Donderdag 01/12/2022

Moeders kindje

De beenharde Roemeense film Pozitia Copilului/Child's Pose, vorig jaar in Berlijn bekroond met de Gouden Beer, is de kroniek van een totaal gestoorde moeder-zoonverhouding, tegen de achtergrond van ons-kent-onscorruptie. Actrice Luminita Gheorghiu zet een adembenemende vertolking neer.

Child's Pose/Pozitia copilului

Drama
Regie: Calin Peter Netzer
Met: Luminita Gheorghiu, Bogdan Dumitrache, Florin Zamfirescu, Natasa Raab
Duur: 112 minuten

Luminita Gheorghiu is een vaste waarde in de Roemeense cinema. Zo was zij onder meer te zien in 4 Months, 3 Weeks and 2 Days (Gouden Palm in Cannes 2007) en Beyond the Hills van regisseur Cristian Mungiu, maar dit keer draagt ze de hele film. Van begin tot einde. Zeer indrukwekkend.

Child's Pose wordt verteld via een nerveuze cameravoering en gaat van start met een proloog waarin Cornelia (rol van Luminita Gheorghiu) haar hart uitstort bij een vriendin. Ze voelt zich onheus behandeld en ronduit vernederd. Het klinkt alsof ze het over een hardvochtige minnaar heeft. Maar dan blijkt dat ze over haar zoon Barbu (rol van Bogdan Dumitrache) praat, op wie ze geen vat meer heeft sinds hij drie jaar geleden een verhouding begon met Carmen (rol van Ilinca Goia). Moeder Cornelia heeft het daar bijzonder lastig mee. Het is de eerste, maar niet de laatste keer dat de kijker bewust op het verkeerde been wordt gezet.

Begrafeniskosten

Meteen daarna zien we binnenhuisarchitecte Cornelia in actie tijdens haar mondaine verjaardagsfeestje - "Ik ben dertig, maar ik zie er zestig uit", grapt ze later - waaruit blijkt dat ze erg goede contacten heeft met de nouveaux riches van het post- Ceaușescu-regime. Soms begaat ze wel een kleine vergissing, bijvoorbeeld wanneer ze een politicus introduceert als verantwoordelijk voor public relations, terwijl dat eigenlijk 'parlementaire relaties' moest zijn. What's in a name?

Maar dan slaat de sfeer helemaal om. Zoon Barbu heeft bij een roekeloos inhaalmanoeuvre een tienerjongen doodgereden. Samen met haar vriendin Natasa, die zich desgevallend ook wel als haar zuster wil voordoen, schiet Cornelia meteen in actie. Crisisbeheersing is nu aan de orde.

De vrouwen rijden naar het politiekantoor, zetten meteen de agenten onder druk en bemoeien zich ongegeneerd met de verklaring, die een zwaar aangeslagen Barbu aan het schrijven is. Cornelia en Olga schakelen meteen ook hun hooggeplaatste connecties in. Op dat moment ontwikkelt de film zich, via kleine maar efficiënte details, tot een vlijmscherpe kritiek op de morele malaise en de ons-kent-onscorruptie van de nieuwe klassenmaatschappij in Boekarest. Maar uiteindelijk blijkt dit dan toch niet dé kern van het verhaal te zijn.

De nadruk komt namelijk steeds meer te liggen op de getroebleerde relatie tussen moeder en zoon. Eén van de pluspunten van het intelligente scenario is de ambivalentie die daarbij opgeroepen wordt. Voor de bezitterige Cornelia lijkt het drama enerzijds een uitgelezen kans om weer vat te krijgen op de van haar vervreemde zoon Barbu, die zich nochtans afstandelijk en zelfs agressief blijft gedragen. Anderzijds is zij natuurlijk gewoon ook de (over)bezorgde moeder die het beste voorheeft met haar enige kind en die er alles voor overheeft om hem uit de gevangenis te houden. En als daarbij onverbiddelijk en meedogenloos gemanipuleerd moet worden, dan is dat maar zo.

Voor zichzelf had Cornelia reeds beslist dat het een goede zaak zou zijn om de arme familie van de dode jongen alvast voor te stellen de begrafeniskosten voor haar rekening te nemen. Oprecht medeleven, puur opportunisme of platte omkoperij? Het is alvast ironisch, zeg maar cynisch dat zij die suggestie zelf nog enkele keren te horen krijgt. Maar dan moet de confrontatie met dat zwaargetroffen gezin nog daadwerkelijk plaatsvinden.

De manier waarop deze heikele kwestie aangepakt wordt, is dramatisch zeer pakkend en overtuigend, waarbij actrice Luminita Gheorghiu, voor zover nodig, nog maar eens mag bewijzen dat dit wel degelijk háár film is. Een echte tour de force.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234