je zelf jaagt op een slachtoffer, moet je er steeds rekening mee houden dat een andere speler jou aan het besluipen is. Het spel maakt daarbij gebruik van een kompas en een waarschuwingssysteem. De jager ziet op een kompas waar zijn doelwit zich bevindt, en kan er ook uit afleiden hoe ver weg het is door de kompascirkel die steeds voller wordt.

Wanneer het doelwit vlakbij is, wordt de cirkel helemaal vol, en net daar zit een geniale vondst van de makers. Wanneer je doelwit zich immers verschuilt in een menigte of in de bekende berg hooi, zie je niet wie het exact is, enkel dat je er vlakbij bent. Dat biedt de prooi dan weer de mogelijkheid de aanvaller te verdoven - een vrij moeilijk te timen druk op het cirkelknopje - of het op een lopen te zetten. Tijdens de achtervolging kan je door enkele dichtklappende poorten lopen om de aanvaller af te remmen, of je verstoppen in bv. een hooiberg. Een handige indicator geeft daarbij aan of je beter voortspurt of je verstopt.

Lompe boeren
Als beginneling heb je nog geen speciale vaardigheden, maar ook dan is het al mogelijk om bv. op te gaan in een groepje met personages die er hetzelfde uitzien. De aanvaller loopt dan veel kans de verkeerde om te brengen, waarna hij zijn contract verliest en je 'vrij' bent. Net als bij een succesvolle moord krijg je voor dergelijke acties punten. In feite verdien je de hele tijd punten, waarbij zaken als spectaculaire of heel stille moorden een betere score opleveren dan wanneer je als een maniak iemand heel opvallend elimineert in het midden van het marktplein.

Aanvallers die graag als een lompe boer op hun doelwit afstormen - we bekennen schuld - doen bij de andere speler een waarschuwingslampje aanfloepen, waardoor die beter kan ontsnappen. Bovendien trekt opvallend gedrag ook meteen aanvallers aan, waardoor je voortdurend een evenwicht moet vinden tussen sluipgedrag en efficiënt moorden.

Vaardigheden
Met de verdiende punten stijg je naar een hoger level, en speel je meer vaardigheden vrij. Zo krijg je vrij snel de mogelijkheid je tijdelijk te vermommen om andere spelers op het verkeerde been te zetten. Het is vrij hilarisch wanneer je vermomd naast een computergestuurd personage gaat staan dat er hetzelfde uitziet, om dan te zien hoe je aanvaller aanstormt en je buurman een kopje kleiner maakt. Ping! Achtervolger afgeschud en puntjes verdiend!

Andere vaardigheden zijn snel sprinten, een pistool, een gifaanval, een rookbom en de mogelijkheid mensen rondom om te toveren tot personages die er hetzelfde uitzien, zodat je aanvaller niet weet wie je bent. Al die vaardigheden zijn een beperkte tijd actief, waarna je ze een periode niet meer kan gebruiken. Bijzonder hierbij is dat de vaardigheden zelf niet beslissen over winst of verlies, wel hoe slim je ze gebruikt. Veel meer dan de singleplayergame is de multiplayer dus een waar psychologisch en strategisch steekspel, dat telkens weer unieke situaties en confrontaties oplevert. Over een kleine maand ligt de volledige game in de winkel voor PS3 en Xbox 360. De PC-versie verschijnt in 2011. (sam)

In de volledige game zijn nog meer personages beschikbaar, zoals de harlekijn. Beeld UNKNOWN
In de volledige game zijn nog meer personages beschikbaar, zoals de harlekijn.Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234