Vrijdag 02/12/2022

Motor (achter de fiets welteverstaan) doet wielrenner sneller rijden

null Beeld TDW
Beeld TDW

Een motorrijder die vlak achter een wielrenner rijdt, levert de renner een niet te verwaarlozen tijdswinst op. Dat is de conclusie van een gezamenlijk onderzoek van de KU Leuven, de Universiteit van Luik (ULg) en de Technische Universiteit Eindhoven. De motor zorgt er namelijk voor dat de luchtweerstand van de fietser fors verkleint, waardoor die (iets) sneller kan rijden.

Onderzoekers van de Technische Universiteit Eindhoven toonden vorig jaar al aan dat een volgwagen, die erg kort achter de fiets rijdt, een wielrenner tijdswinst kan opleveren. Nieuw onderzoek bracht nu aan het licht dat de tijdswinst nog groter is wanneer het om een motor gaat. De verklaring is dat motoren, in tegenstelling tot auto's, dichter achter de wielrenner kunnen volgen, en op die manier de onderdruk die achter de fietser ontstaat, doet verdwijnen.

Hoeveel tijdswinst het zogenaamde 'volgeffect' oplevert, hangt af van de duur dat de motor achter de fiets rijdt. Maar gemiddeld, zo stellen de onderzoekers vast, is er bij een korte tijdrit (van rond de tien kilometer) sprake van een winst van tienden tot enkele seconden. Bij lange tijdritten kan het zelfs gaan over tientallen seconden.

De onderzoekers wijzen er voorts op dat het volgeffect, dat voor de eerste maal uitgebreid werd onderzocht, een grotere rol speelt dan initieel gedacht.

null Beeld TDW
Beeld TDW

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234