Dinsdag 15/10/2019

Motorola ontwerpt het mobiele internet

Technologiereus ontdekt de kracht van marketing

De Amerikaanse reus Motorola werd ingehaald en voorbijgestoken door Scandinavische merken. Vandaag heeft de reus ambities om in ieders leven het mobiele internet te brengen. Het internet in de palm van je hand. En later overal in huis, in de hak van je schoen of zelfs ingebouwd in je vingertoppen.

De technologiereus Motorola ziet ons binnenkort allemaal uitgerust met een mobiele webterminal, zo een toestel dat alles elektronisch regelt voor ons: bellen, schrijven, spreken, zoeken. Je hebt het toestel steeds op zak of aan je pols, zoals Guzumi, het fotomodel in een toekomstvisie van Motorola. Guzumi staat 's morgens monter op en gespt meteen haar webterminal aan haar pols. Beneden in haar duplex overloopt ze de berichten die in haar videotelefoonbeantwoorder zijn binnengekomen terwijl ze broodjes roostert. Elke bericht is vergezeld van beeld, ze ziet de correspondenten. Met een stemcommando kan ze de berichten overslaan, bewaren of uitvegen. Ondertussen smeert ze haar broodjes. Even later zit ze op haar scooter, die ook een ingebouwde webterminal heeft. Ze overloopt de elektronische agenda, heeft een hoofdset op en spreekt haar bestemming in, zonder haar stuur te moeten loslaten. Het global positioning system van de scooter loodst haar naar haar bestemming: "turn left, next right." Even later zit ze in een bar. Er komt een boodschap binnen: of ze foto's van zichzelf heeft in lederstijl? Neen. Maar dat komt meteen in orde! Ze haalt haar digitale camera uit haar tas, vraagt aan een leuke knul om wat kiekjes van haar te maken zo op de drempel van de bar. Dan vraagt ze aan de barman 'een scherm', die brengt het als was het een blad papier met potlood. Ze stelt een mail op voor het modellenbureau en voegt de digitale foto's toe in attachment. Ze verstuurt de mail draadloos met haar webterminal. Dan gebruikt ze het scherm nog even om op een website te informeren naar de fotograaf die ze straks zal ontmoeten. Ze vindt op zijn website dat hij dol is op jazz en ze bestelt op een andere website precies de muziek waar hij van houdt. Later op de dag blijkt dit cadeautje wonderen te doen om de driftige Franse fotograaf helemaal gelukkig en ontspannen te maken. Het leven is simpel, als je slim kunt omgaan met telecommunicatie.

De nieuwe generatie gsm's die dit jaar op de markt komt, zal het mobiele internet waarmaken. Geleidelijk worden alle functies die Guzumi demonstreert ook gerealiseerd. Vandaag hebben vele gsm's al standaard een stemrecorder: je kunt onderweg memo's en berichten opslaan. Eveneens standaard is infraroodtechnologie. Gebruikers kunnen een draadloze data- of faxverbinding tot stand brengen. Je kunt de laptop aansluiten op de gsm en zo op de internet-service provider of de bedrijfsserver inloggen. De telefoon fungeert als draadloze modem.

De volgende stap is rechtstreeks internet op de gsm. De nieuwe generatie Timeport-toestellen van Motorola zijn allemaal WAP-toestellen (wireless application protocol): ze combineren telecomtechnologie met een mini-internet-browser. De toepassingen moeten door de netwerkoperatoren worden aangeboden. On line bankieren, e-commerce transacties, informatiediensten.

Op een aantal nieuwe toestellen is ook spraakherkenning voorhanden. Met voorgeprogrammeerde stemcommando's kunnen functies worden geactiveerd: met de stem een telefoonnummer vormen of een correspondent selecteren. Met de stem door het menu navigeren.

In de toekomst kun je met je stem zelfs door internet navigeren. Je vraagt de informatie op bij een virtuele assistente, die spraaktechnologie hanteert. Deze assistente is in feite een interface die het mogelijk maakt zonder klavier en beeldscherm door het web te surfen. Motorola heeft daartoe de software Myosphere ontwikkeld. De virtuele assistente heet Maya. Ze kan gebeld worden van om het even welke draadloze of klassieke telefoon. Elke gesproken wens is voor haar een bevel. Gebruikers zullen in staat zijn gesprekken te voeren, hun data in andere terminals te synchroniseren en toegang krijgen tot informatiediensten via voice command. Voor Barclays Bank in Engeland heeft Motorola al toepassingen ontwikkeld.

Motorola, traditioneel een technologiebedrijf geleid door ingenieurs, heeft de afgelopen jaren marketing ontdekt en is in ijltempo een inhaalbeweging aan het doen om de producten op een aantrekkelijke en overtuigende manier op de markt te brengen. Motorola werd door de Europese fabrikant Nokia als nummer één op de mobiele telefoniemarkt van de troon gestoten en ondervindt ook sterke concurrentie van het tweede Scandinavische mobiele telefoniemerk: Ericsson.

Na uitgebreid marktonderzoek creëerden de Motorola-marketingspecialisten drie submerken: Timeport, V. (spreek uit 'vie-dot'), en Talk About. Bij elk segment hoort een specifieke doelgroep, Motorola ziet ze respectievelijk als de time managers, de jonge trendsetters, de personal connectors. Kenmerken, uitrusting en imago van de producten worden voortaan op maat van deze groepen gemaakt, die gekenmerkt worden door een bijzondere levensstijl en dus ook door bijzondere behoeften. Digitale spelletjes voor de personal connectors bijvoorbeeld. Maar universele toegang wereldwijd voor time managers.

De 29-jarige Elaine Devereux, tot voor kort Motorola-communicatiemanager voor de Benelux, thans Timeport-productmanager verantwoordelijk voor de hele regio Europa-Midden-Oosten-Afrika, verpersoonlijkt de verjonging die Motorola zo drastisch wil doorzetten. Deze Ierse studeerde marketing en talen in Dublin, volgde een uitwisselingsprogramma in Barcelona, was even telecomconsultant in Spanje, daarna retailmarketingmanager bij Caudwell Group in Nederland en ging in 1998 bij Motorola aan de slag.

Ze presenteerde vorige week in New York het marketingconcept voor het merk Timeport. Hoe dit gamma producten inspeelt op de specifieke behoeften van managers. Motorola noemt ze time managers (zie hiernaast). Om goed hun tijd te beheren, hebben deze professionals behoefte aan een total business solution. Hun gsm moet het hen mogelijk maken om altijd en overal te communiceren, onafhankelijk van tijdzone en type netwerktechnologie. Een promotiefilm laat zien hoe Timeport het leven van de manager zal veranderen. Een zakenman praat wat na met een zakenpartner in een hotelbar. Het is een frustrerende dag geweest, er is geen contract uit de bus gekomen. Tijdens het praten vinden ze op de valreep een oplossing. De zakenman logt met zijn Timeport in op de server van zijn bedrijf, doorzoekt files en overlegt met zijn gesprekspartner. De zaak wordt beklonken, de gesprekspartner haalt zijn Timeport uit, zoekt een vlucht naar Singapore, boekt, betaalt door zijn kredietkaart in de gleuf van zijn Timeport te schuiven. Alles wordt met spraakcommando's bestuurd en hij navigeert door het web, niet met de muis maar met de stem, met de hulp van een virtuele assistente.

"Motorola Timeport geeft de gebruikers het gevoel alles onder controle te hebben. Ze hebben op elk ogenblik toegang tot de informatie die ze nodig hebben, ze kunnen op elk ogenblik de juiste beslissingen nemen", zegt Elaine Devereux. Reclamespots voor Timeport tonen tegenwoordig een man die zijn bagage zoekt in de luchthaven. Hij belt met een gsm van uit luchthavens verspreid over verschillende continenten. "Waar is mijn koffer gebleven?" Alles cool. Minder cool is als de achtergebleven koffer op het tarmac door een vorkheftruck wordt platgereden.

Uithangbord voor een tweede merk, de V.-serie, is topmodel Jodie Kidd. Ze werd de afgelopen maanden gepresenteerd in spullen van designer Matthew Williamson, een van de lievelingen van de Londense Fashion Week. Tussen haar vingers geen designerparfum, maar een van die exclusieve toestelletjes van de reeks Motorola V. Voortaan is de gsm gepositioneerd als modieus accessoire. Zwart, zilver of metaalblauw. Motorola is van plan om voor het merk V. de combinatie met mode verder te ontwikkelen. Designer Matthew Williamson heeft een beperkte oplage voor de Motorola V. gelanceerd. De V. is namelijk bedoeld als symbool en attribuut van persoonlijk succes.

Het derde merk, de Motorola Talkabout, is bedoeld voor gezinnen en voor jongeren. Ook deze serie zal in de komende jaren geleidelijk uitgerust worden met allerlei technologische upgrades: zoals dual slot om betaalkaarten te herkennen, een ingebouwde camera en spraakherkenning. Speciaal voor trekkers, kampeerders en skiërs komt er in deze reeks een walkie-talkie, zodat je ook kunt communiceren als er helemaal geen netwerk is.

Mobiele communicatie stelt managers in staat hun leven anders te organiseren. Steeds minder op kantoor, steeds vaker op verplaatsing of gewoon thuis

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234