Maandag 24/01/2022

Mode in de straat

New York, the Capital of Fashion, zo propageert het modeblad In Style de Big Apple. Wat die stelling zo waar maakt, zijn niet de defilés in de tent op Bryant Park, of de exclusieve feestjes in designerstudio's. Wat New York uniek maakt als modestad, is de alomtegenwoordigheid van mode en imago in het grafische straatbeeld. Een bloemlezing.

Door Cathérine Ongenae

Style.com

In hippe buurten is de postercampagne van de Voguewebsite www.style.com een terugkerende factor. Felgekleurde affiches met daarop tongue-in-cheek-fashionista-slogans als Begging for Balenciaga, Manic about Marc, Ready for Ralph, Mad for McQueen. Als mozaïektegels bekleden ze muren in SoHo en straathoeken in de Meatpacking District.

Style.com krijgt all-accesspasjes van alle ontwerpers, je krijgt er dus niet alleen de nieuwe collecties te zien, maar ook foto's van de exclusieve feestjes en backstagebeelden. Hoewel de website onmisbaar is voor een modejournalist, spreken de redactrices je aan alsof je een mindere levensvorm bent. Daarom vinden we de weblog van New York Magazine (http://nymag.com) veel sympathieker en bovendien eerlijker en onafhankelijker. De verslaggeefster kwijlt niet zomaar mee over al dat moois en beschrijft de feestjes op zo'n leuke manier dat je het gevoel hebt dat je erbij was. Heerlijk leesvoer, ook voor mindere levensvormen.

Beertje Lagerfeld

Sinds een jaar of twee is alternatief Amerika stapel op KidRobot, de plastic speelgoedfiguurtjes die in beperkte oplage worden gemaakt en verzamelobjecten zijn geworden waar soms veel geld voor wordt neergeteld. Dat is de Japanse speelgoedfabrikant BE@RBRICK niet ontgaan. In een poging mee op de postuurtjes-in-vinyltrein te springen, vroeg het bedrijf aan Karl Lagerfeld om een popje voor hen te ontwerpen.

Het resultaat is CoCo Bear, een kruising tussen een beertje, Mickey Mouse, Coco Chanel en Karl Lagerfeld. Niet echt een beauty dus, maar wel fascinerend om naar te kijken. Van CoCo Bear bestaan er iets meer dan duizend exemplaren en de monstertjes reizen de wereld rond, van de ene vitrine van Chanel naar de andere (deze etalage is van de Chanelboetiek in SoHo). Geen idee of ze ook Brussel zullen aandoen, maar Parijs staat op het programma.

Icoon Audrey

Gap, de jeanswinkel die in het verleden sterren als Madonna, Sarah Jessica Parker en Missy Elliott voor zijn campagne spande, kiest dit seizoen voor een gouwe ouwe. Niemand minder dan Audrey Hepburn belichaamt de geest van het Gapseizoen, dat blijkbaar volledig om de smalle, zwarte broek draait. De affiches in de straat kregen voor de gelegenheid een sepiabehandeling en op televisie worden er spotjes uitgezonden waarin originele beelden van La Hepburn in Funny Face worden gemanipuleerd, zodat de icoon danst op de AC/DC-song 'Back in Black' uit de jaren tachtig. Origineel, en op zijn minst even opmerkelijk als een celebrity voor je kar spannen.

De grote eenvoud

Probleempje in de kledingafdeling: een witte jurk bij, maar geen gepast ondergoed. Dan maar iets gaan kopen. Maar o wee, het lijkt alsof hier niets anders bestaat dan bh's met voorgevormde cups. Vandaar dat al die vrouwen hier zulke ronde borsten lijken te hebben. Bij specialist Victoria's Secret heeft men bh's die van alles doen, maar niets discreets dat onder een katoentje kan verdwijnen. Dan maar Calvin Klein binnengestapt en gelukkig is men daar wel bekend met het concept eenvoud. En plots begrijp ik waar die affiche op Houston Street voor staat: ongecompliceerd comfort. Soms moet je iets proberen voor je het helemaal begrijpt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234