Donderdag 18/07/2019
Het winnende wedstrijdconcept van Dockside waarmee V+ - MSA – TRANS het project aan Sainctelette binnenhaalde

Brussel

Molenbekenaars protesteren tegen nieuwbouwproject dat enkele verdiepingen hoger uitvalt

Het winnende wedstrijdconcept van Dockside waarmee V+ - MSA – TRANS het project aan Sainctelette binnenhaalde Beeld RV

Een woontoren aan Sainctelette, een druk kruispunt in de Brusselse kanaalzone, krijgt protest van de buurt. Johan Leman, voorzitter van een vzw die vlakbij ligt, spreekt van ‘een blitzkrieg tegen een Brusselse volksbuurt’. Een buurtcomité kon 600 handtekeningen verzamelen. 

De Brusselse kanaalzone ontwikkelt zich in een recordtempo, wat dat betreft kan het Brussels Gewest geen gebrek aan visie worden verweten. Alles begon met de aankoop van de Citroëngarage, die omgebouwd wordt tot cultuurtempel Kanal. Dat trekt de aandacht van projectontwikkelaars. Aan de overkant van het kanaal springen de komende jaren grote bouwprojecten uit de grond, op de sites van Thurn & Taxis, de KBC-gebouwen, het Depot Design en Sainctelette. 

Dat laatste project krijgt nu hevige weerstand uit de buurt. Het project dat op dit moment voorligt is een gebouw van 15 verdiepingen, of 48,9 meter, een heel stuk hoger dan de gebouwen errond. Het zal gaan om appartementen, maar ook commerciële activiteiten en een hotel. Volgens Johan Leman, die in de straat erachter de vzw Foyer runt, kreeg de buurt amper een week om hun bezwaren te uiten, wat hij in een blog op de website van Foyer “een blitzkrieg tegen een Brusselse volksbuurt” noemt. 

In die week tijd kon de buurt echter 621 handtekeningen verzamelen op papier en online. De klachten draaien rond de verhoging van de bevolkingsdichtheid in een wijk die al erg dichtbevolkt is, maar ook is er de vrees dat het extra autoverkeer met zich zal meebrengen. Het gebouw zal namelijk ook 138 parkeerplaatsen voorzien. 

“Is het Saincteletteplein en zijn omgeving nu al niet het meest vervuilde punt van Brussel?”, vraagt Loredana Marchi, directeur van vzw Foyer, in een brief aan het Molenbeekse schepencollege. “De bouw van dit project met drie ondergrondse parkeerniveaus en een hotel is een regelrechte uitnodiging om nog meer wagens aan te trekken. Volgens het observatorium voor Gezondheid en Welzijn ligt de mortaliteit in onze wijk door ziekte van de ademhalingsorganen bij mannen 16 procent en bij vrouwen 22 procent hoger dan het Brussels gewestelijk gemiddelde.”

Ook Inter-Environnement Bruxelles, een federatie van wijkcomités, heeft zijn klachten overgemaakt aan het Molenbeekse schepencollege. Dat heeft volgende week een overlegmoment om tot een advies te komen, want uiteindelijk is het aan het Brussels Gewest om een bouwvergunning af te leveren. Opvallend, het voorstel van het winnende architectuurkantoor is enkele verdiepingen hoger dan de wedstrijd had voorgeschreven.

Het winnende wedstrijdconcept van Dockside waarmee V+ - MSA – TRANS het project aan Sainctelette binnenhaalde Beeld RV

“Een stedenbouwkundig kader dient om richting te geven, maar het is niet abnormaal dat daarvan wordt afgeweken”, zegt Brussels stadsbouwmeester Kristiaan Borret. “Het is een nieuw type gebouw, omdat het van binnen hol is, zodat alle appartement licht hebben van buitenaf en vanop de patio. Om dat experiment rendabel te maken, is het enkele verdiepingen hoger. Nu is het aan het gewest om te beslissen hoe hoog het mag zijn.”

Over de parkeerplaatsen zegt Borret nog dat die er komen om te voldoen aan de parkeernorm van de dienst leefmilieu. Die dient om de parkeerdruk op straat te verlagen. “Die parkeernorm wordt tegenwoordig in vraag gesteld, maar dat moet dan wettelijk veranderd worden”, zegt Borret. “Ik zie auto’s alvast liever onder de grond geparkeerd dan in de publieke ruimte.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden