Zaterdag 24/10/2020

Morbide keldergewelven en mistige zolderkrochten

Thuisbasis van NTGent herbergt verzameling curieuze werkjes met karakter

evenement l installatieparcours kraakt ntgent HHH

Jeroen Versteele

Het Gentse Timefestival maakt als rechtgeaard stadsfestival geen onderscheid tussen musea, achterafzaaltjes, publieke ruimten en schouwburgen met rode lopers en drie balkons. Met een installatieparcours doorboort het dan ook vrolijk de thuisbasis van NTGent op het Sint-Baafsplein, nog te bezoeken tot 30 april. Wat voor het hele festival geldt, is ook hier de regel: geen algemeen thema of duidelijke artistieke lijn, wel een verzameling curieuze werkjes met karakter, maar ook enkele minder scherpe keuzes.

De hal wordt vrijwel geheel ingenomen door een reusachtige, doorzichtige plastic cilinder waarin je kunt plaatsnemen. Als je de schakelaar omdraait, ontsteekt er tegen de wand een wervelwind die duizenden piepschuimbolletjes doet rondwaaien. Het duurt niet lang of ze vliegen je kant op, terwijl je merkt dat je haar overeind gaat staan. Een opstelling die je laat ervaren wat het betekent om statisch opgeladen te worden, maar eigenlijk evengoed zou passen op Technopolis, een doebeurs voor leuke wetenschappelijke experimenten voor ontdekkers van 6 tot 96 jaar.

De installatie is van Lawrence Malstaf, een beeldend kunstenaar die ook een tweede, sterker werk presenteert. Daarin moet je gaan liggen op een doktersbed, met je hoofd onder een koker waarboven een krachtig afzuigsysteem is geïnstalleerd. Er worden koffieschoteltjes in de koker geschoven, die ergens halfweg blijven hangen en elkaar aan scherven dansen. De sierlijkheid waarmee de bebloemde stukjes burgerlijk servies net boven je gezicht blijven dwarrelen, is erg geestig en ironisch.

In de keldergewelven van de schouwburg heerst dan weer een morbide sfeer. Bij het afdalen van de trap zie je in een nis een dode hond op een grasperkje liggen, met daaronder een goede meter aarde achter glas: een beeldend werk van regisseur Johan Simons, vanaf deze zomer de nieuwe artistiek leider van dit huis. Even verder, in een gewelf met bakstenen muren en bruine bladeren op de grond, staat Marijs Boulogne met haar assistentes de geborduurde pop te verzorgen en te onderzoeken die intussen al enkele maanden een eigen leven, of dood, heeft gevonden in de fantasie van toeschouwers die vorige toonmomenten in het merkwaardige Excavation-creatieproces hebben gevolgd. Achter een muurtje kun je plaatsnemen in een stemmig salon, compleet met tv. Op het scherm zie je Boulogne haar bloedeigen excavation, of uitgraving, uitvoeren in een soort snuff-movie: met chirurgisch materiaal en ontsmettingsalcohol verwijdert ze een stukje spiegel uit haar scheenbeen. Een tikje zenuwachtig, en gepikeerd omdat haar assistente haar niet genoeg aanmoedigt.

Wie zwijmelt bij deze ontregelende zoektocht naar vreemde lichaampjes, kan vluchten naar de zolder van de schouwburg. In een vol mist gespoten kamer word je overgeleverd aan een onzichtbare saxofoonspeler en een wondermooie stem. Je ziet niets, behalve een stukje dik gordijn en rood tapijt: een etherische ervaring in de chique ontvangstruimte van het ex-Publiekstheater, die diagonaal staat op wat je in de kelder hebt beleefd.

Ook de grote zaal zie je zoals nooit tevoren. Studenten van de Academie Hogeschool Gent ontwierpen een ligbioscoop. De bonbondoos staat vol futuristische 'filmcockpits' en ligstoelen, van waaruit je op het plafond geprojecteerde filmpjes kunt bekijken die artieste Anouk De Clercq selecteerde. In het aanbod zit onder andere een fragment van de schitterende animatiefilm Waking Life, met Julie Delpy en Ethan Hawke die eerst werden gefilmd en vervolgens overschilderd. De grandeur van de zaal herinnert aan de tijd waarin bioscopen nog kunstige paleizen waren, de dromerige en grappige filmpjes zelf appelleren dan weer op een heel andere manier aan de tierlantijntjes tegen de muren en het plafond, die vanzelf iets heel speels krijgen.

WAAR EN WANNEER Nog tot tot 30 april in de schouwburg van NTGent, Sint-Baafsplein 17, 9000 Gent. Meer info: www.timefestival.be en 09/225.01.01. Gratis tentoonstellingen van Lawrence Malstaf en César Martínez vindt u ook in de Galerie Fortlaan 19

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234