Maandag 10/08/2020

Vier vragen aanIsolde Delanghe

‘Modewinkels hebben het moeilijk, lingerie doet het binnen de sector het best’

Isolde Delanghe van Mode Unie.Beeld rv

Modewinkels hebben al flinke klappen gekregen door de coronacrisis. Mode Unie, de sectorfederatie voor de zelfstandige modedetailhandel, heeft er net een bevraging over laten doen bij de zelfstandige modewinkeliers. Lingerie doet het binnen de sector nog het best, zegt directeur Isolde Delanghe. ‘Die koop je niet zomaar online.’ 

De solden beginnen zaterdag. Wat zijn de vooruitzichten voor de modezaken? 

Delanghe: “Gematigd tot eerder negatief. Het is de eerste keer dat de solden verschoven zijn naar augustus.  Bovendien zijn de maatregelen nu verstrengd en moeten klanten individueel shoppen, maximaal dertig minuten, of op afspraak. Dat kan een remmend effect hebben. Maar we moeten afwachten hoe de klanten reageren.” 

Wat vindt u ervan dat de maatregelen zijn ingevoerd net voor de start van de koopjesperiode? 

“Toen we dat vernamen, waren we wel verrast. De modesector heeft zich vanaf 11 mei, toen de winkels weer open gingen, zeer strikt aan de maatregelen gehouden. Volgens experts komt de verspreiding van het virus niet door de winkels. Ik hoor ook nog dat het voor Marc Van Ranst geen probleem zou zijn om met twee te gaan winkelen. Dat zou voor ons een verschil kunnen maken, omdat mannen vaak met hun partner gaan shoppen.  

“Aan de andere kant dachten we ook dat consumenten na 11 mei zouden wegblijven, omdat toen dezelfde maatregelen van kracht waren. Maar dat bleek niet zo. Omdat de klanten zagen dat ze veilig konden winkelen, kwamen ze toch.” 

Maar de enquête toont dat de winkels sinds de heropening gemiddeld 30 procent minder verkocht hebben. Hoe komt dat? 

“De acht weken waarin we verplicht moesten sluiten, vanaf 18 maart, was eigenlijk net de periode waarin er doorgaans het meest wordt verkocht. Dan gaan velen kleren kopen voor de communies van hun kinderen of voor andere feestgelegenheden. Pasen viel in april. We zijn eigenlijk getroffen tijdens onze beste weken. 

“Dat er na de heropening minder verkocht is in vergelijking met vorig jaar, komt natuurlijk omdat de solden toen wel in juli doorgingen. Tijdens de solden gaat de omzet sterk omhoog, omdat er meer verkoop is. In die zin is het eigenlijk moeilijk om de periode dit jaar te vergelijken met dezelfde in 2019.” 

Bij welke winkels in de modesector is de schade nu het grootst? Hebben boetieks het even moeilijk als grote retailzaken? 

“Ik merk dat ketens zwaarder getroffen zijn dan zelfstandige modehandelaars. Een verklaring daarvoor is dat zelfstandigen makkelijker op afspraak kunnen werken. De internationale ketens slagen er soms ook niet in om de maatregelen rond de pashokjes te volgen – bijvoorbeeld dat je een hokje na elk bezoek volledig moet ontsmetten – en beslissen dan om ze maar dicht te laten. Dat maakt het minder interessant voor de klanten.

“Shoppingcentra doen het zelfs zeer slecht. Waarschijnlijk voelen mensen zich er minder veilig, omdat je daar heel de tijd binnen zit, samen met anderen. Opmerkelijk is wel dat lingeriewinkels het binnen onze sector het best presteren. Lingerie is nu eenmaal een product dat je minder snel online zal kopen. Omdat het echt gepast moet worden op het lichaam en detaillisten het ook nog perfect afstellen. Het is niet zo vanzelfsprekend om daar snel je maat in te vinden.”  

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234