Vrijdag 13/12/2019

'Moedertaal spreken op school mag geen probleem zijn'

Rigoureus vasthouden aan het Nederlands op de schoolbanken of op de speelplaats heeft geen enkele zin. Dat is een van de conclusies uit een seminariereeks op vraag van de Vlaamse Onderwijsraad. 'Vreemde talen in de klas zijn net een meerwaarde.'

Op school mag enkel Nederlands gesproken worden, zo luidt het credo al enkele jaren. Wie het waagt in de klas zijn moedertaal boven te halen, kan een reprimande verwachten. In sommige scholen mag het zelfs niet op de speelplaats. De aanpak moet leerlingen helpen om sneller Nederlands te leren en de integratie van leerlingen met een migratieachtergrond te bevorderen.

Betrokken moeder

"Onzin", zegt Piet Van Avermaet, docent multiculturele studies aan de Universiteit Gent en directeur van het Steunpunt Diversiteit en Leren. Samen met andere academici boog hij zich op vraag van de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) over het onderwijssucces van leerlingen met een migratieachtergrond.

"Studies hebben aangetoond dat meertaligheid in de klas een troef is", zegt Van Avermaet. "Kinderen die in de klas ook hun moedertaal mochten gebruiken, haalden geen slechtere punten. Bovendien voelden ze zich beter op school, was er minder sprake van pesten en geweld en was er een betere interactie met de leerkracht."

Meertaligheid op school is maar een van de vele factoren die kunnen bijdragen tot succes voor leerlingen van vreemde origine. Een moeder die sterk betrokken is bij de studieloopbaan van haar kinderen, weegt evengoed door.

"Een betrokken moeder is cruciaal, zeker bij leerlingen met een migratieachtergrond", zegt Van Avermaet. "Zijn moeders minder betrokken, dan moeten scholen de dialoog met de ouders aangaan."

Kliekjes

Leerkrachten op hun beurt moeten de lat voor alle leerlingen even hoog leggen. Onderzoek wees al uit dat onderwijzers bij leerlingen van vreemde origine vaak minder hoge verwachtingen koesteren. Waardoor de kinderen op hun beurt minder goed gaan presteren.

"Leerkrachten moeten in hun kinderen geloven", benadrukt Van Avermaet. "Daarbij is het veel minder de vraag of die leerkrachten zelf uit het aso of bso komen, als wel of hun lessen interessant en motiverend zijn."

Roel Buisseret, directeur van het Koninklijk Atheneum in Merksem, deelt die mening. Hij slaagde er met zijn school in het aantal C-attesten van 24 procent terug te dringen tot 8 procent in drie jaar tijd. "Zonder het niveau naar beneden te halen", benadrukt hij.

"Wij proberen leerlingen zo veel mogelijk te betrekken bij de lessen. We merken dat het werkt, al blijft het altijd streven naar beter. Meertaligheid in de klas bijvoorbeeld, daar zijn we nog niet uit. Gaan er op die manier niet te veel kliekjes ontstaan? Het is iets dat we moeten uitzoeken."

Zowel Buisseret als Van Avermaet namen gisteren deel aan een rondetafel over onderwijs voor leerlingen met een migratieachtergrond. De Vlaamse Onderwijsraad presenteerde daar onder meer het boekEen andere kijk op diversiteit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234