Zaterdag 21/05/2022

Mooie sprookjes duren niet lang

Nu de paasklokken luiden, wil Ketnet zijn kijkertjes extra verwennen en kiest de jeugdzender voor het heruitzenden van een aantal kinderreeksen. Ook de poppenreeks De Grote Boze Wolf Show (GBWS) wordt herhaald. Bij de introductie van dit programma vorig jaar maakten coproducenten Ketnet en Duffelcoat Productions duidelijk dat het niet bij dertien afleveringen zou blijven. Ketnet heeft echter besloten niet meer als coproducent voor een tweede reeks op te treden. De zender is wel bereid een tweede reeks aan te kopen voor de helft van het oorspronkelijke budget.

Redenen hiervoor: De Grote Boze Wolf Show is een vrij dure productie en het budget voor kindertelevisie is in Vlaanderen sowieso al beperkt. Daarnaast werd het doelpubliek van Ketnet niet echt bereikt met de poppenserie.

Het basisverhaal van de GBWS is telkens een variatie op het klassieke sprookje van 'Roodkapje en de Boze Wolf' van de gebroeders Grimm. Tegelijkertijd is het een fabelparodie op de sitcom. De mensen uit het oorspronkelijke sprookje worden vertolkt door konijnen en beren, maar ook klassieke figuren uit de sprookjeswereld zoals bijvoorbeeld 'de drie biggetjes' vervoegen de cast naargelang de intrige. Daarnaast doen ook meer 'menselijke' personages mee.

Net zoals Jim Hensons Muppetshow en Sesamstraat leverde deze ongewone mix meerdere lagen humor op, waar niet alleen kinderen maar ook volwassenen erg veel plezier aan beleven. "De oorspronkelijke doelgroep van de reeks waren vier- tot achtjarigen, maar door de verschillende lagen humor kijken ook ouders en grootouders mee", stelt Werner Jacquet van coproducent Duffelcoat. Hoewel de reeks wekelijks tussen de 80.000 en 120.000 kijkers trok, sloot de format niet genoeg aan met de eigenlijke Ketnet-doelgroep van negen- tot dertienjarigen.

VRT-woordvoerdster Diane Waumans voert andere argumenten op. "Omdat uit de analyses bleek dat de reeks vooral volwassenen aansprak, viel het gewoonweg niet te verantwoorden de dure reeks verder in het sowieso al beperkte Ketnet-budget te planten. Hoe spijtig dat ook mag zijn."

Duffelcoat is nu op zoek naar buitenlandse kopers en coproducenten om een tweede reeks van De Grote Boze Wolf Show te kunnen realiseren. "Een eerste en belangrijke handicap voor niet-Nederlandstalige zenders ligt echter in het dubben van de stemmen. Dit dubben betekent een aanzienlijke meerkost in het budget voor deze buitenlandse zenders", licht Werner Jacquet toe. Er werden al intentiebrieven met Spaanse en Duitse stations getekend en de reeks wordt nu ook aangeboden op het MIPTV in Cannes. Als Duffelcoat hierin slaagt, dan gaat de productie voor een tweede reeks in mei van start. (ABx)

De Grote Boze Wolf Show

Ketnet, iedere weekdag

om 18.05

'De Grote Boze Wolf Show' op zoek naar coproducenten voor tweede reeks

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234