Dinsdag 06/12/2022

Mouna Ayoub verzamelt jurken als kunst

Hoe onbetaalbaar ook, er blijven klanten bestaan voor de haute couture, vrouwen die het geld hebben en het graag aan unieke kledingstukken besteden. Het defilé van Emmanuel Ungaro werd bijvoorbeeld besloten door een echte bruid, Cordelia de Castellane. In haar familie koopt men geen bruidsjurken bij Tati. Valentino, de eeuwig zongebruinde Italiaan, heeft samen met de Amerikaan Oscar de la Renta de eer gehad om de gekroonde hoofden van Europa te kleden voor het huwelijk van prinses Alexia van Griekenland. Voorts zijn er de trouwe klanten zoals Ivana Trump, Joan Collins, Susan Gutfreund, Sao Schlumberger, prinses Firyal van Jordanië, Marie Chantal Miller van Griekenland, de infante Elena van Spanje, af en toe een filmster. Maar de vermaardste klant is de Libanese Mouna Ayoub, 41 jaar oud en zwelgend in geld. Na haar echtscheiding verkocht ze haar diamantjuwelen en met de opbrengst daarvan kan ze nog een tijdje goed leven. Een van haar buitenissigheden was de aankoop, twee jaar geleden, van het beroemde yacht van Bernard Tapie, de Phocéa, dat ze opnieuw zeewaardig liet maken. Met de Phocéa legde Mouna vorige week aan in Marseille, waar ze als een prinses werd ontvangen.

Mouna Ayoub heeft meer dan duizend haute couture-kledingstukken. Ze verzamelt de hoogtepunten, zoals mannen Ferrari's of Picasso's kopen. Ze draagt de kleren zelden of nooit, ze beschouwt ze als kunstwerken. Zij bezit onder meer het Van Gogh-irissenjasje van Yves Saint Laurent en de coromandeljas van Chanel, geborduurd naar het voorbeeld van Coco's kamerscherm. Het zijn onbetaalbare stukken, waarin honderden uren werk zitten.

Aan het Musée de la Mode van Marseille heeft Mouna zopas 120 stuks van haar kostbare collectie uitgeleend voor een tentoonstelling. Het is de eerste keer dat het publiek deze kleren kan aanschouwen. Ze zitten weliswaar achter glas, maar dat was ook de manier waarop Mouna twintig jaar lang leefde in haar paleis in Riad in Saoedi-Arabië, ver van de wereld. Je kunt er de symboliek van inzien. Haar eerste stuk, het begin van haar collectie, is er uitgestald: een ensemble van witte guipurekant, getekend Jean-Louis Scherrer, uit 1978, gemaakt voor haar huwelijk.

Op het defilé van Dior, begin deze week, droeg Mouna een bescheiden donkerblauw broekpak, waarop een simpele, maar fonkelende diamanten broche boekdelen sprak. In het museum kun je aan haar kleerkast de opvolging zien in het huis Dior: na Marc Bohan kwam Gianfranco Ferre, dan Galliano.

En Mouna is geen slecht meiske. Voor de opening van haar tentoonstelling in Marseille had ze erop gestaan dat de 'premières' van de naaiateliers aanwezig zouden zijn. Want tenslotte zijn het de ontwerpers die met de pluimen gaan lopen, maar in wiens vingers zitten die 500 uren werk? (AG)

20 ans de mode, tot 28 november in Marseille, Musée de la mode op de Canebière.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234