Donderdag 04/03/2021

Mortier haalt Platel, Cave en Kabakov naar de Ruhr

Over een dik jaar krijgt Gerard Mortier de leiding over de eerste Ruhr-Triënnale, een festival dat 'grote publieksgroepen die van huis uit niet gewend zijn om naar het gevestigde theater te gaan' moet enthousiasmeren voor vaak voor elitair versleten kunstuitingen, als opera, dans, beeldende kunst en theater. In afwachting van een gedetailleerd programma, dat in maart 2002 wordt gepresenteerd, lichtte de aftredende intendant van de Salzburger Festspiele het afgelopen weekend al een tipje van de sluier op.

Brussel / Eigen berichtgeving

Jeroen de Preter

Zoals enigszins te verwachten viel, zal de nadruk van de Ruhr-Triënnale vooral op het werk van Wolfgang Amadeus Mozart liggen. In een interview met De Morgen (24/3) had Mortier al eens verklaard dat hij de Triënnale wilde aangrijpen om Mozarts werk te redden van de verburgerlijking. "Mozart is niet lieftallig en zeemzoet. Hij is revolutionair, hard, ernstig en tegelijkertijd vol lichtheid."

Blikvanger uit het programma is dan ook een Mozart-cyclus, die volgend jaar wordt ingezet met een door Klaus Michael Grüber geregisseerde Don Giovanni. Later volgen nog opvoeringen van Cosi fan Tutte (2003) en de Figaro (2004) van Christoph Marthaler, die dit jaar nog op de Salzburg Festspiele te zien was. Nog meer Mozart in een nieuwe performance van Alain Platel. Na een wat langer uitgevallen sabbatjaar werd de choreograaf en regisseur door Mortier gevraagd om, na zijn veel geprezen Iets op Bach, ook een voorstelling te maken over leven en werk van dat andere icoon van de klassieke muziek.

Aan opera's zal er tijdens de eerste Ruhr-Triënnale in elk geval geen gebrek zijn. Zo gaat de Nederlander Johan Simons (Zuidelijk Toneel Hollandia) meewerken aan een voorstelling die alle sterfscènes uit de grote opera's integreert, en zo besloot Mortier om de oorspronkelijk voor Salzburg geplande wereldpremière van de opera Heliogabal van Matthias Pintscher voor de Triënnale op te sparen.

Ook enkele grote namen uit de wereld van de beeldende kunst besloten hun medewerking aan het festival te verlenen. Behalve de videokunstenaar Bill Viola, zal ook de 'Russische Warhol" Ilya Kabakov er volgend jaar present zijn.

De Ruhr-Triënnale werd onder meer in het leven geroepen om de kloof tussen de grote massa en de kunsten te dichten. Volgens Mortier hoef je de kunst daarvoor niet per definitie te vereenvoudigen. Zo staat onder meer Saint François d'Assise van de Franse componist Olivier Messiaen op het menu. De complexiteit van dat stuk sluit de belangstelling van het grote publiek niet uit, meent Mortier, want "veel gewone mensen zich zullen herkennen in de figuur van Sint-Franciscus".

Een wat meer voor de hand liggende strategie is de samenwerking met 'iconen' uit de wereld van de rock. Zo zijn er, in het fonkelnieuwe voetbalstadion van Schalke 04, optredens gepland van de Duitse rocker Herbert Grönemeyer en zijn Australische collega Nick Cave. Mortier benadrukte het afgelopen weekend nogmaals dat hij tot elke prijs "gefixeerde theatersituaties" uit de weg wil gaan. Behalve voetbalstadions zullen onder meer ook afgedankte krachtcentrales en staalfabrieken als locatie dienen. De kaartjes mogen niet duurder zijn dan 180 Duitse mark, het merendeel moet een pak goedkoper zijn.

'Om kloof tussen de massa en de kunsten te dichten, moet je niet per se vereenvoudigen'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234