Vrijdag 22/11/2019

Moeder zoekt waarheid

MOTHER

Joon-ho Bong

Sinds zijn debuut Barking Dogs Never Bite in 2000 geen kat naar de zalen lokte, nam de Zuid-Koreaan Joon-ho Bong elke drie jaar revanche met een meesterwerk dat thuis hallucinant veel volk op de been bracht. In 2003 was er de on- grijpbare politiefilm Memories of Murder, goed voor vijf miljoen be- zoekers, bijna een tiende van de tota- le bevolking. In 2006 ontploften alle kassa's toen dertien miljoen Korea- nen, een kwart van de bevolking, de verbazende monsterfilm The Host gingen bekijken. Bongs vierde film Mother hield het in 2009 wat rustiger, maar deze variatie op het Hitchcockiaanse motief van the wrong man speelt hetzelfde inventieve sociaal-kritische spel met genre en demonstreert opnieuw feilloze beeld- en acteursregie.

Zestigplusser Hye-ja Kim, een legen- de van het kleine scherm, vertolkt een kruidenvrouwtje met een wat achterlijke, aan verlies van kortetermijngeheugen lijdende zoon, die voor iedereen even onnozel als onschuldig is, tot er een meisje wordt vermoord. Als de jongeman (Bin Won, die dankzij de sensationele gangsterfilm The Man From Nowhere van Jeong-beom Lee su- persterrenstatus verwierf) de dupe van zichzelf wordt, start de vrouw een even bewogen als roerende queeste om hem vrij te pleiten. De Koreaanse titel Madeo is een fo- netisch spelletje: in Koreaanse te- kens zijn mother en murder identiek.

Bong draait in 2012 zijn eerste westerse film, de thriller Snowpiercer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234