"Moslimleerkrachten in katholiek onderwijs is zoals cardiologen hersenen laten opereren"
De Unie van Vrijzinnige Verenigingen vindt moslimleerkrachten in het katholiek onderwijs "een combinatie die niet te rijmen valt". Dat zegt de voorman van de organisatie in een reactie op Lieven Boeve, directeur-generaal van het katholiek onderwijs, die eerder zei dat hij meer dergelijke leerkrachten in zijn net wil.
De scholen van het VSKO moeten evolueren naar "katholieke dialoogscholen", die vertrekken vanuit de eigen traditie, maar open staan voor andere levensbeschouwingen, aldus Boeve.
"Binnen het katholiek onderwijs vertrekt men vanuit één levensbeschouwing die het lessenpakket overkoepelt", zegt voorzitter van deMens.nu, Sylvain Peeters, dinsdag in een mededeling. Hij stelt zich vragen bij de kwestie: "Hoe zullen deze leerkrachten zich moeten gedragen binnen het katholieke project? Op welke manier zal een moslimleerkracht zijn of haar geloof tot uiting mogen brengen tegenover de leerlingen? "
En ook: "Als Boeve spreekt van een 'katholieke dialoogschool' met de godsdienstleraar als moderator, dan vermoed ik dat het katholicisme boven de andere levensbeschouwingen zal staan. Indien deze leerkrachten echter een andere boodschap mogen verkondigen dan de katholieke, kunnen we dan nog spreken van een katholiek project? "
"Moslimleerkrachten in het katholiek onderwijs is zoals cardiologen hersenen laten opereren", besluit hij.
undefined