Dinsdag 27/10/2020

'Mode is niet glamoureus'

Fotografe Marleen Daniëls mocht al backstage bij Johji Yamamoto, Louis Vuitton en Vivienne Westwood. Maar het meest houdt ze van Dries Van Noten, die ze intussen Dries mag noemen. Deze beelden maakte ze tijdens de modeweek in Parijs, toen hij zijn mannencollectie van dit najaar voorstelde.

De opera van Parijs, waar Chagall aan het plafond pronkt, of de historische Salle Wagram met haar gigantische kroonluchters. Dries Van Noten weet zijn locaties altijd goed uit te kiezen. Ze ademen een sfeer die aansluit bij zijn collecties: gedurfd, maar toch klassiek, een beetje barok en een tikkeltje dramatisch. En eveneens laat elk kledingstuk, net zoals de locatie, een diepe indruk na. Zelfs de modellen lijken onderdeel van het decor. Het zijn haast artiesten, weggeplukt uit de 20ste eeuw. Een droom voor elke modefotograaf, zou je denken.

Marleen Daniëls (55) werkt al sinds 1999 als backstagefotografe: "Zoals bij elke modeshow zijn de momenten achter de schermen nerve-racking. Dat Dries had gekozen voor de Nationale Opera van Parijs - na 15 jaar aanvragen stemden ze dit jaar eindelijk in met zijn verzoek - om zijn mannencollectie van dit najaar te showen, zorgde er toch wel voor dat iedereen nog meer op de tippen van zijn tenen liep. Niet alleen moet de show goed lopen en gaat veel aandacht naar het klaarstomen van de modellen. Doordat het een historisch gebouw is, wist niemand zeker of er wel voldoende stroom zou zijn om de hele show te ondersteunen. Ook mocht geen druppel make-up de tapijten raken, en werd er te allen tijde gewaakt over de brandveiligheid. Het is na de show toch altijd opgelucht ademhalen omdat het gebouw nog rechtstaat."

Het neemt niet weg dat de backstage van Dries een luxe blijft om te fotograferen. "Ik kan er mijn ding doen, de locatie is uniek. Maar vooral: ik word niet beperkt in mijn bewegingsvrijheid." Een zeldzaamheid in tijden waarin fotografen vaak strenge restricties wordt opgelegd. Niet zelden moeten ze hun beste beelden schieten van achter een muur van securityguards.

Ooit vloog Daniels van conflictgebieden als Sarajevo rechtstreeks naar de modeweken in Parijs. Werelden die verder uit elkaar liggen, heb je niet. Toch draait het als fotograaf altijd om de zoektocht naar het juiste beeld. "De mode is ook niet glamoureus. Mooi, zeer zeker, maar verre van glamoureus. Je hebt ook nooit een idee van hoe de backstage gaat zijn: groot, een kruiphok of misschien word je nog voor heel het modecircus begint, buitengesmeten."

En het zijn juist die foto's, op het hoogtepunt van het hele gebeuren, die het verschil kunnen maken: modellen die in de rij staan te wachten om de catwalk op te gaan. Een voet die nog in een schoen gewurmd wordt, een kapsel dat nog haastig wordt goed gestreken of Marc Jacobs en Kate Moss in een innige omhelzing. "Ik ben ooit een uur op het toilet gaan zitten om me dan enkele minuten na aanvang van de show te kunnen mengen onder de entourage. Iedereen is dan zo druk bezig dat ze geen aandacht hebben voor wie al dan niet part of the team is. Na al die jaren leer je de 'truken van de foor' wel."

Backstage bij Dries Van Noten in de Nationale Opera van Parijs: 'Het zijn juist die foto's, op het hoogtepunt van het hele gebeuren, die het verschil kunnen maken.'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234