Vrijdag 03/04/2020

InterviewDe 20'ers van 2020

Modeontwerper Raphaële Lenseigne (28): ‘Ook heteroseksuele mannen zijn nieuwsgierig om mijn hakken uit te proberen’

Beeld Kevin Faingnaert

Raphaële Lenseigne is de ­drijvende kracht achter het kleurrijke schoenenmerk Adult Antwerp. Kleurrijk is ook haar ideologie, want ze maakt hakken van maat 36 tot 46. ‘Als jonge vrouw heb ik vaak het gevoel dat ik niet echt serieus genomen word. Ik ben daar lang boos om geweest, maar nu benader ik het genderdebat met humor.’

De twintigers van 2020

In onze weekendbijlage Zeno presenteren we u een tiental straffe twintigers van wie u in 2020 nog veel zult horen. Ontdek ze hier allemaal.

In de Antwerpse Seefhoek bevindt zich een etalage waarin bloemen uit schoenen groeien. Niet dat je daar echt op let, want alle aandacht gaat naar die schoenen: leren laarsjes met een stevige hak met rode zebra­print, in zilver, of met handgeschilderde, Matisse-achtige tafereeltjes.

Het is het atelier van Raphaële Lenseigne, dat dubbelt als showroom voor haar label Adult Antwerp én haar persoonlijke leefruimte. Ze gebaart naar de op een kier staande deur waardoor een glimp van een met kleren bezaaid bed te zien is.

Kunstschool

“Dat ik als vrouw van bijna dertig nog steeds alleen woon, begrijpt mijn familie niet zo goed. Evenmin snappen ze dat ik mijn carrière belangrijker vind dan een gezin te stichten.”

Raphaële komt uit een, naar eigen zeggen, erg traditionele, bourgeois Franse familie. Aan de Antwerpse mode­academie, waar ze in 2017 ­afstudeerde, ontdekte ze dat ze ­bovenal een artieste is.

“De Antwerpse mode­academie is in de eerste plaats toch een kunstschool”, zegt ze daar nu over. “Misfits van over heel de wereld vinden elkaar daar, dat creëert een bijzondere sfeer. De leraren hameren erg op het ontwikkelen van je creatieve identiteit. Toen ik afstudeerde, wilde ik daar verder mee aan de slag. Als ik voor een ander ging werken, wist ik dat ik mijn eigen visie niet ten volle zou kunnen uitdrukken.

“Daarbij maakt het modesysteem zoals het vandaag bestaat me boos. Het is een grote boîte die eindeloos consumeert en verspilt, en haar eigen mensen steeds onmenselijker behandelt. Daar wilde ik niet aan meedoen.”

Fallustasje

Om verspilling te vermijden, wordt bij Adult veel aandacht besteed aan het materiaal en de bewerkingstechnieken. “Ik werk alleen met het beste leer. En dat hoor je met respect te behandelen, vind ik. De productie gebeurt daarom in een klein bedrijfje in Italië, waarvan ik zeker ben dat ik daar een duurzame werkrelatie mee kan uitbouwen.

“Om het materiaal optimaal te gebruiken werken we met lasercutting. Van de overschotjes die te klein zijn voor schoenen maak ik kleine lederwaren.”

Zo bracht ze onlangs de ‘Beyond the belt’-collectie uit: kleine, donkerrode heuptasjes in de vorm van mannelijke en vrouwelijke genitalia. Zelf draagt Raphaële liefst het fallustasje aan haar broekriem, “maar soms draag ik het ook als haarspeld”, zegt ze.

Queer

In de eerste plaats staat Adult Antwerp voor vrijheid; de vrijheid om uit opgelegde normen en waarden te breken. “Wie heeft eigenlijk besloten dat hakken maar tot maat 41, maximaal 42 verkrijgbaar zijn? Daarmee ontneem je veel mensen het recht om dit soort schoenen te dragen.”

Met het merendeel van haar vrienden uit de lgbtq-gemeenschap merk­te Raphaële tijdens avondjes uit dat veel vrienden en kennissen moeilijk hakken in hun maat konden vinden. Toch is haar merk niet uitsluitend queer, benadrukt ze. “De boodschap die ik wil meegeven is: it’s up to you. Ik wil mijn klanten zelfvertrouwen geven.”

Het grootste deel van haar klanten zijn mensen uit de trans- en drag­gemeenschap die online bestellen, of die naar de ‘open doors’-evenementen komen die Raphaële in haar atelier organiseert. Want de winkels die Adult verkopen, bieden nog steeds enkel de kleinere schoenmaten aan. “Toch zijn ook veel heteroseksuele, of zelfs erg masculiene mannen nieuwsgierig om de hakken uit te proberen”, vertelt Raphaële. “Het is voor iedereen fijn om eens uit die vaste rol te breken, jezelf op te kleden. Jezelf bevrijden van de blik van anderen: daarover gaat Adult.”

Geen vijanden

Wat het vandaag betekent om man, vrouw, of non-binair te zijn is voortdurend in verandering. Volgens Raphaële overstijgt deze discussie hokjes als hetero of holebi. “Ik vind dat de lgbtq- en hetero­gemeenschap nog te vaak lijnrecht tegenover elkaar staan. In een queer omgeving wordt ‘straight’ zelfs als scheldwoord gebruikt. Maar we zijn toch niet elkaars vijanden?”

Als jonge vrouw met naar eigen zeggen ‘mannelijke trekjes’ onderzocht Raphaële tijdens een recente residentie in TAMAT, het centrum voor textielkunst in Doornik, hoe kleding ons gedrag beïnvloedt. Het resultaat was Rafa, haar alter ego met een penis uit gips. Eerder dit jaar stond haar performanceproject Shapes of Rafa al in de Vooruit, en ook in 2020 zal Raphaële daar opnieuw te zien zijn als Rafa.

“Wanneer ik die penis draag, voel ik me bevestigd in mijn aanwezigheid; het geeft me een ander soort zelfbewustzijn. Want als jonge vrouw heb ik vaak het gevoel dat ik niet echt serieus genomen word, zeker in de zakenwereld. Ik ben daar lang boos om geweest. Maar vandaag wil ik het thema gender met meer humor aankaarten.”

Trouwe gemeenschap

Nu noemt Raphaële zichzelf een “harde zakenvrouw”, maar daar heeft ze voor moeten vechten. Want meteen na het afstuderen en zonder enige praktijkervaring direct haar eigen zaak beginnen, bleek allesbehalve makkelijk.

“De eerste twee jaren waren erg stresserend. Die grote som geleend geld hangt je toch voortdurend boven het hoofd. Nadat mijn medeoprichter, een oud-klasgenootje, terug naar zijn thuisland verhuisde, ben ik op zoek gegaan naar een zakenpartner. Die vond ik in een Franse ondernemer en academicus. Hij ontwerpt zelf niet, maar is wel mijn klankbord. Hij helpt me de boodschap van het label nog beter over te brengen.”

Het komende jaar wil Raphaële vooral haar team uitbreiden en meer evenementen organiseren. “Ik zou alle Adulties, die mijn schoenen dragen, willen ontmoeten.” Daarvoor zit ze voorlopig nog steeds goed in Antwerpen. “Niet enkel is de levenskwaliteit hier veel hoger dan in Parijs, ik voel me ook echt thuis in België. Het is voor mij een land met veel jonge, ambitieuze mensen die dingen gedaan willen krijgen. En in Antwerpen zijn ze, terecht, erg trots op hun mode-erfenis. Daardoor is het hier veel makkelijker om een trouwe gemeenschap op te bouwen.”

DAVID FLAMÉE (MODEMUSEUM) OVER RAPHAËLE LENSEIGNE 

“Wat ik zo interessant vind aan Raphaële, is haar veelzijdigheid”, zegt David Flamée van het Antwerpse ModeMuseum. “Behalve schoenen­ontwerpster is ze ook performanceartieste. Ze heeft met haar performance persona Rafa al in de Vooruit gestaan, en zal daar ook het komende voorjaar weer te zien zijn. Niet alleen als ontwerpster, maar ook als ­performer ontwikkelt ze haar identiteit als gender bender. Daarmee toont ze aan dat je je met een modeopleiding niet tot het domein van de mode hoeft te beperken. 

“Ook de schoenen die ze met Adult maakt, gaan over identiteit, ­jezelf durven te ontdekken. Het zijn méér dan alleen mooie ­objecten.

“De modewereld bevindt zich nu al even in een overgangsfase, is op zoek naar nieuwe manieren om verder te gaan. Raphaële is, samen met andere jonge Belgische ontwerpers ­zoals Mats Rombaut, een mooi voorbeeld van de frisse wind die door de, op veel vlakken verstarde, mode-industrie waait. Haar label draait niet om zo veel mogelijk schoenen verkopen, maar om de boodschap van bevrijding die het meegeeft.”   

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234