Dinsdag 15/10/2019

Spoorwegen

Mohammed Benyaich richt alternatieve spoorvakbond op: "PTB speelt dubbelspel met spoorwegen"

Mohammed Benyaich begint met een nieuwe spoorwegvakbond in Wallonië. Beeld Franky Verdickt

Tot vorig jaar was hij lid van de extreemlinkse PTB. Verbolgen over de ronseltechnieken van de partij in het spoormilieu begint hij nu met een eigen vakbond. 'We zitten al aan 200 leden', zegt Mohammed Benyaich (38), kersvers voorzitter van Metisp-Protect.

Op Facebook staat hij breed glimlachend naast de PS-coryfeeën Laurette Onkelinx en Elio Di Rupo. Maar tot voor kort had Mohammed Benyaich, een 38-jarige ingenieur met Marokkaanse roots, nog een lidkaart van de PTB, en niet van de PS. Daar zag hij naar eigen zeggen hoe de extreemlinkse partij zich bij de socialistische spoorbond CGSP-ACOD profileerde als de grote verdediger van de arbeiders, terwijl ze in werkelijkheid aanstuurde op chaos en confrontatie.

"De PTB speelt dubbelspel", vertelt Benyaich vanuit Bergen. "Als werknemer van Infrabel kreeg ik de opdracht te luisteren naar de grieven van mijn collega's. Die moest ik doorspelen aan de partij. Daarna kregen zij te horen dat de PTB hen zou helpen. Maar in realiteit werden ze gewoon voor de kar van de partij gespannen."

Tekenend was een stemming op het nationaal CGSP-secretariaat in 2016. Daar stelde de vakbondsleider Michel Abdissi de vraag of de vakbond moest staken tegen de onpopulaire personeelsmaatregelen van de toenmalige spoorbaas Jo Cornu. "De PTB'ers hebben tegen de actie gestemd", zegt Etienne Hoet (57), ex-CGSP'er en onderstationschef in Brussel-Centraal. "Gewoon om de boel te doen escaleren."

Staat Abdissi in Vlaanderen bekend als een hardliner, dan is hij volgens Hoet een redelijk man. "Het probleem is dat zijn luitenanten niet meer naar hem luisteren", zegt hij. "Alsmaar meer van hen hebben een lidkaart van de PTB."

Ludieke acties

Dat is ook de reden waarom Benyaich en Hoet nu een nieuwe vakbond starten. Metisp-Protect, een afscheuring van de CGSP, komt in december voor het eerst op bij de sociale verkiezingen. De bedoeling is niet in het nationale paritair comité (het overlegorgaan van het spoor) te geraken. Daarvoor zijn de traditionele bonden te sterk. Wel om zoveel mogelijk lokale verkozenen binnen te halen.

"Wij zijn een geloofwaardig alternatief dat écht opkomt voor de belangen van het personeel, de spoormaatschappij en de reizigers", zegt Hoet. Vandaag worden die volgens hem onterecht tegen elkaar uitgespeeld. "Iedereen heeft baat bij een goede dienstverlening, of je nu reiziger of personeelslid bent. Daarom moeten we samen pleiten voor voldoende investeringen."

Opmerkelijk is dat de vakbond met ludieke acties wil uitpakken, dus niet (enkel) met onpopulaire stakingen. "Vorig jaar zijn we bijvoorbeeld met honderd vakbondsleden in één wagon gekropen. Zo hebben we de reizigers kunnen tonen dat de minimale dienstverlening een heel slecht idee is", zegt Hoet. "Als je honderden reizigers in één wagon propt, komt er miserie van."

Die alternatieve aanpak lijkt aan te slaan, want na een week staat de teller op 200 leden. "Sinds de berichtgeving in De Tijd  zijn daar veel Vlamingen bij gekomen", klink het. "We krijgen telefoontjes uit Brugge, Antwerpen en Leuven."

Andere tijden

Gevraagd om een reactie, houden de traditionele vakbonden de lippen op elkaar. "Ik ken die mannen niet", zegt Vlaams ACOD-voorzitter Ludo Sempels.

Volgens een anonieme vakbondsbron hoeft die nervositeit niet te verbazen. Binnenkort zijn er voor het eerst sociale verkiezingen bij het spoor. "Die gaan het syndicale landschap grondig hertekenen", zegt hij. "Tot nu toe heb je twee grote vakbonden die alles domineren. Maar die tijd is voorbij."

Niet alleen kleinere vakbonden zoals de machinistenbond ASTB knabbelen aan hun macht, ook spoorbaas Sophie Dutordoir. "Zij gaat regelmatig in gesprek met groepen personeelsleden. Wat is dan nog de rol van de vakbond?" Ook de tijd dat je vakbondslid moest zijn om promotie te maken, is "op enkele uitzonderingen na" voorbij.

In een reactie aan De Morgen laat de PTB weten dat ze allerminst een bewuste strategie hanteert om te infiltreren bij de vakbond. "Onze partij telt wel 15.000 leden", zegt woordvoerder Tom De Meester. "Daar zitten veel spoorarbeiders bij. Het is logisch dat wij hun belangen verdedigen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234