Woensdag 30/09/2020

Moeder zoekt waarheid

MOTHER

Joon-ho Bong

Sinds zijn debuut Barking Dogs Never Bite in 2000 geen kat naar de zalen lokte, nam de Zuid-Koreaan Joon-ho Bong elke drie jaar revanche met een meesterwerk dat thuis hallucinant veel volk op de been bracht. In 2003 was er de on- grijpbare politiefilm Memories of Murder, goed voor vijf miljoen be- zoekers, bijna een tiende van de tota- le bevolking. In 2006 ontploften alle kassa's toen dertien miljoen Korea- nen, een kwart van de bevolking, de verbazende monsterfilm The Host gingen bekijken. Bongs vierde film Mother hield het in 2009 wat rustiger, maar deze variatie op het Hitchcockiaanse motief van the wrong man speelt hetzelfde inventieve sociaal-kritische spel met genre en demonstreert opnieuw feilloze beeld- en acteursregie.

Zestigplusser Hye-ja Kim, een legen- de van het kleine scherm, vertolkt een kruidenvrouwtje met een wat achterlijke, aan verlies van kortetermijngeheugen lijdende zoon, die voor iedereen even onnozel als onschuldig is, tot er een meisje wordt vermoord. Als de jongeman (Bin Won, die dankzij de sensationele gangsterfilm The Man From Nowhere van Jeong-beom Lee su- persterrenstatus verwierf) de dupe van zichzelf wordt, start de vrouw een even bewogen als roerende queeste om hem vrij te pleiten. De Koreaanse titel Madeo is een fo- netisch spelletje: in Koreaanse te- kens zijn mother en murder identiek.

Bong draait in 2012 zijn eerste westerse film, de thriller Snowpiercer.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234