Donderdag 24/06/2021

MuHKA krijgt huis Panamarenko

Als alles naar wens verloopt, opent het huis waar kunstenaar Panamarenko (66) van 1970 tot eind 2003 werkte en zijn dagen sleet, begin 2009 opnieuw de deuren. Het Antwerpse Museum van Hedendaagse Kunst krijgt het gebouw officieel onder zijn hoede.

door Armand Plottier

Antwerpen l Het pand aan de Biekorfstraat nummer 2, dat Panamarenko na zijn huwelijk verliet voor het Oost-Vlaamse Michelbeke, moet een museum worden waar 'de leef- en denkwereld van de kunstenaar volledig tot zijn recht moet komen'. Dat zegt Bart De Baere, artistiek directeur van het MuHKA.

Om de authenticiteit van zowel het huis als de inboedel te bewaren sloegen het MuHKA, de vorig jaar opgerichte vzw Panamarenkocollectief en de kunstenaar zelf de handen in elkaar om het pand "een relevante maatschappelijke en kunsthistorische functie" te geven. Panamarenko zelf was vragende partij voor een schenking aan de Vlaamse Gemeenschap en minister van Cultuur Bert Anciaux zag daarin meteen een gelegenheid om een positief signaal te geven in de Antwerpse Seefhoek. "Het gebeurt niet elke dag dat een kunstenaar ons dit vertrouwen schenkt. Hedendaagse kunst is geen hype voor ingewijden, maar moet beschikbaar zijn voor een brede gemeenschap", aldus een glunderende Anciaux op de persconferentie.

Het huis wordt gerenoveerd door architect Luc Deleu, al jaren Panamarenko's compagnon de route. Maar achter de gevel ligt een bijzonder bonte inboedel die erom smeekt voor het nageslacht bewaard te blijven. Paul Morrens, bezieler van het Panamarenkocollectief, weet als geen ander Panamarenko's interieur in geuren en kleuren te beschrijven. "In het pand breek je momenteel je benen over fossielen, speelgoedrobots, vliegtuigjes, een aquarium met 'sterk water', het allereerste kleurenfotokopieertoestel in België, twee academieschilderijen van de nog bitter jonge Henri Van Herwegen (Panamarenko's echte naam, ArP), een zelfgemaakte flipperkast uit de jaren zestig, overdrukken van het legendarische pamflet Happening News... Zo kan ik gerust nog uren doorgaan."

Een selectie van al dat fraais en nog tal van verrassingen uit de rijke Biekorfstraatcollectie worden deze zomer voor de eerste keer tentoongesteld, wanneer het MuHKA zijn twintigjarig bestaan viert. De Baere besteedde het Panamarenkoluik van de overzichtstentoonstelling uit aan Hans Willemse van het Panamarenkocollectief. Die waagt zich met plezier aan één zaal 'Atelier Panamarenko'. "Een selectie van basismateriaal, die 'vuile rommel' die Morrens zo liefdevol opsomt, wil ik graag confronteren met de eindresultaten, de kunstwerken die Panamarenko uiteindelijk concipieerde."

Panamarenko, de man om wie het allemaal begonnen is, houdt zijn definitieve oordeel over het MuHKA-initiatief liefst nog even in beraad. "Eerst nog twee jaar wachten en dan zullen we zien. Er valt wel wat van te maken, van die Biekorfstraat... (zucht diep) Maar er ligt daar zoveel rommel. (lacht) Ik ben nooit een weggooier geweest."

Officieel is hij met pensioen, maar Panamarenko wil nog wel een kunstwerk voor zijn huis maken. Dat zal een windmolen worden, "zo een die op papier goed werkt, en in feite geen wind moet hebben om te werken. Enfin, ik noem het een windmolen omdat ik voorlopig geen beter woord heb. (lacht) Eerlijk gezegd moet ik er nog aan beginnen. Ik ga straks gauw wat onderdelen kopen in zo'n winkel voor modelbouw."

Er valt wel wat van te maken, maar er ligt daar zoveel rommel. Ik ben nooit een weggooier geweest

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234