Woensdag 23/06/2021

Mooi zonder moeite

Elegant én eerlijk, da's de mode die dit viertal in de rekken legt. Lees hier waarom, en laat je ineens verleiden tot dé ultieme lenteoutfit.

De stijlvolle collectie van Valérie Berckmans hangt niet ver van de classy winkels van de Dansaertstraat, en de prijzen komen ook vrij goed overeen. Alleen liggen de winstmarges bij haar veel lager. Uit pure overtuiging.

"Ketens die kleren produceren in China en dan monsterwinsten maken ten koste van arbeiders en kwaliteit... Ik vind dat niet kunnen. Zelf kan ik leven met veel minder, als ik mezelf maar recht in de ogen kan kijken. Dat doe ik door te kiezen voor stoffen zoals biokatoen, of door ouder textiel te recycleren. Zo heb ik in mijn wintercollectie sjaals uit de jaren 70 verwerkt. Zij vormen de pittige details in mijn voor de rest vrij sobere stukken. De stofresten gebruik ik in mijn kindercollectie, voor herbruikbare luiers of kleine accessoires. Zo gaat niets verloren."

"Al mijn kleren worden gemaakt in kleine ateliers in België en Frankrijk, met gemotiveerde en correct betaalde zelfstandigen. Ik zorg ervoor dat alle kledingstukken goed combineerbaar zijn met elkaar en niet gestreken hoeven te worden, zodat je zonder al te veel moeite stijlvol voor de dag komt. Dat wil niet zeggen dat mijn ontwerpen nonchalant zijn, want ik vind dat mensen soms te weinig aandacht hebben voor wat ze dragen. Vrouwelijkheid staat voor mij centraal: of je nu je taille benadrukt of een mooi hakje draagt."

Bijna unieke stukken

"Ik hou heel erg van blauw: daar kun je eindeloos mee combineren en het staat zo goed als iedereen. Net als in de winter experimenteer ik deze lente ook met kleine stukjes print op een verder effen model. Het worden leuke retrostoffen uit de jaren 50 en 60 van fijn katoen. Van de meeste heb ik maar enkele meters liggen, waardoor elk stuk zo goed als uniek is."

Valérie Berckmans, Van Arteveldestraat 8, 1000 Brussel. www.valerieberckmans.be.

Ontwerpster Valérie Berckmans

Vier shops

met een geweten

In stijl naar het kantoor

Rok: 'Coco' van 55% biolinnen en 45% biokatoen (Armed Angels, € 64,90).

Gebreid truitje: 'Close To You' van 100 % biokatoen (4funkyflavours, € 59,95).

Sjaal: 'Mist Scarf' van 100% Bio Bamboo viscose, made in Amsterdam (Päälä, € 44,95).

Stijlvolle tas: 'Mercedes', handgemaakt van gerecycleerde blikjeslipjes (MoreThanHip, € 149,95).

Ketting: 'Triangle', gemaakt van bomresten uit Laos. De New Yorkse ontwerpster laat per verkocht juweel 3 vierkante meter grond ontmijnen (Article 22, € 92).

Laurence Baeyens houdt van goede snits, van sober en stijlvol. En hoe kleurrijk en charmant haar winkel ook is, de collecties worden steeds volwassener, zonder daarbij dat streepje idealisme kwijt te geraken.

"Mode heeft me altijd gefascineerd, ik heb kostuumontwerp gestudeerd en ben al een tijdje actief in de theater- en filmwereld. Maar daarnaast had ik ook zin om een winkel te starten. Ik geloof heel erg in het idee van fair trade, maar vond de Wereldwinkels - zowat het enige dat in die tijd bestond op dat vlak - wat te alternatief qua stijl. Ik wilde bewijzen dat je faire kleding en accessoires kon dragen die er trendy en hedendaags uitzagen. In het begin lieten we zelf een collectie maken in Afrika - vandaar ook de naam. Maar dat hoofdstuk is intussen afgesloten."

Van print naar snit

"Acht jaar geleden was het echt zoeken naar toffe merken, terwijl nu heel veel jonge ontwerpers van meet af aan kiezen voor eerlijke stoffen en technieken. Ik merk dat er nu ook meer aandacht gaat naar pasvormen en snits dan naar kleuren en prints. Die casual chic-stijl ligt me enorm, en ook wij gaan daar nu steeds meer op focussen, voor de dames- én voor een kindercollectie. We starten ook met een showroom waarin we onze favoriete merken zullen verdelen en verkopen - merken die modebewust, vakkundig gemaakt en doordacht zijn, maar ook ecologisch vervaardigd."

Onbewust ecoshoppen

"Mijn winkel is gestart vanuit een engagement, maar het kriebelt om steeds meer de nadruk te leggen op de mode zelf. Ook al omdat ik mensen wil bereiken die niét bezig zijn met fair trade, maar die hier gewoon graag komen en leuke kleren vinden. In die zin veranderen we misschien ook wel de naam van de zaak. Die doet denken aan een schattig Afrikaans winkeltje, terwijl we hier toch 300 m2 aan hippe spullen bij elkaar hebben. En een groot publiek onbewust eco laten shoppen, da's stiekem toch nog steeds onze ambitie."

Halfmaartstraat 17, 3000 Leuven. www.dimancheabamako.be.

Laurence van Dimanche à Bamako

Klaar om te feesten!

Jurk: Blauw vleermuiskleedje in jersey van biokatoen en geprinte stukken van vintage sjaal. (Valerie Berckmans, € 195).

Veterschoenen: Belgisch Design, made in Italy (Atelier Content, € 250).

Vergulde oorbellen (Aurore Havenne, € 65).

Enveloptasje (26 x 13 cm): gemaakt in België met plantaardig gelooid leer (Michael Guérisse O'Leary, € 95).

Casual én vlot door de dag

Bordeauxkleurige jurk: met Bali-print van biokatoen en hennep. Ook verkrijgbaar in drie andere prints en vier effen kleuren. (Up-rise, € 79).

Kort zwart jasje: 'Ephemera' met 28% hennep (Nomads Hemp Wear, € 85).

Casual handtas en portefeuille: van hennep en biokatoen (Sativa, € 69 en € 46).

Tien jaar geleden begon deze idealist met een klein winkeltje, intussen heeft Peter een eigen merk dat op verschillende plaatsen in Europa verkocht wordt. Met één constante: in elk kledingstuk zit hennep verwerkt, hét materiaal van de toekomst.

"Om zeker te zijn dat onze kleren duurzaam zijn, baseren we ons op kwaliteitslabels, werken we met kleine, transparante leveranciers en kiezen we voor hennepvezels. Die hebben nog een veel lagere ecologische impact dan biokatoen, want ze groeien op arme grond, hebben weinig water en meststof nodig en gaan heel lang mee. Al zijn ze wel wat ruwer, zodat de pasvormen enigszins beperkt zijn. Daarom gebruiken we ze vaak in combinatie met biokatoen of linnen. In de eerste plaats moet het er goed uitzien, anders koopt niemand je product."

Op buikgevoel

"De noemenswaardige merken die met hennep werken zijn op één hand te tellen, en dus begonnen we steeds meer dingen te missen in onze winkel; vijf jaar geleden startten we dan ook met een eigen merk, Up-rise. De collectie heeft een urban gevoel, niets extravagants, maar toch altijd met details die het verschil maken. De modetrends volgen we niet, want als de skinny jeans in zijn, zijn klanten blij dat ze bij ons nog eens brede pijpen vinden, en omgekeerd. En van pastel houden we niet, hoe erg dat ook in is, dus kiezen we hoe dan ook voor fellere kleuren. Blijkbaar slaat onze aanpak aan, want hoewel we nauwelijks marketing voeren, wordt Up-rise intussen verkocht in zeventig verkooppunten in zo'n twintig landen verspreid in Europa. We zijn maar met vier mensen, maar we maken intussen wel twee collecties per jaar. Zonder naar beurzen te trekken, want een goed product verkoopt zichzelf en stillekesaan groeien is nu eenmaal degelijker."

Grote evolutie

"In de beginjaren associeerden mensen hennep vooral met drugs, maar na tien jaar beginnen mensen toch wel te beseffen dat het ook gewoon vezels zijn. Net zoals ook de grote merken steeds meer aandacht hebben voor duurzame stoffen. Biokatoen is bijvoorbeeld in korte tijd veel duurder geworden omdat grote spelers er plots massa's van gaan bestellen bij kleine boeren. Maar echt rouwig kan ik daar niet om zijn. Hoe meer bio er in de rekken hangt, hoe beter."

Parijsstraat 14, 3000 Leuven. www.hempmade.be en www.up-rise.be.

'We moeten toch meer kunnen doen dan enkel en alleen biologisch éten?', vond Alexia, die al vijftien jaar begaan is met de planeet. En dus harkte ze allerlei faire spullen bij elkaar die er, tot haar eigen plezier, steeds hipper gingen uitzien.

"Mensen hebben vaak nog reserves tegenover eerlijke mode, en niet helemaal onterecht. Heel lang stond biokledij gelijk met hippieachtige stoffen, weinig verfijnde pasvormen en heel beperkte kleuren. Gelukkig komt daar steeds meer verandering in. Ontwerpers van ecologisch verantwoorde textiel durven meer risico's te nemen. Eigenlijk verschillen de collecties niet meer zo erg van wat je elders in de winkelstraten vindt, al zijn deze kleren wel liever voor iedereen die ermee te maken krijgt: de planeet, de arbeider én jijzelf. Want biokatoen is héérlijk om te dragen."

Nieuw leven

voor de weessok

"Het ecru, pastel en bruin van vroeger heeft plaatsgemaakt voor felrood, antracietgrijs, petroleumblauw en alles daar tussenin. Zelf combineer ik heel graag met rood en grijs, en dus kan ik mijn hartje ophalen. Mijn logo staat niet zo opvallend op de etalage, zodat mensen vaak pas binnen ontdekken dat we hier eigenlijk voor faire mode gaan. En dat is juist leuk. Vaak vinden ze het ook wel fijn om dan de verhalen achter de producten te horen, want die zijn heel inspirerend. Zo hebben we kousen die gemaakt zijn van 'weessokken' - je weet wel: die ene sok van het paar die overblijft nadat de andere mysterieus verdween. In plaats van die weg te gooien, verzamelt het merk Chaussettes Orphelines ze en breit ze er hippe, nieuwe exemplaren van."

Iedereen zijn eigen weg

"Ik volg zelf de modetrends niet op de voet, en ik merk in het straatbeeld dat veel anderen dat ook niet meer doen. Vroeger had je per seizoen vaak één enkele look die iedereen kopieerde, nu combineert iedereen verschillende elementen, waardoor je meer diversiteit ziet op straat. Ik hoop dat we zullen evolueren naar een andere manier van kopen: minder spullen, maar wel betere. Want een T-shirt dat op een aanvaardbare manier geproduceerd wordt, kan écht geen 3 euro kosten."

Van Arteveldestraat 10, 1000 Brussel. www.supergreenme.be.

Met deze outfit kán je sollicitatie niet mislukken!

Vrolijke rok en vestje: van biokatoen (Froy & Dind, € 47,5 en € 74,5).

Hemd: van Lyocell, een vezel op basis van houtpulp (Armed Angels, € 69,9).

Felrode nagellak: made in Luxemburg (Benecos, € 7,95).

Handtas: Félix Camel' van gerecycleerd leer van een Brusselse ontwerper (Eric Beauduin, € 340).

Peter van Hempmade

Alexia van Super Green Me

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234