Woensdag 11/12/2019

Moeten we groter dromen?

Aan start-ups ontbreekt het niet in ons land. Elk jaar komen er tussen de 200 en 300 bij. Enkele tientallen slagen erin serieuze investeerders te overtuigen, zoals het Brusselse Collibra dat tientallen miljoenen in Silicon Valley ophaalde. Maar mogen we in België ook dromen van meer?

Wie de wereld wil veroveren, moet ergens beginnen. Dat geldt ook voor Belgische start-ups. Er is zeker geen gebrek aan ondernemers, zo blijkt uit cijfers van kenniscentrum Sirris. Elk jaar komen er tussen de 200 en 300 nieuwe bedrijven bij.

Een goeie basis om van te vertrekken, maar als die innovatieve bedrijven ook economische meerwaarde willen creëren, dan moeten ze groeien. Twee man die tussen cola en pizza een app ontwikkelen, brengen de economie niet zo heel veel bij. Pas als er een honderdtal werknemers is, kunnen we van impact spreken.

Niche

En daar wringt het schoentje voor ons land. In België tellen we een tachtigtal scale-ups, dat zijn bedrijven die 1 miljoen euro kapitaal bezitten en een filiaal in het buitenland hebben. "Daarvan hebben we er veel te weinig", vindt Jurgen Ingels, start-upspecialist en investeerder in groeibedrijven. En dat heeft niets te maken met de geografische oppervlakte van België. "Als Zweden (7) en Nederland (3) erin slagen om bedrijven voort te brengen die kapitaalrondes doen van meer dan 100 miljoen euro, dan moeten wij dat ook kunnen", zegt Ingels. Hij pleit ervoor dat Belgische start-ups zich focussen op niches en niet alles tegelijkertijd moeten willen doen.

Uit cijfers blijkt dat die Belgische start-upwereld al redelijk niche is. Zo richt 70 procent van de starters zich op bedrijven, de andere 30 procent richt zich op consumenten. "In Silicon Valley zijn die percentages net omgekeerd", zegt Karen Boers van Startup.be.

Het is dan ook geen verrassing dat de Belgische paradepaardjes die het vandaag goed doen in het buitenland, zich op de B2B-markt richten. Denk aan Teamleader, een onlinedienst om klantenrelaties, facturatie en andere processen digitaal op te volgen en te beheren, dat haalde vorig jaar 10 miljoen euro op. Showpad, dat marketingsoftware ontwikkelt, haalde in zijn derde ronde 50 miljoen euro op. Ook Collibra helpt andere bedrijven door de bomen in het bos te zien in hun eigen databases.

Om een of andere reden blijven onze start-upondernemers relatief bescheiden. Is het de Vlaamse realiteitszin of een gebrek aan dromen? Het is alleszins nergens voor nodig. "Als iets werkt op de Belgische markt, is de kans groot dat het ook werkt in de Europese Unie en de rest van de wereld", zegt Boers, die regelmatig vertoeft in start-uphubs over heel de wereld. "Wij denken onze producten en diensten meteen uit in functie van een ingewikkelde Belgische markt, iets waar een Amerikaan nog nooit bij heeft stilgestaan."

In een ijltempo

Bij Start it @KBC, dat 550 start-ups ondersteunt en promoot, hebben ze er vertrouwen in dat die volgende stappen zullen volgen. "De start-upwereld in België is aan een ijltempo gegroeid", zegt Lode Uytterschaut, de stichter van Start it @KBC. Hij ziet in de risico-aversie van de Belg een opportuniteit in plaats van een probleem.

"In heel Europa zijn er twee unicorns (dat zijn bedrijven die 1 miljard dollar waard zijn) die volgens het model in Silicon Valley gegroeid zijn", maar Uytterschaut ziet alternatieven. Hij verwijst naar het pakjesbedrijf Parcify dat in anderhalf jaar in de schoot van Start it @KBC uitgroeide van een idee tot een stevige start-up en onlangs werd overgenomen door bpost. "We begeleiden bedrijven en start-ups om naar elkaar toe te groeien. En we begeleiden bedrijven zelf in hun interne innovatie."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234