Zondag 29/03/2020

Zes vragen

Mohamed Ridouani over het klimaatplan voor Leuven: “Ja, er is kritiek, maar er is echt geen alternatief”

Mohamed Ridouani (sp.a)Beeld Eric de Mildt

Vijftien partners hebben in Leuven het ambitieuze klimaatplan ‘Roadmap 2050' voorgesteld. Doel: de CO2-uitstoot tegen dan met 80 procent doen dalen. “Baanbrekend”, glundert burgemeester Mohamed Ridouani (sp.a).

Burgemeester, het plan is niet alleen zeer uitgebreid, maar ook bijzonder ambitieus. Schuilt daar geen gevaar in?

“We hebben net grote ambities nodig. Kijk, dit plan komt niet uit de lucht vallen: al in 2013 hebben we de vzw ‘Leuven 2030' opgericht, dat een wetenschappelijk stevig onderbouwd rapport heeft gepresenteerd; vorig jaar zijn we voor onze aanpak gelauwerd door Europa, dat ons niet alleen prees voor de beslissingen die we hadden genomen, maar ook voor het feit dat er een gezamenlijk engagement is van actoren uit verschillende ‘kampen’: de stad, de universiteit, het bedrijfsleven, de verenigingen en de inwoners. 

“Die ‘spelers’ zetelen mee in de raad van bestuur, maar dat is lang niet vrijblijvend: wie zetelt, verplicht zichzelf tot een concreet actieplan. Net dat laat toe om grote ambities te hebben – en die al voor een klein deel te hebben verwezenlijkt: in vijf jaar tijd zijn er in de binnenstad 32 procent meer fietsers. 

“Echt, deze manier van werken is baanbrekend. Ze overstijgt het partijpolitieke steekspel, ze verzoent bedrijven met ecologische verenigingen. Er is veel interesse voor dit samenwerkingsmodel.”

Wat is dan het grote geheim daarachter?

“Ik zie drie elementen. Eén: er moet bij de verschillende actoren een duidelijk leiderschap zijn, met mensen die vooruit willen. Twee: er moet een gemeenschappelijke droom zijn – ja, een droom, iets dat echt spannend is, want je weet dat dat grote inspanningen zal vergen. En drie: er moet geduld zijn, een blijvende bereidheid om te overleggen; voor de oprichting van ‘Leuven 2030' heb ik mijn handtekening gezet in 2011, welnu, daarna hebben we twee jaar lang gedebatteerd over de statuten – en vandaag hebben we meer dan 500 actoren in die vzw.”

Kortom, er is op dit plan geen kritiek?

“Natuurlijk is er kritiek. Maar er is echt geen alternatief. Dit is geen vrijblijvende theoretische oefening, hoor. Dat bewijst het engagement van de universiteit, van de bedrijven, van de stad. We zitten hiermee pal op de tijdgeest. Met iets dat verbindt, dat engageert, dat het wederzijdse wantrouwen hopelijk doorbreekt.” 

En wie gaat al dat baanbrekends betalen?

“De stad doet een flinke duit in de zak, onder meer via subsidies, we hebben van Europa een stevige betoelaging gekregen, maar vooral: we hebben een werkgroep waarin de belangrijke financiële ondernemingen van België een plaats hebben en die mensen bestuderen de financieringsmogelijkheden voor bepaalde ingrepen – ik denk bijvoorbeeld aan een renteloze lening voor wie zijn dak vernieuwt. Dit gezegd zijnde: sommige zaken vergen gewoon meer moed dan centen; kijk maar naar het circulatieplan in onze stad.”

Dus een verhoging van de stadsbelasting zit er niet aan te komen?

“Nee.”

Uw enthousiasme valt blijkbaar niet te temperen. U bent en blijft een activist?

“Er is te weinig activisme, zeg ik u. Ik zie nog altijd te vaak die klassieke, achteroverleunende bestuurshouding. Daarvoor ben ik geen burgemeester geworden. Een burgemeester moet meer zijn dan een notaris.” (JD)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234