Donderdag 24/06/2021

'More sex please, we are British'

'Een dynamische stoeipartij door de geschiedenis gesitueerd in de wandelgangen en slaapkamers van de koninklijke macht.' De publiciteitsafdeling van BBC Drama haalt de sensationeelste bewoordingen uit de kast voor de promotie van haar nieuwste kostuumreeks Charles II, The Power and The Passion. Zondagavond is de eerste aflevering te zien op BBC 1. De nieuwe reeks is slechts één voorbeeld van de steeds gewaagdere, explicietere en gewelddadigere Britse kostuumdrama's.

Londen

Van onze medewerker

Patrick Bremmers

Charles II... Who the hell is Charles II?", moeten ze ook bij de BBC hebben gedacht over de eveneens in Groot-Brittannië vrij onbekende vorst die na het dictatoriale schrikbewind van Cromwell in 1660 naar Engeland terugkeerde om de troon op te eisen. De persmap omschrijft de vierdelige serie verder als 'pikant', 'emotioneel' en 'gewelddadig' en vergelijkt de koning met een filmster. Het meest in het oog springend en grotesk is klaarblijkelijk de orale seksscène tussen Rufus Sewell, alias de vorst, en zijn maîtresse Lady Barbara Castlemaine, gespeeld door Helen McCrory.

De 'power' en 'passion' van Charles II lijkt in ieder geval prima te passen in het rijtje gewaagde en seksueel getinte kostuumdrama's dat de laatste twee jaar zowel bij de BBC als de commerciële zender ITV steeds vaker het Britse scherm aandoet. Zonder meer kan worden geconstateerd dat de Britse kostuumdrama's steeds meer worden opgevijzeld met geweld, seksueel getinte scènes en een vrijere interpretatie van de oorspronkelijke roman: lesbische liefdesscènes in Tipping the Velvet (BBC 2, oktober 2002); incest in Boudica (ITV, september 2003); veel geflirt en hofmakerij in Servants en Byron (BBC, achtereenvolgens juni en september 2003) en ruwe verkrachting en geweld in Henry VIII (ITV, oktober 2003) zijn de meest in het oog springende recente voorbeelden van de nieuwe trend in Britse kostuumdrama's.

"Misschien zijn de Britse tv-zenders bang dat de kostuumdrama's niet aantrekkelijk genoeg meer zijn om voldoende kijkcijfers te scoren. Daarom proberen ze de boel een beetje meer smaak te geven door het gebruik van meer seks en geweld", zegt Rob Driscoll, een van de vaste journalisten bij het gerespecteerde vakblad voor acteurs en actrices The Stage & TV Today. "Kostuumdrama's zijn weliswaar altijd erg in trek maar vandaag de dag draait het bij zowel de BBC als ITV steeds meer om de kijkcijfers. Het lijkt alsof men kijkers wil verleiden met het idee dat er straks iets spannends of ondeugends is te zien. Het laatste wat men wil is dat de kijkers gaan denken dat Charles II bijvoorbeeld wederom een saai geschiedenislesje of muf kostuumdrama is. Misschien dat sommige mensen dan uit nieuwsgierigheid toch gaan kijken. Dat scheelt algauw weer een miljoen kijkers."

Scenarioschrijver Ted Whitehead, die verantwoordelijk was voor de onlangs ook op Canvas vertoonde ITV-kostuumdramaserie The Mayor of Casterbridge en het eerdere drama Tess of the D'Urbervilles, beide naar de roman van Thomas Hardy, valt de nieuwe sensatieteneur eveneens op. "Er is vandaag de dag absoluut meer seks en geweld in kostuumdrama's dan vroeger", zegt Whitehead, wiens subtiele interpretatie van The Mayor of Casterbridge overigens in eigen land nog steeds niet is uitgezonden. "Televisiemakers nemen de vrijheid om de oorspronkelijke roman hier en daar wat op te fleuren, maar brengen daarmee het origineel soms schade toe."

"Wat de reden is? De strijd om de kijker, natuurlijk. Sommige televisiemakers zijn de mening toegedaan dat wanneer schrijvers zoals Jane Austen of de Brontë-zusjes vandaag de dag zouden hebben geleefd, zij in hun romans veel explicieter te werk zouden gaan dan destijds was toegestaan. Maar ik ben daar niet zo van overtuigd. Ik denk dat je door zaken als seks of geweld subtiel te impliceren soms veel meer losmaakt dan door ze maar uitgebreid te tonen. Producers roepen echter steeds vaker dat het script de zogenaamde 'MTV-behandeling' moet ondergaan. Met andere woorden: meer actie, geweld en spanning. Net als in de videoclips op de muziekzender. Ik vind die term 'MTV' overigens weerzinwekkend. Door het populairder te maken scoren de kostuumdrama's weliswaar beter, maar ze worden ook een stuk eenvoudiger."

Adrian Hodges, verantwoordelijk voor het script van Charles II, moet wel lachen om de vraag wat er in hemelsnaam mis is met het vertrouwde Britse kostuumdrama. "Ik denk niet dat de zaak zo ongenuanceerd ligt als wordt gesuggereerd", zegt Hodges, van wie Canvas eerder de meer ingetogen kostuumstukken Lorna Doone en David Copperfield programmeerde. "Ik geloof niet dat er daadwerkelijk iemand is opgestaan die zei dat er meer seks en geweld moest komen. Het heeft meer met de tijd te maken waarin de nieuwe kostuumseries zijn gesitueerd. Regisseurs, producers en programmabazen hebben bijna unaniem en haast op hetzelfde moment besloten om de 19de eeuw een beetje links te laten liggen. Lange tijd waren de Britse kostuumdrama's namelijk synoniem met de strakke en ingehouden Victoriaanse romans van Jane Austen, Charles Dickens of Henry James. Zeker wanneer je nu het verhaal van vrouwengek Charles II gaat vertellen, ontkom je niet aan de nodige porties seks en geweld."

Hodges geeft toe dat sommige mensen de seksscènes uit Charles II zullen opvallen. "Maar ze zijn wel met opzet opgevoerd", zegt hij. "Niet om de kijker op te winden, want dat zou me verbazen, maar om het groteske en overdreven karakter van de situatie aan het hof te benadrukken. De Restauratie (de periode na het herstel van het koningschap der Stuarts in 1660, PB) was nu eenmaal een erg decadente tijd. Wanneer ik echter daadwerkelijk alles, wat ik op seksueel gebied over die periode heb gelezen, had verwerkt in mijn script, zou het programma niet uitgezonden kunnen worden. Zo'n zooitje was het."

Charles II

BBC 1 zondag 22.00

BBC omschrijft nieuwe serie als 'pikant', 'emotioneel' en 'gewelddadig' en vergelijkt koning Charles II met een filmster

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234