Donderdag 22/04/2021

Interview

Mount Kimbie: "Die vintage drumcomputers moet je gewoon hun gang laten gaan"

null Beeld rv
Beeld rv

Koppige krautrock, rauwe drumcomputers, James Blake en zijn engelenstem! Mount Kimbie ambieert op zijn derde plaat – zacht uitgedrukt – een torenhoog niveau.

"Ik denk dat we bekender zouden zijn geworden als we telkens een kopie van onze debuutplaat hadden gemaakt”, zegt Dominic Maker terwijl hij zijn rug recht aan het kleine tafeltje van het Brusselse etablissement waar hij en zijn spitsbroeder Kai Campos ons te woord staan. “Maar ik ben geen fan van groepen die één geweldige plaat uitbrengen en vervolgens telkens een verwaterde versie van dat debuut maken. Alsof ze geen ruimte krijgen om te groeien en om als mens te evolueren.”

De drang om onbekende muzikale oorden op te zoeken tekent Love What Survives, de derde plaat die Maker en Campos onder het Mount Kimbie-alias op de wereld loslaten. Het Britse duo, dat ooit liefhebbers van aan dubstep gelieerde muziekstijlen deed zwijmelen, verkent sinds zijn vorige plaat Cold Spring Fault Less Youth manisch de grenzen van zijn sound.

Uit die experimenteerdrift ontspruit deze keer met stekelige bolsters verfraaide krautrock (‘Four Years and One Day’), vechtgrage synthpunk (‘Blue Train Lines’) en verrassende liefdesbetuigingen aan Joy Division en New Order (‘Audition’ en ‘SP12 Beat’). In twee beklemmend broeierige liedjes etaleert James Blake, een jeugdvriend van het duo, zijn onweerlegbare klasse.

Jullie kameraad James Blake is kind aan huis bij de high society van de popmuziek sinds hij samenwerkte met Kanye West en Beyoncé. Waren jullie fel van elkaar vervreemd?

Kai Campos: "Ach, dat viel best mee, hoewel we eerst wat onwennig waren. Wat mij betreft is James in de eerste plaats een fenomenale zanger en een uitzonderlijk pianist. Hij beschikt over veel meer facetten dan men vermoedt. Beyoncé heeft dat ook begrepen: ze nodigde James uit in de studio als gastvocalist maar ze besefte dat hij veel meer is en gaf hem een prominente plek op haar plaat.”

null Beeld Senne Van Der Ven
Beeld Senne Van Der Ven

Dominic Maker: "We zijn ooit met z'n drieën gestart vanuit dezelfde plaats en we hebben elkaars carrière met veel plezier gevolgd. James is een geweldige vriend die fantastische dingen op de wereld loslaat. Daar kun je toch alleen maar blij om zijn?”

Een pisnijdige King Krule rapt urban poëzie in ‘Blue Train Lines’. Wat hebben jullie gedaan om hem zo razend te krijgen?

Maker: "(lacht) Die sessie vond op een ontiegelijk vroeg ochtenduur plaats. Hij heeft eerst met ons een kopje thee gedronken, dan is hij voor de microfoon gaan staan en hij is als een waanzinnige beginnen roepen. Wat zeg ik: blaffen! Dat was een aangename verrassing. Geweldige tekst, toch? Een soort grootstedelijke razernij die je vaak in grime aantreft, vol rauwe beeldspraak.”

Wie tuk is op gesofisticeerde laptopklanken zoals die uit de scene die jullie heeft gebaard, zal deze keer raar opkijken. Deze keer zwaaien live drums en analoge apparatuur de plak. Hoe zit dat?

Campos: "Sinds de vorige plaat zijn we gefascineerd geraakt door oude, haast onprogrammeerbare drummachines. We lieten ons inspireren door Suicide en door soulmannen als Timmy Thomas en Shuggie Otis. Hun drumcomputerklanken vormden het vertrekpunt voor deze plaat."

Heeft die aanpak jullie als muzikant getekend?

Maker: "Psychologisch is er een verschil. Je bent niet langer het grote brein dat de muziek tot in de puntjes heeft gecreëerd. Nee, je zoekt de muziek binnen een vooraf vastgelegde context. Met een 808-drumcomputer is elk denkbaar ritmepatroon al uitgevonden. Daarmee ga je dus geenszins opnieuw het wiel uitvinden. Na al die jaren van experimenteren, vinden we vandaag de grootste opwinding terug bij de unieke sound van de elektronicapioniers. Het is een authenticiteit die haast volledig uit de elektronische popmuziek is verdwenen.”

Love What Survives verschijnt op 8 september bij Warp.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234