Woensdag 02/12/2020

Mortier opnieuw 'Humo'-stem

"Humo is weer helemaal terug. En de lezers ook. Hoe hebben we dat voor mekaar gekregen? Dankzij een radicale terugkeer naar onze basiswaarden." En zo gaat het nog even door...

Je bent ze waarschijnlijk al eens tegengekomen, de nieuwe radiospots van Humo met de stem van Guy Mortier. Scherp, schertsend en geestig. "Humo liegt opnieuw!", staat op de site te lezen.

Slaat Humo de richting in van weleer? Mortier sprak in 2011 officieel zijn laatste reclamespot in voor Humo. Vanaf dan namen Jonas Geirnaert en Jelle De Beule over. Nu is Mortier blijkbaar terug. Maar is hij eigenlijk ooit echt weggeweest?

"Officieel liep mijn contract af in mei vorig jaar. Dus op papier ben ik er al even buiten. Toch koester ik een symbolische band met het tijdschrift. Ik heb er meer dan 44 jaar gewerkt. Dus zomaar weggaan zonder achterom te kijken lukt niet. De redactie kan bij mij altijd terecht voor vragen en advies. Logisch toch?"

Dit keer kwam de redactie niet aankloppen voor vragen en advies maar voor zijn felbegeerde stem. Mortier: "De redactie wou een nieuwe campagne lanceren, samen met hun vast reclamebureau mortierbrigade. Toen kwam de vraag van mijn zoon, Jens, of ik niet mee wou brainstormen over hoe die nieuwe campagne eruit zou zien. Als je dan samenzit met mannen als Jan Eelen, Jeroom en Jonas Geirnaert valt er in elk geval veel te lachen en van het één kwam het ander. De redactie gaf groen licht en het mirakel werd geboren."

In 2007 werd Mortier nog symbolisch begraven naar aanleiding van een campagne die een vernieuwde Humo zou inleiden. Is het dan niet opmerkelijk dat zeven jaar later de redactie van Humo een icoon vraagt voor de campagne van een vernieuwde Humo? "Hun wegen zijn nu eenmaal ondoorgrondelijk. Ze hadden het er blijkbaar voor over om me op te graven. (lacht) Mijn hart is nog steeds bij Humo. Ik moest alleszins niet lang nadenken toen de vraag me werd gesteld. Mocht ik niet akkoord zijn met de huidige koers van Humo, had ik mijn stem niet geleend aan de campagne", zegt Mortier.

Op de vraag of Humo, zoals in de campagne verkondigd, opnieuw naar zijn oude waarden is teruggekeerd, zegt Mortier : "Natuurlijk! Wij gaan toch niet liegen zeker? Er zit in elk geval opnieuw vuur en enthousiasme in Humo. Originele invalshoeken, scherpte, diepgang, geweldige humor... De oplage is écht vertienvoudigd, hoor!" (lacht)

Hoelang Guy Mortier te horen zal zijn op de radio, weet hij zelf niet: "De opnames kaderen binnen Het mirakel van Humo, en zolang het mirakel niet voltooid is, zul je me blijven horen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234