Donderdag 01/10/2020

COLUMN

Moeders van Ford: leeuwinnen die de hele wereld aankunnen

Beeld kos

Meryame Kitir is Fordwerkneemster en sp.a-Kamerlid. Haar column verschijnt tweewekelijks op woensdag.

De meest aanwezige moeders zijn de afwezige." Zeer rake en zeer herkenbare woorden zondag op Moederdag, ergens op een boot in de verre Westhoek. Samen met onder andere Roos Van Acker, Meyrem Almaci en Marleen Merckx heb ik bij vzw De Boot in Houthulst ode gebracht aan mijn eigen moeder - die ik verloor toen ik twee was - en aan alle andere moeders. Rode draad doorheen alle verhalen: onze moeders waren of zijn stuk voor stuk ijzersterke vrouwen, die een gigantische impact hebben op wie we later worden. Als dochter van Ford is het hoog tijd om ook eens hulde te brengen aan de moeders van Ford.

Zoals Lina van de bumperhal. Jarenlang de steun en toeverlaat van tientallen, misschien wel honderden nieuwe werkkrachten bij Ford. Onplooibare buffer tussen de 'vloer' en de bazen. Psychologe, relatietherapeute en relatiebureau in één. Op een ander zou je een klein fortuin kwijt zijn, bij Lina kon iedereen gratis en voor niets terecht in de fabriekskantine. Na de dag dat de directie de sluiting van Ford Genk aankondigde wordt de laatste dag van Lina ongetwijfeld de dag dat er hier de meeste tranen vloeien.

Of zoals Najat. Het gezicht van de sociale strijd bij de toeleveranciers met haar typische krullenbol en haar vurige ogen. We zaten de voorbije maanden niet altijd op dezelfde golflengte, maar ik had een grenzeloos respect voor de manier waarop ze vocht voor haar collega's. Nooit afgeven, altijd vooraan op de barricades. Maar tegelijkertijd was Najat er ook altijd als eerste bij om de lont uit het kruitvat te trekken als de boel dreigde te ontploffen.

Bij Ford Genk werken 352 vrouwen, nog geen tiende van de bijna 5.000 werknemers. Bij de toeleveranciers zijn het er meer. Tot een dikke tien jaar geleden werkten bijna alle vrouwen bij Ford in de naaierij, waar overigens bijna alléén vrouwen werkten. Toen de bekleding van de auto's volledig uitbesteed werd en ook nachtwerk mogelijk werd voor vrouwen, gingen er heel wat aan de slag in de nachtploegen. Overdag het gezin en het huishouden, 's nachts de fabriek. Een moordende combinatie, maar zo slaagden de vrouwen er tenminste in om fatsoenlijk voor hun kinderen te zorgen. Al was het door chronisch slaapgebrek af en toe als zombies.

Moeders zijn onwaarschijnlijk veerkrachtig. In mijn straat alleen al wonen vier vrouwen die hun man hebben moeten afgeven aan de mijnen. Kromgewerkt, met longen vol stof veel te vroeg gestorven. Maar hun vrouwen gingen door. Hun eigen pijn moest maar wachten, er moesten kinderen gevoed en opgevoed worden. Er moest voor gezorgd worden dat hun kinderen aan die verdomde mijnen konden ontsnappen. En ook al zullen veel van die kinderen toen gevloekt hebben omdat hun moeders de lat zo hoog voor hen legden, ik ben er tweehonderd procent zeker van dat ze daar nu - zoveel jaren later - dankbaar voor zijn.

Iedereen bij Ford Genk en de toeleveranciers staat moeilijke tijden te wachten. Een frustrerende zoektocht naar een nieuwe job, een leven dat een nieuwe wending moet zien te krijgen, onzekerheid die weegt op gezinnen. In tegenstelling tot de mijnen staan de moeders van Ford Genk er vaak gelukkig niet alleen voor, maar ze zullen wel vol aan de bak moeten.

Laten we ons optrekken aan de tragedies van de mijnen, die ons voor de zoveelste keer in de geschiedenis hebben getoond hoe vrouwen in moeilijke tijden boven zichzelf uitstijgen. Want dat vind ik het fascinerendste aan al die moeders rondom mij. Ze worden zachter en kwetsbaarder, en tegelijkertijd veranderen ze in leeuwinnen die de hele wereld aankunnen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234