Zaterdag 03/12/2022

Mode Parijs, vanuit de showrooms van Marina Yee en Martin Margiela

Creatie of reproductie?

Parijs

Van onze verslaggeefster

Cathérine Ongenae

Ooit, ten tijde van de Antwerpse Zes, vormden de Belgische ontwerpers Marina Yee en Martin Margiela een stel. Hoewel dat verhaal al lang voorbij is, doet hun werk vermoeden dat ze nog steeds op dezelfde golflengte zitten. Nochtans liggen hun professionele paden mijlenver uit elkaar.

Margiela werd een bekend merk, Yee legde tot nu toe een nogal grillige weg af. Terwijl Marina Yee al jaren op zoek is naar een manier om volgens haar eigen principes mode te maken en te verkopen, valt Maison Martin Margiela vandaag onder de holding van Renzo Rosso, de grote baas van Diesel. Yee woont boven haar piepklein atelier in Brussel en houdt in Parijs showroom in een heerlijk kitcherig hotel nabij de Tuilerieën. Margiela betrok met zijn bedrijf enkele maanden geleden nog een oud schoolgebouw voor industrieel tekenen in de rue Saint Maur in de hippe Parijse wijk Oberkampf, waar een deel van zijn nieuwe wintercollectie wordt gepresenteerd in een ruime witte showroom.

Maar als je beide showrooms na elkaar bezoekt, vallen toch vooral de gelijkenissen tussen de twee op, waarmee we niet bedoelen dat de een de ander kopieert. Integendeel. Als er al wordt gekopieerd, dan is het vooral letterlijk. Marina Yee reproduceerde voor haar 21st Century-collectie haar eigen werk. Sinds vorig jaar creëert ze in M.Y. Workshop unieke stukken uit oude kledingstukken. Omdat ze alles met de hand doet, loopt de prijs van dergelijke originele stukken danig op. Haar filosofie is tegengesteld aan die van grote kledingketens, die volgens haar geen respect hebben voor de essentie van mode. Ze wil niet produceren om te produceren, wel wil ze haar werk delen met meer mensen dan die ene witte raaf die wel eens bij haar koopt. Daarom kopieerde ze de originele stukken, en uit die bedrukte materialen maakt ze een nieuwe jurk, rok, of mantel. Je kunt met andere woorden het origineel kopen, maar als het budget dat niet toelaat, kun je je voor een zachte prijs de kopie aanschaffen.

Marina Yee is uiteraard niet de eerste ontwerper die met fotoprints werkt, Margiela doet het al jaren, en Anya Hindmarch bouwde er een accessoire-imperium mee uit, maar Yee weet de techniek handig te gebruiken en toch de essentie van haar werk te behouden. Naast de reproducties van originele creaties werkt ze ook verder aan een ander project: gecustomizede stukken. Een klant kan bijvoorbeeld een aantal oude designstukken tot iets nieuws laten ombouwen. Of een winkel kan een aantal stuks van de patchworkbontmantels bestellen. En om het helemaal af te maken, is er ook een sumier aantal nieuwe ontwerpen.

Wat Martin Margiela deed? Die maakte om te beginnen een tabloidkrant in plaats van een defilé te organiseren. De MMM, want zo heet dat verzamelobject, werd verdeeld via een aantal cafés, waaronder Les Deux Magots in de wijk Saint-Germain. Een interview met de mensenschuwe designer was er niet in te vinden, wel groezelige foto's van de collectie, verzonnen sensatieverhalen en opgeklopte neptrends. 'Nieuwe trend: de kraag wordt een kap' staat er naast een paparazziachtige foto van een vrouw die zich onder haar trenchcoat lijkt te verbergen. Een hoe-het-zelfpagina ook, voor de jurk uit medisch katoenverband. Een speelgoedpython wordt een sjaal, oude pruiken een bustier. Een nieuwe accessoirelijn bestaat uit schoenen die van twee verschillende paren lijken te komen, en ook zijn Authentic-project, dat sinds 1994 bestaat, werd opnieuw uit de kast gehaald. Voor die lijn reproduceert Margiela unieke, klassieke stuks die hij vond op vlooienmarkten en in tweedehandswinkels. Die worden precies zoals ze zijn nagemaakt in betere materialen en in verschillende maten. Want waarom je bezighouden met de zoveelste versie van een zijden hemd of een mantel uit omgedraaid schaap als er al een perfect exemplaar van bestaat?

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234