Vrijdag 27/01/2023

Mogelijke opoffering kleinere treinstations tussen Leuven en Brussel

'Men kan een abonnee toch niet verplichten om plots busabonnee te worden'

Brussel.

Eigen berichtgeving

De NMBS overweegt om op de drukke lijn 36 Leuven-Brussel, die onder meer door de HST-werken met chronische vertragingen kampt, enkele kleinere stations tijdens de spits voortaan over te slaan. Het gaat om een viertal stations, waaronder dat van Diegem, Erps-Kwerps en Nossegem. Door de ingreep zou de verbinding Luik-Leuven-Brussel heel wat vlotter moeten lopen. Voor de trouwe gebruikers van de genoemde lijnen worden busdiensten ingelegd. Treingebruikers protesteren heftig tegen deze ongewone afslankingsplannen. Maandag beslist het directiecomité van de NMBS of de ingreep effectief zal worden toegepast.

In het plan van de NMBS zouden de stoptreinen tijdens een viertal ritten zowel 's morgens als 's avonds niet meer stoppen. Met deze ingreep zou heel wat tijd bespaard kunnen worden en zouden de vertragingen waarmee de treinen vanuit Luik systematisch kampen, opgelost worden. "Onzin", reageert Bram Dousselaere van de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTK). "De stoptrein is zeker niet de oorzaak van de vele vertragingen. Integendeel, de stoptrein moet zelf altijd wachten tot de 'snelle' treinen vanuit Luik met vertraging Leuven gepasseerd zijn."

Ook het door de NMBS voorgestelde alternatief om voor de gedupeerde treinreizigers een busdienst in te leggen die hen naar het station van Kortenberg en dus een andere trein richting Brussel moet brengen, kan op weinig sympathie rekenen. "De NMBS zet hier alles op zijn kop. Terwijl de mensen uit het Brusselse voorstedelijke gebied de trein nemen als alternatief voor de overbelaste E40, Ring en N2 vanuit Leuven, bouwt de NMBS net deze lijn af en vervangt ze door een busdienst. Bovendien zal de bus richting Kortenberg zelf elke ochtend- en avondspits in de file staan. Men kan een abonnee bovendien toch niet verplichten om plots busabonnee te worden."

Volgens de BTTK zijn er alternatieven. "Waarom leidt men de treinen over de overbelaste lijn 36 niet om langs Haacht of Vilvoorde", vraagt Bram Dousselaere zich af. Andere oplossingen zijn volgens de BTTK een uitwijking van de stoptrein in Kortenberg om de Luik-trein door te laten of een heraanleg van eerder afgebroken zijsporen om uitwijking te vergemakkelijken. "Wij stellen echter altijd maar weer vast dat de NMBS gemakkelijkheidshalve blijft teruggrijpen naar inefficiënte en voorbijgestreefde oplossingen."

De BTTK staat niet alleen in haar protest. Afgelopen week protesteerden verscheidene reizigers in de genoemde stations tegen de mogelijke opoffering van de stations. Bovendien deelden onder meer SP-politici op de perrons pamfletten uit met daarop privé-adres en -telefoonnummer van NMBS-gedelegeerd bestuurder Etienne Schouppe, met de uitdrukkelijke vraag om hem met zoveel mogelijk protestbrieven en -oproepen rond de oren te slaan. Maandag beslist het directiecomité van de nationale spoorwegen of het plan doorgaat. (PG)

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234