Dinsdag 11/05/2021

Moerman hoopt Vlaamse inbreng in militaire Airbus te redden

PS-minister Flahaut reserveerde merendeel compensaties voor Walloni�

Brussel

Eigen berichtgeving

Georges Timmerman

Pas nadat PS-minister van Defensie André Flahaut het grootste deel van de economische compensaties voor de Belgische deelname aan de bouw van de militaire Airbus-vliegtuigen, de opvolger van de C130-transporttoestellen, al aan Waalse bedrijven heeft uitgedeeld, ontdekt Vlaams minister van Economie Fientje Moerman (VLD) dat de Vlaamse bedrijven te weinig aan de bak zullen komen. Op de valreep deed Moerman gisteren een oproep aan Vlaamse ondernemingen om zich bij Airbus Military als mogelijke toeleverancier kenbaar te maken.

Moerman zegt het niet met zoveel woorden, maar haar mimiek en de intonatie van haar stem spraken boekdelen. Boos en gefrustreerd, zo moet de bewindsvrouw zich voelen. Flahaut heeft het knap gespeeld. De regeringsbeslissing om zeven militaire Airbussen aan te kopen dateert van vier jaar geleden. Al die tijd 'vergat' Flahaut om het opvolgingscomité samen te roepen dat over de evenwichtige verdeling van de economische compensaties voor die legeraankoop moet waken. Ondertussen zorgde hij ervoor dat het grootste deel van de economische return naar Waalse ondernemingen ging. De opeenvolgende federale ministers van Economie (Moerman in 2003, later opgevolgd door partijgenoot Marc Verwilghen) reageerden niet. Men had destijds principieel besloten om geen economische return aan Airbus te vragen.

Pas vorige maand rinkelde de wekker, toen Vlaams minister-president Leterme op de luchtvaartbeurs in Le Bourget met de neus op de feiten werd geduwd. Die alarmeerde op zijn beurt premier Verhofstadt. Onder druk van de premier werd het opvolgingscomité vorige vrijdag voor de eerste keer samengeroepen, volgens Moerman vooral om informatie uit te wisselen. Maar voor de Vlaamse economie is het kalf inmiddels voor driekwart verdronken, zo moet Moerman knarsetandend vaststellen.

De kostprijs voor de bouw en ontwikkeling voor de Belgische deelname aan de A400M bedraagt ongeveer 1,3 miljard euro. Het memorandum of understanding (mou) dat op 22 mei 2003 door de aan het consortium deelnemende landen werd getekend, voorziet dat ons land recht heeft op een retour van 1,3 miljard onder de vorm van industriële participaties. "Dat mou is een politiek akkoord en niet juridisch afdwingbaar", preciseert Moerman. De kosten voor de basisconstructie van het toestel bedragen 689 miljoen euro. Daarvan is inmiddels 564 miljoen of 82 procent toegewezen. Het grootste deel ervan ging naar de traditionele Waalse luchtvaartgroepen.

"Voor Vlaanderen ziet de toestand er minder goed uit", weet Moerman. "Asco heeft ongeveer 150 miljoen toegewezen gekregen en Sabca Limburg 34 miljoen. Dat betekent dat Vlaanderen 32 procent heeft gekregen in plaats van de traditionele 54 tot 56 procent." Ook al zou in het 'ideale' scenario de volledige 18 procent van de resterende compensaties voor de basisconstructie (81 tot 125 miljoen euro) aan Vlaamse bedrijven worden toegewezen, dan nog kan de scheeftrekking niet meer worden goedgemaakt.

Alle hoop is dus gevestigd op het Vlaamse aandeel in de uitrusting van de nieuwe Airbus, in totaal goed voor 700 miljoen euro, waarvan 54 procent (421 miljoen euro) bestemd voor de Vlaamse economie. "Vlaanderen dient zijn aandeel in te lopen", stelt Moerman, "vooral dankzij de leveringen van uitrustingen, die nu volop door Airbus Military worden geëvalueerd." Ze doet dan ook een oproep aan Vlaamse bedrijven om zich als toeleverancier aan te melden. "Er zijn Vlaamse ondernemingen genoeg die in staat zijn zich te engageren", meent Moerman, die bij wijze van voorbeeld naar Barco verwees. Ze ziet de rol van de Vlaamse overheid vooral als 'facilitator', om de sinds jaren gegroeide scheeftrekking alsnog recht te trekken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234