Maandag 20/09/2021

Modehuizen verleiden beurs

MILAAN l Het Italiaanse modehuis Prada loopt zich warm om op de beurs te gaan. Mode is hot op de beursvloer. De groepen achter Calvin Klein, Zara en Ralph Lauren zagen hun koersen het afgelopen jaar met een slordige 50 procent toenemen.

door Emmanuel Vanbrussel

Er wordt al langer gespeculeerd op een beursintroductie van Prada. Topman Patrizio Bertelli verklaarde in november dat een beursgang bekeken wordt. Woordvoerder Tomaso Galli gaf afgelopen week, in de marge van een modeshow in Milaan, een tweede schot voor de boeg. "Op dit moment, gebaseerd op waar we staan, is het zinvol om voor een beursgang te gaan op een bepaald punt, misschien volgend jaar", verklaarde hij.

Beleggers zullen Prada met open armen ontvangen. De luxemodehuizen die nu al op de beurs staan, hebben een fantastisch jaar achter de rug. Phillips-Van Heusen, het bedrijf achter Calvin Klein, spant de kroon met een koerswinst van 54 procent. Maar ook de modehuizen Ralph Lauren (+48 procent) en Liz Claiborne (+26 procent) zitten fors in de lift.

Ook de lager gepositioneerde winkelstraatketens Zara en H&M boeren trouwens goed op de beurs. Het aandeel Inditex (Zara, Berschka, Massimo Dutti) won het afgelopen jaar 50 procent, het Zweedse H&M klom in dezelfde periode met zowat 26 procent op de beurs van Stockholm.

De populariteit van de luxehuizen op de beurs hangt rechtstreeks af van de populariteit van hun merken. Sterke luxemerken kunnen het zich immers permitteren om hoge prijzen te vragen en zo hoge winstmarges te realiseren. Maar beleggen in modebedrijven is niet zonder risico. Toplocaties zijn, zeker voor de luxemerken, een absolute noodzaak voor het prestige van de winkels. Dat brengt hoge vaste kosten met zich. Dat kan catastrofale gevolgen hebben als een merk uit de gratie valt. Als de vaste kosten blijven en de verkoop stilvalt, krijgt het rendement een forse knauw.

Verscheidene modehuizen, zoals Bulgari, Armani en Dolce & Gabbana, diversifiëren daarom hun inkomsten door eigen restaurants of hotels in de markt te zetten. Prada is al gevraagd om een bar te openen op de topverdieping van zijn Japanse hoofdkwartier in Tokio. Maar daar ziet Galli geen heil in. "We hebben aanzienlijke kansen om onze business te ontwikkelen zonder zo ver af te dwalen als naar hotels en bars", verklaarde hij aan het persagentschap Reuters.

Heel wat luxehuizen rekenen voor hun expansie op het Midden-Oosten. Maar zover hoeft Prada het nog niet eens te zoeken, zegt Galli. Er is nog ruimte voor groei in de 'traditionele' drie markten, de VS, Japan en Europa. "Prada heeft geen winkel in Barcelona of in Istanbul... en dat zijn fantastische markten", zegt hij. Toch heeft ook hij oog voor de groeieconomieën in de wereld. Galli heeft met name India en Brazilië aangevinkt als prioritaire markten voor de ready-to-wearcollecties van Prada.

Koerswinst in laatste twaalf maanden

Phillips-Van Heusen (o.a. Calvin Klein) +54%

Inditex (o.a. Zara) +50%

Ralph Lauren +48%

Liz Claiborne +26%

H&M +26%

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234