Dinsdag 19/01/2021

multimedia u 'looking for alfred' in het paleis voor schone kunsten

Op zoek naar de perfecte Hitchcock

Sommige filmmakers houden ervan zelf even in hun film of in die van collega's te verschijnen. Doorgaans zijn zulke cameo's nergens voor nodig, maar ze zijn wel leuk voor wie ze opmerkt. Het bekendst zijn uiteraard de vele cameo's van Alfred Hitchcock. Het zijn onder meer die gastrolletjes die inspiratie en onderwerp vormen van Looking for Alfred. Zondag wordt dat nieuwe filmproject van multimediakunstenaar Johan Grimonprez gepresenteerd in het PSK in Brussel.

Naar verluidt speelde Hitchcock zijn eerste cameo omdat plots een figurant bleek te ontbreken. Waar of niet? Hoe dan ook, Hitch kreeg de smaak te pakken. In Blackmail (1929) zit hij in de metro een boek te lezen; in The Lady Vanishes (1938) rookt hij een sigaret in Victoria Station, in Suspicion (1941) gooit hij een brief in een postbus, in To Catch a Thief (1955) zit hij naast Cary Grant op de bus en in The Birds (1963) komt hij met twee witte terriërs uit een dierenwinkel.

Die laatste scène zit heel vroeg in de film. Dat was geen toeval, want Hitchcocks cameo's waren zo beroemd geworden dat het publiek ernaar zocht en zich zo dus eigenlijk liet afleiden van de intrige.

Voor zijn film Looking for Alfred, waarmee ook een expo samenhangt, vanaf 4 maart in het PSK, ging Grimonprez op zoek naar lookalikes van sir Alfred. Tijdens audities in New York, Los Angeles en Londen kwamen zo'n tachtig kandidaten opdagen, onder wie een Chinees, drie vrouwen en een zwarte man. Tijdens de casting in LA wilde Grimonprez enkele kandidaten de cameo uit North by Northwest (1959) laten naspelen, waarin Hitchcock net de bus mist. Die opnames verliepen nogal moeilijk, want de buschauffeurs bleken zo vriendelijk dat ze telkens halt hielden!

Van de lookalikes werden er uiteindelijk vier gebruikt om een aantal cameo's na te spelen. Die opnamen werden in juli gemaakt in het PSK, waarbij onder meer ook de 'verwantschap' tussen Hitchcock en schilder Magritte aangestipt wordt.

Met Looking for Alfred zet Grimonprez, die vooral bekend werd met zijn experimentele documentaire dial H-I-S-T-O-R-Y, zijn zoektocht verder naar het onderscheid tussen schijn en werkelijkheid. "Eerst is er de film die het leven imiteert, maar dan wordt het leven plots zelf als een film", vertelde hij onlangs in een interview, waarin hij ook verwijst naar de hedendaagse cultuur van de dubbelganger. "Filmsterren worden uiteindelijk slechts valse nabootsingen van hun eigen imago, terwijl de dubbelgangers zich gaan gedragen als hun geliefde idolen en zo een echtere versie van de beroemdheid worden dan de beroemdheid zelf."

Na de vertoning in Brussel toert Looking for Alfred langs verschillende musea en filmfestivals. De korte film fungeert ook als een soort pilot voor een langere film, ZUNK®, waarvoor Grimonprez samenwerkt met het Binger Instituut in Amsterdam.

(Jan T.)

Looking for Alfred, zondag 19 december, 18 uur, PSK, Brussel, toegang gratis.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234