Donderdag 13/08/2020

Modemannen

9 mannen die de modewereld doen draaien: van scout tot stylist, van model tot make-up-artiest en van fotograaf tot fashion agent. 'Hoe langer ik in de branche zit, hoe minder belang ik hecht aan mijn eigen look.'

Heinz Gijbels

hoofdstylist bij Medialaan

"De modewereld heeft me altijd al geïnteresseerd. Voordat ik werkte als stylist, had ik mijn eigen kledinglijn samen met twee vrienden. Iemand had me leren naaien en we hadden ons eigen winkeltje in Antwerpen. Toen dat misliep, begon ik voor tv te werken. Het eerste wat ik deed was Tien om te Zien waar ik het hemd van Willy Sommers moest strijken, intussen al meer dan twintig jaar geleden.

"Op mijn werk ben ik hele dagen met mode bezig en toch shop ik in mijn vrije tijd ook zeer graag. In Antwerpen ga ik vaak naar COS of Verso. Qua merken val ik voor Prada, Dries Van Noten en Valentino. Vroeger winkelde ik graag in New York, Parijs of Londen. Toen vond je daar nog merken die we hier niet hadden. Maar nu zitten de meeste winkels overal. Zelfs Uniqlo, een van mijn persoonlijke favorieten, komt nu ook naar België. Jammer, nu is het niet exclusief meer.

"Hoewel ik veel shop, koop ik vaak hetzelfde. In mijn kleerkast hangt vooral wit, bleekblauw, navy, zwart en een beetje bordeauxrood. Ik vind het belangrijk om voor jezelf een stijl te bepalen. Dat zeg ik ook tijdens stylingworkshops die ik geef. Tot mijn 25ste heb ik gigantisch geëxperimenteerd. Mijn haar heeft alle kleuren gehad en ik kleedde me heel extravagant, liefst met alle kleuren door elkaar. Meestal was het een jeans met een hemd en strik of das. Maar ik kocht dan wel tweedehands zijden foulards van Hermès die ik oprolde en droeg als das. Of ik stak grote bloemen op mijn vest. Toch zat er toen al iets in van mijn huidige stijl: gekleed, maar met een twist."

Jaimy Smink

verkoper bij Monar & Clothes

"Mode interesseerde me eigenlijk niet. Ik ben opgeleid als grafisch ontwerper en mijn grote passie is muziek. Ik organiseer feesten, werk als producer en ben dj. Daar ben ik in het weekend fulltime mee bezig. Tijdens de week werk ik bij de mannenafdeling van Monar & Clothes in Antwerpen. Daardoor kleed ik me nu een stuk verzorgder. Wie er als verkoper niet goed uitziet, verkoopt niks. Maar ook als dj of producer is je look de laatste jaren veel belangrijker geworden. Wil je ergens geraken in de muziekwereld, dan moet je de juiste uitstraling hebben.

"De mode- en muziekwereld vloeien bij mij echt in elkaar over. Op de feesten die ik organiseer - genaamd Inside - komt veel fashionvolk. Je herkent ze meteen aan hun zwarte kleren. Ook omdat ze doorgaan in de Stockholm S: een nieuwe club aan de Antwerpse Rijnkaai. Het zijn technoparty's in Berlijnse stijl, heel ongedwongen zonder portier.

"De modewereld volg ik nog altijd niet op de voet. Maar sinds ik hier een half jaar geleden kwam werken, kleed ik me al veel trendyer. Ik hou van de stijl die bij Monar in de rekken hangt met merken zoals Low Brand en Thom Krom. Al shop ik zelf ook vaak bij Zara. Opvallend: vroeger hield ik van gekleurde items, maar sinds ik hier werk, draag ik veel meer zwart. Alleen voor felgekleurde sneakers maak ik graag een uitzondering. Of ik nu sta te verkopen, 's nachts sta te draaien of op zondagnamiddag rondhang met vrienden, ik heb altijd dezelfde look. Ik probeer overal mezelf te zijn."

www.monar.be

Mark Vandebroek

lichtontwerper voor modeshows

"Van je hobby je beroep maken, dat is me gelukt. Als jong mannetje had ik mijn eigen discobar. Van een klank- en lichtshow belandde ik bij festivals en later bij tv. Eind jaren 90 vroeg een vriend of ik een defilé van Raf Simons wilde belichten. Het licht op zijn eerste show was barslecht en Raf belandde via een van zijn kleedsters bij mij. Ik kende niets van mode toen, maar ik zei meteen ja. De show was geïnspireerd op Kraftwerk en vond plaats in de Moulin Rouge in Parijs. Het was een onvergetelijke ervaring.

"Sindsdien deed ik verschillende shows voor Raf, een heel fijne samenwerking omdat hij me betrok bij de volledige ontwikkeling van het concept. In die tijd vormde Raf nog een koppel met Veronique Branquinho. Zo begon ik ook voor haar te werken. Jaarlijks doe ik een 25-tal modeshows voor grote en kleine ontwerpers zoals Walter Van Beirendonck, Damir Doma en ook nog altijd Veronique Branquinho. De shows van Raf doe ik helaas niet meer. Ik zou hem graag opnieuw binnenhalen als klant.

"Toen ik begon te werken voor Raf droeg ik veel van zijn kleren. Nu is dat minder. Al ben ik nog steeds bezig met wat ik draag. Meestal shop ik bij G-Level in Hasselt. Daar verkopen ze onder meer Diesel en Tommy Hilfiger. Als ik werk, is de dresscode simpel: zwart. Dan moetik zo min mogelijk opvallen, zodat alle aandacht gaat naar de collectie. Zo'n modeshow duurt maar tien minuten, maar hetis heel intensief en stresserend. Als je met techniek werkt,kan er altijd iets mislopen. Maar als de show gedaan is en het applaus klinkt, voel je de ontlading, ook bij de ontwerper. Een heerlijk moment. Daar doe ik het voor."

Ruben Debuck

scout en boeker bij Ulla Models

"Niets wees erop dat ik in de mode zou belanden. Mijn ouders zijn echte natuurmensen en ik deed kokschool. Toen mijn wijndocent opmerkte dat ik een heel goede neus had, overwoog ik een carrière als parfummaker. Maar als jonge twintiger werkte ik in de Culture Club in Gent. Het was mijn job om mooie meisjes te vinden voor achter de bar. Ik sprak die gewoon aan op straat. Dat durfde ik. Op een dag had ik geld nodig en reed ik met een busje vol mooie meisjes naar het bureau New Models in Brussel. Zij wilden enkele meisjes vertegenwoordigen en ik kreeg een job als scout.

"Ik scout zowel jongens als meisjes en heel uiteenlopende types. Wat ik persoonlijk mooi of aantrekkelijk vind, laat ik buiten beschouwing. Als scout moet je vooral altijd en overal je ogen openhouden: in de bus, op café, tijdens een festival of aan het station. Een superjob, maar ik kan dit niet blijven doen. Nu zie ik er voor iemand van 33 nog jong uit. Maar een grijzende veertiger die een meisje van 13 aanspreekt, dat is een beetje griezelig. Ik heb al een plan B. Als ik de lotto win, word ik parfumeur. En anders ga ik wijn verbouwen in Zuid-Frankrijk met niets dan rust en natuur.

"Vroeger was ik echt een fashion victim en kocht ik kleren van 800 euro. Dat vind ik nu onbegrijpelijk. Hoe langer ik in de mode werk, hoe minder belang ik hecht aan mijn eigen looks. Ik hou ook niet meer van shoppen, terwijl ik dat vroeger super vond. Ik wil zo min mogelijk opvallen, dus kies ik voor normale kleren. Ik merk dat ik op mijn vader begin te lijken. Als hij goede onderbroeken vindt, koopt hij er meteen twintig. Dat zie ik mezelf nu ook doen."

Ed Moelands

kapper

"Mode heeft me van kinds af al gebiologeerd. Toch koos ik voor een opleiding reclame. In die tijd kwam de Antwerp Six juist op en ik was meteen grote fan. Zonder veel kennis begon ik als kapper. Mijn eerste krul zette ik met een potlood en een haardroger. Wist ik veel dat er zoiets als een krultang bestond. Dus kroop ik terug in de schoolbanken om de basics te leren. Ervaring deed ik op als assistent van grote haarstylisten. Mijn carrière nam een vlucht toen ik in de jaren 90 verhuisde naar Parijs. Intussen woon ik weer in Antwerpen. Maar ik doe nog altijd veel internationale opdrachten, zoals vorige week in Parijs met fotografe Ellen von Unwerth. Naast modeshoots doe ik ook advertenties, tv-spots, defilés en soms ook celebrities. Vorig jaar opende ik een salon in Antwerpen, samen met mijn partner Alex Valverde, make-upartiest. We werken al meer dan 25 jaar samen."In de jaren 80 verfde ik mijn haren in alle kleuren van de regenboog. Ik had zelfs een hanenkam. Maar die wilde haren ben ik letterlijk verloren. Zo extreem ga ik niet meer, al verander ik nog wel regelmatig van kapsel. Ook aan mijn kleding besteed ik veel aandacht. Voor mooie stuks heb ik wel wat geld over. Bij Dries Van Noten, Ann Demeulemeester en vroeger Veronique Branquinho vond ik altijd wel iets.

"Mijn nieuwste ontdekking is Jan-Jan Van Essche. Hij maakt heel coole looks in mooie materialen. Ik hou van de stijl: statig en royaal, maar tegelijk ook heel decontracté."

Ernest Van Dijckkaai 10, alexedstudio.com

Rudi Cremers

visagist

"Als kind droomde ik van een toekomst als modeontwerper of steward op cruises of vliegtuigen. Maar vanaf mijn 13de wilde ik kapper worden. Ik was geïnspireerd door de heel gecoiffeerde en zwaar gemaquilleerde mannen en vrouwen die ik in de jaren 70 en 80 zag in het straatbeeld en de uitgaanswereld. Na een klassieke kappersopleiding en korte tussenstop in een salon belandde ik weer op school voor film- en theatermake-up. Toen ik naar Antwerpen verhuisde, leerde ik een pak modemensen kennen en zo ging de bal aan het rollen. Nog altijd werk ik haast uitsluitend voor Belgische klanten. Zo werk ik mee aan fotoshoots, catalogi, magazines en campagnes. Een paar keer per jaar doe ik ook modeshows voor Ann Demeulemeester en Dries Van Noten.

"Toen ik begon, kende ik enkel wat modeklassiekers. Van de opkomende namen wist ik niets. Ik ploos magazines uit en luisterde naar collega's die al lang in het vak zaten. Nu volg ik de modewereld minder nauwgezet op. Ook mijn dresscode is minder uitgesproken dan in de jaren 80 en 90. Ik zoek het meer in details zoals bijzondere materialen. Ik draag graag Ann Demeulemeester. Stukken van tien jaar geleden mix ik met nieuwere items. Verder heb ik tweedehands items, cadeaus van vrienden of stukken die ik zag op een fotoshoot. Van winkelen hou ik niet zo. Het moet snel gaan, dus ga ik op een kalme namiddag of net voor sluitingstijd. Onlineshoppen is ook niets voor mij. Ik wil kleren voelen en meteen kunnen passen."

Robbert Coorevits

model

"De modewereld trok me totaal niet aan. Het was mijn oudere zus Annelien, Miss België 2007, die mijn foto's opstuurde naar een bureau. Nu ik de wereld van binnenuit heb leren kennen, wil ik het niet meer missen. Ik reis veel, leer nieuwe mensen kennen en verdien geld. Als jonge gast is modellenwerk een droomjob. Sinds ik een jaar geleden begon bij Dominique Models, liep ik al shows voor Raf Simons, Alexander Wang, Prada, Balmain en Bottega Veneta.

"De catwalk opkomen en alle ogen en camera's op je gericht zien: dat geeft echt een kick. Omdat ik me dan zo goed voel, borrelt er soms een kleine glimlach op. Al kan ik die gelukkig onderdrukken. Je moet daar zo serieus mogelijk kijken. Maar een show is ook stresserend. Anders dan een fotoshoot kun je het niet opnieuw doen. De zotste show die ik al deed, wasPrada. Het model dat voor mij de catwalk op moest, werd er last minute nog tussenuit gehaald. Het is een harde wereld.

"Ik ben erg bezig met mijn look. Maar wat ik draag op de catwalk zie ik niet graag. Mijn stijl is eerder basic en casual. Mijn favoriete merk is Balmain. Toen ik hun show liep, kreeg ik van designer Olivier Rousteing een muts. Ik heb ook een paar stukken van Dolce & Gabbana, maar meestal shop ik bij Zara.

Ik zit nu in het vijfde middelbaar en ga eerst mijn school afwerken. Maar liefst zou ik nu al voluit voor mijn modellencarrière gaan en verhuizen naar Londen, Parijs of New York. Mijn droom is om topmodel te worden."

Bram Laebens

modefotograaf en blogger

"Vroeger was ik helemaal niet bezig met mode. Dat veranderde dankzij mijn vriendin Karen. Zij hield van mode, ik van fotografie en we wilden graag samen iets doen. Dat werd de blog Ghent Streetstyle. Getweeën gingen we de straat op om goed geklede mensen te fotograferen. Voor mij was dat een echte eyeopener. Ik kende mode enkel uit magazines of winkels.Vanzelf veranderde ook mijn eigen kledingstijl. Vroeger trok ik gewoon aan wat ik als eerste vond in mijn kast. Nu ben ik echt bezig met mijn look, al ben ik geen fervent shopper. Qua stijl ga ik alle kanten op: van chic kostuum tot stoere jeans. Eén ding is zeker: mijn vriendin heeft er niets in te zeggen. Ooit heeft ze me een fluwelen hemd met bloemenprint aangepraat. Het hangt nog altijd ongedragen in de kast.

"Dankzij de blog kreeg ik als fotograaf meer modeopdrachten. Nu werk ik haast fulltime in die sector, onder andere voor Belmodo. Een heel toffe wereld, vind ik. Ik ontmoet hier heel veel gelijkgestemden. Omdat we méér wilden doen dan enkel streetstyling, vormden we onze blog onlangs om tot Ghent Streets: een community met bevriende creatievelingen. We bloggen niet alleen samen, we werken ook samen. Onlangs mochten we de Alexander Wang-collectie voor H&M shooten. Toen deden we alles zelf: fotografie, make-up, haar en styling.

"Mijn toekomstdroom? Mijn eigen speelse stijl nog wat verder ontwikkelen. Graag zou ik ook modeshoots voor magazines doen, omdat je daarin meer vrijheid hebt."

www.ghentstreets.com

Geert Hallemans

eigenaar modeshowroom en Fresh-winkels

"Met mijn showroom verdeel ik een achttal modemerken in België en Nederland zoals Sessùn, Marie Sixtine, Suit en Franklin & Marshall. Naast die groothandel heb ik zelf ook nog twee boetieks in Antwerpen en eentje in Brussel. En in het voorjaar van 2015 openen we met Fresh een grote zaak in Kapellen. Professioneel ben ik ben dus dag in dag uit met mode bezig.

"Voor mij persoonlijk wisselt dat een beetje. De ene dag doe ik echt mijn best op mijn look, de volgende ga ik voor snel en simpel. Oftewel: ik ben even

je-m'en-foutistisch als ijdel. Vroeger was ik behoorlijk merkentrouw, maar dat is de laatste jaren sterk verminderd. Nu koop ik heel eclectisch: puur op product.

"Wat ik heel belangrijk vind, zijn mooie materialen. Aan een mooie kwaliteit leer, wol of denim kan ik echt mijn geld geven. Voor een logo of merknaam heb ik dat niet over. Grote emblemen draag ik sowieso niet.

"Werken in de mode is fijn omdat geen dag hetzelfde is. En het is een heel creatieve business. Qua trends is er de laatste jaren veel veranderd. Vroeger bestond er zoiets als dé kleur van het seizoen. Maar dat is er niet meer. Alle kleuren, snits en stijlen bestaan naast elkaar. Nu gaat het erom wat je met die stukken doet. Zelf ga ik niet zo graag shoppen. Voor de

zoveelste keer gaan winkelen in Gent, Antwerpen of Brussel ben ik snel beu. Maar in Stockholm bijvoorbeeld trek ik er graag een hele dag voor uit. Daar is het kwalitatief winkelen: ik word er continu geprikkeld door mooie winkels en nieuwe merken."

www.freshshop.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234